Noelle kan nog niet helemaal los lopen, maar ze loopt al een aantal maanden overal bij langs, achter een loopkarretje, aan onze handen en kan momenteel ook aan 1 handje lopen. Het valt mij echter op dat ze haar linkervoet heel erg naar buiten draait bij het lopen. Nu weet ik dat het vrij normaal is dat jonge kinderen hun voeten naar binnen draaien bij het lopen, want dat heeft namelijk te maken met het feit dat de stand van de heupen van kinderen nog anders is dan bij volwassenen. Mijn oudste liep ook in het begin behoorlijk met haar voeten naar binnen en destijds werd er op het CB gezegd dat dat vanzelf over ging en dat was na een aantal jaren ook zo. Maar bij mijn weten is het niet vaak zo dat jonge kinderen hun voeten naar buiten draaien bij het lopen. Zijn er dus meer kinderen die dit doen? En kan dit op een bepaald probleem bijvoorbeeld in de stand van de heupen duiden? Ik wil het in elk geval in januari even op het CB aankaarten, maar ben dus benieuwd of meer kinderen dit doen.
Hai, Mijn dochter doet dit ook!! Ik heb het nog niet nagevraagd bij het CB, maar wel aan mijn zus. Zij heeft een dochter van nu 18 maand, maar zij liep met 12 mnd, óók met haar linkervoet naar buiten. En nu is dat dus helemaal bijgetrokken...dus ik maak me (nog) niet al te veel zorgen en hoop dat het dus bij mijn dochter ook wel bijtrekt.
Mijn zoon draait zijn rechtervoetje naar buiten toe met het lopen. ik heb dit wel aangekaart bij het CB er is toen naar zijn heupje gekeken. Er zit een minimal afwijking in zijn heupje maar niet iets om zorgen over te maken. Mij valt het inmiddels niet meer op maar anderen valt het wel op. ook in de buggy (daar kan hij met de beentjes recht vooruit inzitten) draait hij dit beentje ook helemaal vreemd. Maar volgens het CB niet iets om zorgen over te maken... maar ik hou het zelf wel even in de gaten.
jep hier ook een hele tijd gehad!....ze liep toen al wel goed los en cb adviseerde mij het even aan te kijken en anders eens aan te kaarten bij de ha!Maar hier was het al snel verdwenen toen ze eenmaal goed en stabiel kon lopen..
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er bij de komende afspraak op het CB nog wel even naar vragen, maar ik neem dus aan dat het na verloop van tijd wel goed zal komen. We wachten maar af hoe het zich gaat ontwikkelen. Ze loopt ook nog niet los, dus eerst maar eens zien hoe het dan gaat. Ik maak me er ook niet meteen zorgen over hoor, want ik weet dat kinderen sowieso hun voeten nog wel raar neerzetten als ze pas kunnen lopen. Mijn oudste dochter heeft eigenlijk jaren met haar voeten naar binnen gelopen en dat werd ook niet als verontrustend gezien.
Mijn zoontje is ruim 15 maanden, en loopt nog niet. Hij doet precies hetzelfde!(linkervoet wel 90 graden naar buiten zetten. Hoe meer pasjes hij maakt, hoe meer die voet naar buiten gaat staan) Aangezien hij van 7 tot 10 maanden een Campspreider (heupbroekje) heeft gehad, maak ik mij toch wel zorgen. Om 11 uur komt er een fysiotherapeute hier, en die gaat er even naar kijken. Heel toevallig dus dat jij net dit bericht plaatste! Hou jullie op de hoogte!
