Hallo, ben nieuw hier en heb een vraag. Mijn dochter van 4,5 zegt de laatste weken continu "ik heb honger!" Ook al heeft ze net gegeten. Eerst dacht ik het is aandacht vragen, dus pak maar een appel zeg ik dan. En die eet ze dan helemaal op, het is dus ook geen lekkere trek. Nu eet ze gemiddeld op een dag: S'ochtends 2 boterhammen glas melk. Tussendoor koekje en ranja S'middags 2 boterhammen glas melk 2 stuks fruit Tussendoor lollie of 1 snoepje en ranja S'avonds 2 aard. 2 lepels groente en 1 stuk vlees, schaaltje vla. Als ze aangeeft dat ze honger heeft mag ze van mij altijd extra fruit of een eierkoek of iets dergelijks, maar ze zou aan het bovenstaande toch genoeg moeten hebben? Of zal ze een groeispurt doormaken dat ze extra eten nodig heeft?
misschien gewoon een groeispurtje, En zolang ze een gezond tussendoortje krijgt zou ik me geen zorgen maken Misschien voor de afwissling kleine tomaatjes? of een stuk komkommer? Is ook lekker!
Bedankt voor je reactie, qua variatie lust ze eigenlijk alles. Als ik zo'n plastic bakje snoeptomaatjes voorzet eet ze die helemaal op. Ook olijven en komkommers is ze gek op, maar geef ik vaak bij de maaltijd. Tis inderdaad een idee om die ook als tussendoor te geven.
Mijn dochter heeft momenteel ook zo'n periode.(4,4 jaar) Na een paar weken vrij slecht eten dus ben eigenlijk wel blij. Ze heeft vandaag gegeten; -ontbijt; 1 dubbele boterham + sap -appel -lunch; 2 bordjes pasta (bij schoonmama ) -mini doosje smarties -avond; 2 tosti's ham/kaas+melk -toetje; schaaltje aardbeien Verder verdeelt over de dag water/sap. We eten niet elke dag zo 'ongezond' trouwens hoor. Vorig jaar had ze ook zo'n periode, toen at ze in totaal wel 'ns 8 sneeën brood per dag. Denk ook dat het een groeispurt is.
Je zou kunnen kijken of je haar tussendoor 's middags geen snoep maar fruit/ontbijtkoek oid kunt geven. Dat vult iets meer! Snoepjes is meer leuk dan dat het lekker vult. Tussendoortjes mogen best wat vullender zijn. En verder, zolang het gezond is zal ze het wel nodig hebben. Mocht ze nou niet heel veel groeien en zo blijven eten, dan zou ik misschien wel even aan de bel trekken bij je ha. Er bestaat ook zoiets als wormen, klinkt vies, maar wat het doet is voedingsstoffen roven. Dus heb je veel honger en groei je er weinig van.
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal haar gewicht en lengte eens meten dat is inderdaad een goeie, zo kan ik in de gaten houden of ze groeit. Ze krijgt niet altijd snoep als tussendoor hoor, ik probeer zo veel mogelijk te varieren met knijpfruit, liga of ontbijtkoek, rijstewafel enz. Wat ik wel lastig vind is het continu rooster bij ons op school. De klas telt 38 kinderen van 4 tot 6 jaar en maar 1 juf. Altijd als ze thuis komt zitten de korsten nog in de broodtrommel, deze eet ze dan nog rond 3 uur thuis. Vanaf dat moment begint het honger roepen. Laatst was ik met haar bij de mac rond 16:30 (heel ongezond, maar komt weinig voor) at ze een happymeal met kipnuggets, half zakje patat, yogi danoontje en een paar hapjes ijs van mij. Thuis at papa patat, wou ze hier ook weer van mee eten, heb ik haar een halve komkommer gegeven in schijvjes. Daarna een appel en voor het slapen gaan nog 2 boterhammen. Dat is toch eigenlijk best veel of ligt dat aan mij. Voorlopig hou ik het toch maar op een groeispurt dan... En misschien tegen 4 uur een extra boterham geven, we eten namelijk pas rond 6 s'avonds
Dit is een groeispurt! herken het van mijn zoon, die heeft dit ook 1x in de zoveel tijd dan is het eten niet aan te slepen
Inderdaad een groeispurt. Onze oudste heeft het momenteel ook, die eet als een bootwerker. Regel hier is: fruit mag bijna altijd, alleen niet net voor het avondeten. Vaak begint hij hier de dag met een appel, 2 waldkorn boterhammen met appelstroop en een beker melk. Tussendoor 2 stuks fruit, soms wat meer als het bijvoorbeeld abrikozen zijn. Tussen de middag 2 waldkorn boterhammen, en een stuk komkommer. Sowieso drinkt hij tijdens en tussendoor of water of sap. Tussendoor in de middag vaak koek, ontbijtkoek, Mr. Bean koekjes en aardbeitjes/kersen/frambozen, maar net wat we hebben. Soms ook een snoepje na school. 'S avonds een flink bord vol avondeten met vlees en vla na. En dan nog roept hij soms dat hij honger heeft, haha. Hij is absoluut net te dik, erg slank eigenlijk. Hij weegt een kilo of 20 en is inmiddels 114 cm lang.
klinkt mij als een groeispurt in de oren. Ik verwacht het binnenkort weer dat het eten niet is aan te slepen. Hij zit nu in de periode dat ie bijna niet eet, ja als het aan hem ligt de hele dag snoep, maar aangezien hij van de week zo verschrikkelijk erom liep te drammen en na een paark keer waarschuwen heb ik het voor zn ogen in de prullebak gegooid, dus de snoep is op en er wordt geen nieuwe gekocht. Als ie buiten het eten honger heeft, dan mag hij een stuk fruit of peperkoek pakken. Wat hij nu dus ook doet. Hij is van de actie danig onder de indruk.
Hmm hier gaat ook vaak tijdens de lunch de boterham niet op hoor.. die eet ze dan op weg naar huis meestal. Wij moeten ook 20 minuten lopen dus wachten tot ze thuis is hoeft dan niet van mij. Zeker als ze nog even mee wil naar de speeltuin zit er meestal nog 1 boterham in dr trommel. Ze eet niet zo snel en dan is iedereen al weg als ze beide boterhammen op zou eten. Vermoed dat ze dus al wat eerder dan half 4 fikse honger heeft.. dus tja dan eet ze lopend dr boterham op. Prima wat mij betreft.
Hier precies t zelfde momenteel. De hele dag heeft ze honger, ze wordt zelfs snachts wakker met honger. Ik geef haar gewoon eten. Verwacht ook een groeispurt.
mja punt is dat onze dochter nogal aan de zware kant is.. en ze niet echt een goede rem heeft gevonden nog dus als ik dr laat eten.... dan blijft ze eten tot ver voorbij dat ze vol zit. zoals bij veel mensen, merkt ze pas een half uur later dat ze vol zat. niet zo erg.. maar in een half uur kun je VEEL eten. dus vaak zeg "neem dit of dat maar.. en als je dan over een half uur nog steeds honger hebt mag je nog een appel" oid