Mijn zoontje kreeg gister ineens hoge koorts en plaste wat bloed . Urine ingeleverd bij de hap , en een urineweginfectie / blaasontsteking . Ab kuurtje gekregen en mee gestart vanochtend . Alleen de huisarts vertelde van alles , dat een blaasontsteking bij een jongetje op deze leeftijd al niet goed is , en dat er dus een aangeboren afwijking aan zijn blaas kan zijn . Heb hier nog nooit van gehoord , vraag me nu dus af of een blaasafwijking ernstig is of zelfs levensbedreigend ? Of dat het een kenmerk is dat er andere dingen ook niet goed aan zijn gelegd . Alles spookt door mijn hoofd . Het kan natuurlijk gewoon een bacterie zijn , maar dat is op deze leeftijd niet heel vaak zo volgends die man . Hebben jullie er ervaring mee ? Dus ook een blaasontsteking op 1 jarige leeftijd al wat uiteindelijk niks ernstigs was , of juist wel ? Vond het zowizo een vreemde man , er was net wissel en de huisarts voor de wissel wou echt dat we kwamen ivbm de uitslag van zijn urine ( vriend had zijn urine gebracht , in combi met hoge koorts ) toen kwamen we daar en wou die man hem helemaal niet zijn , het maakte hem niet uit of het nou een nierbekontsteking was of een ver gevorderde blaasontsteking de ab helpt toch tegen allebei . Als het al verder gevorderd was zou hij wel krijsen , wat hij dus deed toen we thuis kwamen en vanacht . Dus straks weer naar de ha. Hij had vorige maand al bloed geplast en hele sterk ruikende urine de ha zei dat dat niet zo ernstig is 1x bloed plassen . Maar nu het ineens omslaat naar koorts erbij heeft hij er dus gewoon veelste lang mee gelopen denk ik. Sorry voor mijn lange verhaal . Maak me nogal zorgen over het verhaal over die aangeboren afwijkingen enzo . Iemand die me gerust kan stellen of ervaring heeft ? Alvast bedankt Heb dit bewust niet bij baby/dreumes geplaatst omdat het over kinderen onder de 7 gaat en niet alleen baby's /dreumesen , en omdat er wellicht ook volwassenen zijn die dit als baby/kind zelf hebben gehad .
Een blaasontsteking op deze leeftijd kan te maken hebben met het te laat verschonen van een vieze luier waardoor bacterien de kans krijgen de plasbuis in te komen. Het hoeft niet te wijzen op een afwijking, maar het kan wel, dat moet onderzoek evt uitwijzen. Vaak komt het voor bij kindjes die net uit de luiers komen en bezig zijn met trainen op het potje, je ziet dan verkeerd afdrooggedrag of niet goed uitplassen. Dan krijg je ook blaasontstekingen. Eenmaal een blaasontsteking gehad hebben, betekent dat je er gevoelig voor blijft. Veel drinken en veel laten plassen en letten op de hygiene.
Hier een dochtertje die met 1 jaar blaasontsteking heeft gehad, kwam waarschijnlijk doordat ze veel ab heeft gehad voor oorontstekingen. De huisarts vond het in ieder geval niet bijzonder en als ze het nog een keer zou krijgen zouden ze pas verder gaan kijken. Je hoort echt wisselende verhalen hoe er mee omgegaan wordt. Succes in ieder geval!
Toen Sylvano 8 weken was, ineens hoge koorts, urine stonk. Toch naar de HAP daar aangekomen moest hij opgenomen worden na 3 dagen was de kweek binnen resultaat nierbekkenontsteking wat is dat jochie ziek geweest. 2 weken lang antibiotica eerste week via infuus. Wel konden ze op de eerste dagen al zien dat de onstekingswaarden bleven stijgen dus een infectie was er sowieso. Ben me echt rot geschrokken. Oorzaak onbekend. Wel moest hij met 6 maanden radioactief spul ingespoten krijgen en dan onder een mri scan om te zien of er nier schade was. Maar gelukkig was dit niet het geval! Dus ja het kan heel gevaarlijk zijn en blijvende schade geven maar dit hoeft dus niet! Gewoon goed in de gaten houden, genoeg laten drinken enzovoort. Blijft de urine nou vreselijk stinken (kan de geur niet zo goed uitleggen) je snapt wel wat ik bedoel als je het ruikt dan weer even naar de huisarts..
mijn dochter had ook een aantal keren achter elkaar blaasontsteking, toen zei de huisarts bij de volgende blaasontsteking verwijs ik je door, want bij jonge kinderen kan het ook duiden op andere dingen. Dat was puur uit voorzorg. Dus ga je geen gekke dingen in je hoofd halen, probeer te letten op de hygiëne, en laat je mannetje goed drinken(water) Vitamine c tabletjes kunnen ook helpen, dan wordt de blaas zuur van binnen en kunnen bacterieën vaak niet overleven
Mijn zoontje heeft het ook gehad toen hij een jaar was of volgens mij zelfs nog niet eens een jaar en ben toen doorgestuurd naar het ziekenhuis omdat mij ook werd verteld dat jongentjes het al niet snel horen te krijgen en ook niet op zo'n jonge leeftijd. Jaar lang onder controle geweest van een kinderarts (wat betekent 2x in het jaar urine laten testen en lichamelijk onderzoekje) en daarna nooit meer iets aan de hand geweest.