Oogmeting Orthoptist

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Smoothie123, Jan 14, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Smoothie123

Smoothie123 Actief lid

Apr 7, 2016
    223
    67
    28
    Hallo allemaal

Ik wil graag ervaringen weten van jullie met oogmeting en uitslag orthoptist.
    Onze dochter (bijna 4 jaar) krijgt een bril. Bij het CB kon ze kleine stukjes niet lezen van de laatste regel. Dus doorgestuurd. Daar druppels en testjes gedaan. Uitslag in beide ogen cilinderafwijking (-1,50) en een +2.50 sterkte.
    Toch geschrokken van de plussterkte en daardoor niks meer gevraagd verder aan orthopist...
    Doorverwezen voor een bril.

Ik begrijp iets niet goed, plussterkte is voor dichtbij terwijl ze naar onze mening heel goed dichtbij ziet. Ze kleurt netjes binnen de lijntjes. Is heel geconcentreerd met puzzelstukjes leggen en maken en kan heel goed gaatjes prikken enz. Haar valt het kleinste gaatje in haar mooie jurk nog op. En vraagt of wij die kunnen maken. Hoe ken het dat ze toch zo een grote plussterkte nodig heeft?

Ze zal voorlopig brildragend zijn gaf de orthopist aan. Maar is die plussterkte echt nodig in de bril? Worden de ogen niet nog slechter? Vooral omdat wij niet het idee hebben dat ze deze nodig heeft.

Kan deze vragen ook uiteraard bij de orthopist terug leggen. Ben aan het denken haar nogmaals te bellen.
    Maar wilde jullie ervaringen eens weten mbt oogmetingen en sterkte bij kinderen?

Groetjes!

2. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Je hebt zoveel specifieke vragen, die kun je het beste terugleggen bij orthoptist, denk ik...

Nu weet ik wel dat plus sterkte bij jonge kinderen normaal is, binnen een bepaalde grens. Toen mijn zoon van ruim 3 getest werd bij oogarts kwam daar uit dat hij 0 had (dus geen min en ook geen plus), maar gezien zijn leeftijd had hij +2 moeten hebben. Als kinderen groeien, worden de ogen groter en wordt de plussterkte steeds kleiner tot het op een gegeven moment nul wordt. Aangezien mijn zoon dus al 0 had, wisten we toen al dat hij met groeien op een min sterkte zou uitkomen. Basisschoolleeftijd werd ons verteld.

Hij kreeg inderdaad zijn eerste bril toen hij 8 jaar was, een min-sterkte. Nu heeft hij rond de -2,50/-3,00 (met cilinders). Oogarts vertelde mij laatst nog dat ze steeds meer tot inzicht zijn gekomen dat het voor ontwikkeling van oog belangrijk is om zo goed mogelijk te corrigeren en dat ze kinderen dus sneller/bij kleinere afwijkingen een bril geven.

3. djoyz

djoyz Fanatiek lid

Mar 29, 2019
    1,468
    1,510
    113
    Female
    We hebben allemaal een spier in onze ogen die onze ooglens boller en platter kunnen maken.
    Het boller maken van de lens heet accommoderen.
    Dit kunnen kinderen heel erg goed.
    (Dezelfde spier word ietsje luier als we richting de 45 jaar gaan en we een leesbril nodig hebben.)

Als een kind dit onbewust heel erg zelf doet kan dit voor klachten als hoofdpijn zorgen. (Accommodatiekramp).
    Dit kunnen ze meten door middel van de druppels, hiermee ‘verlammen’ ze tijdelijk de accommodatiespier waardoor ze de daadwerkelijke ‘oogfout’ kunnen meten.

Op deze manier lijkt het dus zo dat ze dichtbij prima kan zien en toch een plus sterkte nodig heeft.
    Buiten dat denken nog steeds heel veel mensen dat een plus sterkte alleen voor dichtbij is.
    Je moet het eigenlijk zo zien; is je oog te veel min dan heb je plus nodig, en is je oog te veel plus dan heb je min nodig.
    Je hebt voor dichtbij altijd meer plus nodig (accommodatie, lens word boller of leesbril nodig) maar je kan dus wel degelijk ook plus nodig hebben om beter te zien in de verte.

