flesje water konijn bevriest

Discussie in 'De lounge' gestart door augurkjes, 1 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

Wij hebben 2 konijnen die buiten staan.

Maar nu heb ik een probleem het flesje water bevriest de hele tijd. Heb al zo isolatiehoes voor erom gekocht maar helpt niet super veel.
    Want dat stuke waar ze uitdrinken dat bevriest steeds dus krijgen ze er niks uit.

Heeft iemand een tip? hoe ik kan zorgen dat het niet snel bevries zodat die beestjes wel lekker steeds water hebben.
    Nu ga ik elk uur naar buiten om het met warm water te ontdooien het stukje, maar morgen ben ik er de hele dag niet en wil dus niet dat ze zonder water zitten.

Dus alle tips zijn welkom :D

2. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Hoi,
    Hier hetzelfde probleem, ik zet toch maar gewoon 3 keer per dag een kom warm water buiten...

Als jij morgenvroeg een kom warm water en 1 met heet water neer zet dan overleven ze het wel tot je weer thuis bent.
    Konijnen zijn schemerdieren en drinken het meesten tijdens de schemering s'morgens en s'avonds dus dat moet lukken

3. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Misschien kun je een bakje water in het hok neerzetten. Rondom goed bedekken met stro of hooi, beetje ingraven dus

4. MiSe

MiSe Niet meer actief

Beetje warm water met suiker erin, dan bevriest het minder snel.

5. augurkjes

kan warm water geen kwaad? (misschien stomme vraag)

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Idd een beetje suiker (bijv. voor de nacht) en goed inpakken.

Overdag als het lukt een paar keer verversen. (of anders ook suiker)

7. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Een irritant probleem lijkt me en in zou niet weten hoe je het op kunt lossen. Ons konijn zit nu in een hok binnen, dus tja dat is een optie: ze naar binnen halen.

Maar de tip van Elmo28 kan toch eigenlijk niet? Als je heet water neerzet en ze willen er dan direct aan drinken, dan verbranden ze hun bekje toch? Ik denk eerlijk gezegd ook dat dat zo afkoelt buiten en dat het dan alsnog snel bevriest.
    Ik zal eens meezoeken op google voor ideeen.

8. Blauw78

Blauw78 Actief lid

30 apr 2009
    254
    0
    0
    Noord-Holland
    In de winter gaf ik wat meer groenvoer waar ze ook vocht uit halen.

9. Rammel

Rammel Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Ze overleven het wel hoor! En warm water bevriest juist nog sneller dan koud water, dus dat zou ik niet doen.
    En anders inderdaad een bakje water IN het hok zetten...

10. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Een vriend van me heeft hetzelfde probleem dus lees even mee voor hem.

11. kim1990

kim1990 Fanatiek lid

18 jul 2008
    4.151
    0
    36
    Emmen
    Hier ook hetzelfde probleem dat het flesje bevriest , heb er van alles aangedaan ook wat hier boven word aangegeven .

En jammer genoeg nog niet de tip gevonden dus ik lees mee :)

12. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Suiker heb ik ook weleens gehoord ja maar of het goed is voor je konijn..?
    Misschien heeft je dierenspeciaalzaak of zelfs dierenarts een goeie tip? Met jou vast nog tig konijnenliefhebbers die met het zelfde probleem zitten ;)

13. augurkjes

waardevol binnen zetten gaat niet lukken. Wou bewust de konijnen buiten houden, hebben ook een onwijs dikke vacht. (teddy dwerg konijnen) Heb wel een beschermhoes voor het hok, dus zitten zo goed als uit de wind.

Las ook iets met suiker? hoeveel suiker moet ik dan doen? en krijgen de nijntjes het suiker dan niet binnen? of is het maar heel weinig?

14. kim1990

kim1990 Fanatiek lid

18 jul 2008
    4.151
    0
    36
    Emmen
    NooNoo, ik heb het vorig jaar ook aan een dierenzaak gevraagd en die zeiden zo'n hoesje halen voor om het flesje , of een beetje suiker en geen van beide hielp , had er zelfs een oude dikke sok om heen gedaan en die bevroor mee :p

15. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

16. kim1990

kim1990 Fanatiek lid

18 jul 2008
    4.151
    0
    36
    Emmen
    Wonders , je hoeft er echt maar heel weinig in te doen hoeveel weet ik niet precies maar zelf pakt ik een beetje met me vingers en deed ik het in het flesje en dan gedeelte warm water en de rest koud.

17. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik zou geen warm water doen. Gek genoeg bevriest dat sneller dan koud water.

Ik heb wel eens de tip gelezen om een heel klein beetje druivensuiker door het water te doen. Zelf nooit gedaan.

Hier krijgen ze 2 x per dag vers, gewoon koud, water.
    Ze wennen er aan dat ze dit 's ochtends tegen zessen krijgen en 's avonds tegen achten weer. Dan drinken ze allebei gelijk flink.

Ik heb al bijna 15 jaar konijnen, die altijd buiten blijven en er is er nog nooit een omgekomen van de dorst ;) (of de kou)

18. MiSe

MiSe Niet meer actief

Gewoon een klein lepeltje suiker in wat warm water, dat helpt hier goed. Totdat het -10 is of zo..

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Weten jullie ook waarom warm water sneller bevriest dan koud water? Vind dat zo gek :)

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geef je konijn geen suiker! Sorry hoor, maar dat is echt een heel slecht advies! Suiker is ontzettend ongezond voor konijnen. Het is niet voor niks dat je ook met wortel en fruit heel zuinig moet zijn. Die natuurlijke suikers zijn al niet goed voor ze. En dan zou je ze geraffineerde suiker gaan geven? Dom!

De enige manier is: wanneer je kunt vers water geven. Om één of andere vage reden bevriest warm water sneller dan koud water. Ik moet je de natuurkundige verklaring schuldig blijven. Als het je boeit, zal prof. dr. Google het antwoord wel kunnen geven.
    Ik geef mijn konijnen als ik niet werk 4-5 keer per dag water. Op de dagen dat ik werk blijft het bij 3 keer op een dag ('s ochtends bij het ontbijt, 's avonds na mijn werk en nog een keer voor ik naar bed ga.) Je kunt zorgen dat het iets langzamer bevriest door een bakje water wat hoger neer te zetten en dan op een onderlaag van bijvoorbeeld stro. Zet het bakje uit de wind, dat kan ook weer wat schelen. Maar uiteindelijk bevriest het toch.

Konijnen zijn sterke dieren en ze kunnen wel toe met wat minder water in deze periode. In de natuur zouden ze nu hetzelfde probleem hebben. Dus gewoon wat vaker verversen, zorgen dat het op een plek staat dat het minder snel bevriest en verder redden ze zich prima!

De eerste (koude) winter dat ik konijnen buiten had, vond ik het ook erg spannend allemaal. Nu maak ik me er echt niet druk om. Ze hebben al ergere kou doorstaan en het doet ze niks. Ze hebben meer last van de zomerse hitte.

Deel Deze Pagina