Hey meiden, Wanneer was jullie kindje zindelijk? Ik heb een zoontje van 2,9 jaar, maar hij wil echt niet op de wc of potje plassen. Ik heb zo'n beetje alle kapriolen al uit de kast gehaald, maar hij wil het echt niet. Hebben jullie nog tips, of moet ik gewoon geduld hebben? Groetjes Carola
Hij is nog jong genoeg hoor. Als hij nu echt geen zin heeft zou ik gewoon even afwachten tot na zijn derde verjaardag ofzo. Mijn oudste had er ook niet echt zin in. Heb er nooit druk op gelegd en ben begonnen op vakantie toen ze 3 jr 3 maanden was ofzo. Binnen 3 dagen was ze helemaal droog overdag en 2 weken later ook 's nachts. Bijna geen ongelukjes. Dat is het voordeel van wat later zindelijk worden het gaat sneller en met minder ongelukjes. Jongste heb ik een paar weken terug geprobeerd en die wilde wel graag maar kon het nog niet zelf aangeven. Ze zegt nu wel met enige regelmaat dat ze moet plassen en plast dan ook echt, dus wie weet dat ik in de herfstvakantie nog eens een poging waag.
Ik geloof er heilig in dat je kinderen niet zindelijk kunt maken maar dat ze zindelijk worden. Als ze overdag droog zijn voordat ze 4 jaar zijn dan is dat gewoon op tijd. Snachts hoeven ze pas zindelijk te zijn als ze 6 zijn. Laat het even rusten en probeer het over een half jaartje nog eens, best kans dat het dan heel snel gaat.
Ze moeten er aan toe zijn ... dwingen kun je het niet onze dochter was met 2.5 binnen 1 week dag en nacht zindelijk (met in totaal 5 ongelukjes die week ) s nachts nog nooit fout gegaan (nu bijna 3.5) Ik zag er heel erg tegenop om aan te beginnen was bang voor drama en veel ongelukjes. Mijnman heeft op een zondag luier uit gedaan en was zo gepiept nooit verwacht
Toen ze drie werd zei ze:"Mama, nu hoef ik geen luier meer". En zo was het. Ze was in 1 keer in de nacht en overdag zindelijk. Ik heb nooit zo aangedrongen. We probeerden het vanaf twee jaar, maar iedere keer merkte ik dat ze er nog niet klaar voor was en dan zette ik het potje weer een poosje weg.
Dat geloof ik dus eigenlijk echt niet. Ik verbaas er me hier op het forum altijd over dat Nederlandse kindjes zo laat zindelijk zijn. In België gaan peuters vanaf 2,5 jaar naar school, en de meesten zijn rond die tijd echt ook zindelijk. Het lijkt me sterk dat er een genetisch verschil is tussen de twee landen waardoor Belgische kindjes er sneller aan toe zijn.
Hier met 2 jaar en 4 maanden gaf zelf aan geen luier meer om te willen.hij heeft soms nog weleens een ongelukje wat niet erg is.snachts nog wel een luier om.die is nog goed nat sochtends.
Mijn zoontje is in juni 3 geworden en heeft nog een luier om. Hij wil echt niet zonder en als ik het toch doe plast en poept hij gewoon in zijn onderbroek. Ik heb helemaal geen zin om die strijd aan te gaan, zeker niet nu hij toch nog niet naar school hoeft ofzo, dus ik laat het gewoon gaan.
Je kunt hem misschien stimuleren, maar niet dwingen. Dit zal een averechts effect hebben. Hij isnog jong genoeg, het moment dat hij er klaar voor is komt vanzelf. Dus laat het even rusten en probeer het over een paar maanden nog eens. Komt echt wel goed. Het ene kind is gewoon sneller dan het andere, net als met lopen, praten etc.......