En wat betreft de cylinder;
    Dit maakt de ‘contouren’ van letters en cijfers en het totaalbeeld scherper.
    Het is eigenlijk zo dat het oog dan niet perfect rond is maar een beetje de vorm heeft van een bal waar je met 1 voet op gaat staan. Op deze manier is je oog in de lengte een andere lengte dan in de breedte. En daarom heeft je oog 2 sterktes nodig om het beeld goed op het netvlies te krijgen en goed scherp te kunnen zien.

Hoop dat het zo iets duidelijker is.
    Je mag altijd een privé berichtje sturen. Zit wel met een klein ukkie hier ❤️ Dus kan zijn dat ik laat reageer.

Lies1611 and JupitR like this.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,164
    23,243
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @nelta heeft er ook verstand van! :)

5. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Onze dochter is naar de orthoptist geweest in de zomervakantie van groep 2 naar groep 3. Wel al paar keer net aan geslaagd bij het consultatiebureau. Uitslag: +4 en +5!!! Schrokken er echt van.
    Ze kleurde netjes, schreef prima, las al boekjes. En dan toch een bril voor dichtbij?? Hoe hadden we dat ooit kunnen missen.

Maar goed, bril doet ze zelf 's ochtends meteen op, dus ze zal m echt wel nodig hebben. Gaat prima nu. Verwachtig is dat ze met een mindere plussterkte meegroeit.

6. Smoothie123

Smoothie123 Actief lid

Apr 7, 2016
    223
    67
    28
    Het kan dus toch echt wel en hoe sneller ze aan een bril is hoe beter. Ben benieuwd of ze hem uiteindelijk veel op gaat doen. Zal even wennen zijn denk ik.
    bedankt!

7. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,029
    113
    Overijssel
    Sorry maar ik ga ervanuit dat de orthopist er wel verstand van heeft. Leuk nieuws is het niet. Ik zou weer contact opnemen en nogmaals navragen. Mijn ervaring is dat je een bak informatie over je heen krijgt en dat je de helft weer bijna vergeet.;)

8. HvL

HvL Bekend lid

May 6, 2015
    709
    420
    63
    Onze dochter heeft links+6,5 en rechts+3. Ze gaven toen aan dat het met de leeftijd nog wel kon verbeteren. Wij merkten ook niet dat ze zo slecht zag. Wel zag ze een beetje scheel. En toen kwam dit eruit. En een lui oog links waar ze maar 15 % mee zag bleek achteraf. Haar zicht verbetert telkens een klein beetje.
    Ze was 2,5 toen ze de bril kreeg en er ging een wereld voor haar open.
    Ze is ook slechthorend, dus we dachten dat vaak vallen e.d. aan haar evenwicht lag. Nu weten we dat het een combi van beide is geweest.
    Ze is enorm opgeknapt na de bril.

Volgens mij is de meting in het ziekenhuis heel erg betrouwbaar. Dus ik denk niet dat ze haar bril voor niks krijgt.
    En ik neem aan dat ze ook regelmatig terug moet komen voor controle.

9. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,721
    7,206
    113
    Female
    Ik ben niet TS, maar wel bedankt voor je uitleg! Heb ook een zoontje met een aardige plus sterkte sinds een maandje (+5).

En nog gefeliciteerd met je kleintje♡ Hopelijk gaat alles goed.

djoyz likes this.
  10. Smoothie123

Smoothie123 Actief lid

Apr 7, 2016
    223
    67
    28
    Eens!
    Ik ben TS. En heb inderdaad ook veel aan de uitleg. Van iedereen trouwens.

Inmiddels zijn we bij de opticien geweest en heeft mijn dochter een mooi brilletje uitgekozen. Staat haar enig. Nog even wachten tot hij klaar is. Liefst nam ze hem meteen mee haha!

Eppo82 and JupitR like this.

Share This Page