Ervaring met Kentalis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dibo80, 10 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Binnenkort heeft mijn zoontje van 2 jr een logopedisch ontwikkelingsonderzoek bij kentalis. Dit ivm zijn spraak en ontwikkelachterstand. Ik ben op zoek naar ervaringen over hoe de onderzoeken gebeuren, en of jullie kindjes op een kentalis peutergroep hebben gezeten of zitten. Zijn er ook moeders met kindjes die hun achterstand hebben ingehaald met hulp van de peutergroepen?

2. XoXo

XoXo Niet meer actief

Mijn zoontje heeft vorig jaar onderzoeken bij kentalis gehad. Uitslag: esm ( ernstige spraak/taal moeilijkheden) Maart mocht hij starten bij de peuetrgroep en het is ongelofelijk hoe snel hij vooruit gaat. Ik zal later even uitgebreid komen reageren, ga nu even koken.

3. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi xoxo bedankt voor je reactie, ben benieuwd naar je ervaring. Heeft je zoon naast een spraakachterstand ook een ontwikkelachterstand?

4. XoXo

XoXo Niet meer actief

Sorry, was het gister helemaal vergeten te reageren.
    Wij hebben vorig jaar in sept het 1e onderzoek bij kentalis gehad (gehoor test) Zijn gehoor was gelukkig prima in orde.
    Het 2e onderzoek was een test en gesprek met de psygoloog.
    3e onderzoek was de niet-verbale intelligentietest, door gebrek aan concentratie heeft hij deze test maar half gedaan. Toen kwam de uitslag in december, qua ontwikkeling liep hij heel veel achter, motorisch en spraak/taal. De intelligentie test boven verwachting goed (half) gemaakt. We hebben hem toen bij 2 verschillende peutergroepen ingeschreven, 1 vlak bij ons in de buurt (niet kentalis maar auris) en 1 wat verder weg (kentalis) Helaas lange wachtlijsten en bij kentalis kwam als 1e een plekje vrij. In maart is hij gestart. Eerst een maand ter observatie, om te kijken of hij daar op zijn plek zit en welke behandel methode bij hem past. Het was ongelofelijk hoe snel hij daar dingen oppikte. Niet alleen qua spraak/taal maar ook motorisch werd hij handiger, kon ineens zelf zijn jas aan doen. Terwijl ik toch al maanden aan het oefenen was. Ze maken hem daar op alle gebieden sterken, dus ze pakken alle problemen op. Hij krijgt nu ook fysio om motorisch wat handiger te worden. Hij zit er nu 5 maanden en hij is van een paar losse woordjes, naar hele zinnen gegaan. Ik ben zo blij dat we deze stap gezet hebben. Vorig jaar dachten we nog dat hij misschien nooit zou gaan praten en naar een normale school zou gaan, en nu maakt hij gewoon grapjes.
    Hij zit in een klasje van max kinderen, met 2 begleiders en 1 logo, van 9:00 tot 14:00. Ze eten ook op de groep, zodat moeilijkheden met de mond motoriek ook opgemerkt en behandeld worden.

Tjonge wat een verhaal is dat geworden, als je nog wat wil weten dan hoor ik het wel.

5. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi xoxo mag ik je een pb sturen?

6. XoXo

XoXo Niet meer actief

Natuurlijk mag dat!

7. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Hai.. Mijn zoontje zit sinds januari op de peutergroep van kentalis en is zoveel vooruit gegaan, mijn zoontje die heeft een achterstand van half à 3 kwart jaar tov zijn leeftijd.

en ze pakken op verschillende gebieden de problemen aan zowel motorisch, spraak, en geestelijk etc.

Mijn man en ik hebben vanuit kentalis ook een gebarencursus gedaan, en dit helpt zo goed, tenminste voor ons zoontje dan, waarschijnlijk zit me zoontje nog tot nov/dec daar en dan gaat ie naar de reguliere school, we krijgen in september een gesprek met krentalis met het verloop en/of me zoon in aanmerking komt voor een indicatie.

Deel Deze Pagina