Ik denk echt niet dat alle Belgische kindjes er van nature met 2 jaar aan toe zijn. Als het niet gebeurd rond het tweede jaar, wat vooral bij jongens vaak het geval is, dan wordt een kind veelal zindelijk na het 3de levensjaar. Ts, ons zoontje hebben we ook geprobeerd op het potje te zetten vanaf 2 jaar maar het werkte averechts en werd steeds een grote NEE. Op een gegeven ochtend aan het ontbijt zei hij: mama ik moet plassen en vanaf toen ging hij vol goede moed en trots op de wc, terwijl al die weken en maanden er voor het echt niet lukte met hem, hij het ook zelf niet aan gaf en hij steeds woedend werd als ik hem wel even op de wc zou zetten elke 2 uur. Hij was dus 3 jaar en 4 maanden toen hij er zelf mee kwam. Het gebeurd gewoon met een groeispurt en als hij die van 3 jaar niet pakt dan een maand of 2/3 verder. Wacht maar gewoon even waf. Zeker met de peuterpuberteit heeft het geen zin het te forceren. Succes,
Hier vanaf 2 jaar en 4 maanden dag en nachtzindelijk. Heel soms wil hij niet stoppen met spelen. Dan zie ik dat hij moet plassen. Ik stuur hem maar als hij niet wil dan heeft hij af en toe een natte broek. Nachten zijn nu vanaf half juni al droog. Ging vanzelf. Poepen heeft hij vanaf juni ook altijd op potje of wc gedaan en nooit meer in zijn broek. Die geeft hij altijd op tijd aan. Naar mijn idee kan je je kind hier wel in sturen. Vanaf dat hij de eerste keer zei dat hij wilde plassen en dat op het potje deed, zijn wij begonnen met de "training".
Wij hadden er geen haast mee. Wel enkele keren eerder geprobeerd met zo'n stickerlijst, maar uiteindelijk werkte het dus pas toen hij 3,5 was. Hij was ook gelijk 's nachts zindelijk.
Hier sinds 2,5 zindelijk overdag. Met nog wel eens een oepsie (zoals ze dat zelf noemt). De oepsies alleen als ze te druk is bijv vandaag een verjaardag.. waar ze haar plekje niet kon vinden... Of als ze moe is... / te lang wacht.
E. Met 2 jr en 2 mnd dag zindelijk. Ze wou geen luier meer aan waarop ik zei dat ze dan wel op de wc moest plassen.. Sindsdien heeft ze geen ongelukjes meer gehad.. Nacht beginnen we nog niet aan omdat ze sinds paar maanden pas door slaapt en in haar eigen bed. Dat willen we eerst 'goed' hebben voordat we daarmee beginnen
E met 3 jaar dag en nacht zindelijk S met anderhalf overdag zindelijk. Het verschilt per kind en in alle gevallen, zonder medische indicaties, komt het altijd goed. Kinderen geven het over het algemeen prima zelf aan.
Ik denk ook dat er in nederland te laat mee begonnen wordt soms. Geen probleem, maar het kan vaker wel. Vanaf 2,5 zouden ze controle moeten kunnen krijgen over hun sluitspieren. Tuurlijk heb uitzonderingen. Maar op tijd zien als je kind eraan toe is is wel belangrijk. Misschien soms maar iets meer zachte dwang denk ik. Hier was de oudste voor hij 2,5 werd zindelijk. In de ochtend 4x mis en daarna eigenlijk nooit meer. Twee weken later vanzelf de nacht ook...! Heel apart! Nu met de jongste bezig 2 jaar en 3 maand. Vaak interesse erin en ook soms goed aangeven, luier af en op de wc. Nu we de luier echt af hebben help ik haar elke 1,5 uur even op de wc. Lukt dat niet dan houden we op hoor, maar nu drie dagen verder en dat gaat zo best goed. Soms wil ze ook niet plassen en doet ze moeilijk, maar dan moet ze toch van mij. Ze plast dan ook en is erg trots en krijgt een sticker. Dus ik denk dat naast nog even laten rusten, zachte dwang ook kan helpen.
Dan moet je wel een kind hebben dat zich niet afkeert van de wc/potje. Ik heb mijn zoon bijv best een keer zelf op de wc gezet, maar nee is echt nee bij hem, hij glijdt er gewoon vanaf. Een kind dat krijst en schopt/slaat omdat je m op de wc vasthoudt lijkt me ook niet wenselijk. Ook had ik binnen 2 uur 6 ongelukjes. En geen druppel in de wc/potje. Maar hij ging ook rustig in z'n poepluier zitten, het interesseerde m ook niet. Tijdens de keren dat ie alleen een onderbroek aanhad, had hij ook niet door dat ie geplast had. En zelfs toen ik het tegen m zei keek ie even en ging weer verder met z'n spel. Dus totaal geen ' ik vind het vies-idee.' En met 3 jaar en 5 maanden ging hij er zelf op. Binnen een week dagzindelijk. Dochter idem met 3 jaar 3 maanden, die was gelijk dag en nachtzindelijk. Scheelde mij en mijn kinderen een hoop stress en gedoe.