Ja toevallig Mommy, soms lijkt het net of het zo moet zijn dat je dat dan ook net op zo'n forum tegenkomt. Ik ben heel benieuwd wat de fysiotherapeute er van zal zeggen. Ergens hier op het forum kwam ik laatst in een ander bericht ook iets tegen, waarin iemand iets noemde over een kindje dat fysiotherapie had gehad omdat 1 voet naar buiten wees. Ik weet nog dat ik toen dacht; "Goh dat doet Noelle ook" en daardoor ben ik er over na gaan denken of dat dus ook kwaad kon dat ze dat doet. Maar ik weet nu natuurlijk niet meer wie dat berichtje had geplaatst en in welk topic ik dat tegenkwam. Noelle heeft trouwens toen ze 3 maanden oud was wel een heupecho gehad (gewoon uit voorzorg omdat een nichtje ook een spreidbroekje had gehad) en in het ziekenhuis zeiden ze dat het er, voor zover zij het op dat moment konden beoordelen, allemaal goed uitzag. Via de huisarts zouden we dan wel een definitief bericht krijgen, maar van de huisarts heb ik toen verder nooit iets gehoord. Ik ben er echter vanuit gegaan dat geen bericht goed bericht was, want anders had de huisarts toch wel gebeld, lijkt mij. Maar misschien moet ik toch nog eens met de huisarts bellen of die echo echt wel helemaal goed was.
Hoi Frieda! Vanochtend is de fysiotherapeute dus geweest, en ik zou nog verslag doen. Overigens wel gek dat je toen van de huisarts nooit meer iets gehoord hebt over die heupecho...Toch maar even bellen ter geruststelling misschien! Bij ons ging het toen anders, bij het consultatiebureau kwamen ze er pas bij 7 maanden achter (ongelijke bilplooi). Het zit bij ons ook niet in de familie, en het is een jongetje, dus schijnt veel minder voor te komen dan bij meisjes. Pure pech dus! (al heb ik zelf nog steeds het vermoeden dat het komt doordat we hem hebben ingebakerd toendertijd, de fysiotherapeute had er ook wat over gezegd, maar zei ook dat het op dat moment toch een goede keuze is geweest om dat te doen, een overprikkeld en oververmoeid kind is ook verschrikkelijk) Maar ik heb dus de fysio laten komen om er naar te laten kijken, niet omdat mijn zoontje laat is met lopen (dat is hij wel, maar dat vind ik nog niet zorgelijk), maar meer dus vanwege dat voetje. Via een vriendin van mij kwam ik aan haar nummer ,je hebt hiervoor geen doktersverwijzing nodig (overigens wordt de huisarts wel op de hoogte gehouden). Het kwam erop neer dat ze gekeken heeft naar zijn loopwijze, en ze vond het niet zorgelijk. Vooral ook omdat hij verder geen motorische achterstand laat zien (hij klimt, kruipt goed, loopt goed langs de tafel, pakt over...) Verder moet ik er wel op letten dat hij niet zijn heupen 'op slot' zet, door in die houding te gaan zitten (op de knieen, billen tussen de benen, op de grond. Moeilijk uit te leggen, maar je weet misschien wel wat ik bedoel). Waarschijnlijk heeft het bij mijn zoontje dus alles te maken met 'zijn verleden' (heupbroekje), maar ook met een 'slechte start' (Hij heeft de eerste 6 maanden ontzettend veel gehuild, is snel overprikkeld en gevoelig voor te veel indrukken. Tja, een heel verhaal. Te veel om op te noemen). Maar gelukkig viel het verder allemaal wel mee!
Bedankt voor je update Mommy! Ik neem aan dat het bij Noelle ook niet zorgelijk zal zijn, want zij ontwikkelt zich verder ook wel normaal. Ze kan al kruipen vanaf dat ze 8 maanden is en toen kon ze zich ook al optrekken tot staan. Ook loopt ze al een aantal maanden overal bij langs en aan onze handen. De laatste tijd zet ze zelfs al wel vaak een paar stapjes helemaal los. Met de houding waarbij de heupen op slot worden gezet, snap ik wat je bedoelt. Kleine kinderen gaan inderdaad juist wel vaak zo zitten. Ik zal er bij Noelle dus ook op gaan letten dat ze dat niet te vaak doet. In elk geval zal ik in januari haar loopwijze eens aankaarten op het CB om te kijken wat zij er van denken.