Ik ben op zoek naar een naaimachine, maar nu kom ik ook vaak 'lockmachines' tegen. Ik heb geen idee wat dat is en wat je ermee kunt? Hier op het forum is er vast wel iemand die het weet. Dus wat is het precies, wat kun je ermee en wat is het verschil met een naaimachine? (1 verschil was mij wel al duidelijk en dat is de prijs...!)
Met een lockmachine kun je aflocken. Dat doe je bij het randje van een stof, zodat die niet gaat rafelen. Je kan er dus niks anders mee. Heel anders dan een naaimachine... Hieronder een foto met gekleurde lockrandjes...
Ik vind het ook wel erg handig, maar het is geen vervanging van een naaimachine, het is meer voor het netjes afwerken van de binnenkant. Als je kijkt aan de binnenkant van een shirtje, zie je dat de naad is afgewerkt met een lockmachine.
Poeh, naaimachine's dat is een heel gedoe om uit te zoeken. Mijn moeder heeft er een met een stofgeleider. Dat maakt echt verschil! Het aflocken gebruik je volgens mij best vaak. als je de keuze hebt zou ik het wel doen.
Als je een naaimachine gaat kopen, kan het wel handig zijn om er één te nemen met lockfunctie. Een losse lockmachine zou ik alleen doen als je echt van plan bent heel veel te gaan naaien.
Als je nog een naaimachine moet kopen, zou ik nog even niet denken aan een lockmachine. Als je bijvoorbeeld een kledingstuk wilt maken, lukt dat met alleen je naaimachine prima. Je kunt dan wel zonder lockmachine, maar niet zonder naaimachine!
Bedankt voor jullie reacties meiden! Ik was niet van plan om op hoogniveau aan de slag te gaan dus een gewone naaimachine (evt. met lockfunctie voor in de toekomst...) lijkt me misschien wel het handigst om mee te beginnen.
Hallo! Een overlocker snijdt en werkt af tegelijkertijd. Als coupeuse moet ik er idd eentje hebben, maar als je er net mee begint etc, wat je ook kunt doen is randjes afwerken met de zig zag op je machine. Als je het er zo onder legt, dat elke stik links in de stof gaat en elke stik rechts er net naast, rafelt het ook niet. Vroeger veel gedaan toen ik nog geen overlocker (nodig) had. Veel plezier met het uitzoeken van je machine en wanneer je ermee aan de slag gaat!