Sta ik in mijn recht? (online vliegtickets)

Discussie in 'De lounge' gestart door Nescio, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wie kan hier iets meer over vertellen en weet of ik in mijn recht sta?

In februari dit jaar hebben we vliegtickets geboekt voor vier dagen Barcelona. Er was toen een aanbieding op zondagavond via Cheaptickets.nl. Ik kreeg echter, na het invoeren van de creditcardgegevens, steeds dezelfde error en het bericht: neem contact op met klantenservice. Op zondagavond na 20 uur was de klantenservice niet bereikbaar, dus ik heb gewacht tot maandagochtend daarna.

Uit het gesprek met de klantenservice kwam dat het geld wel van onze creditcard was afgeschreven, maar dat de boeking niet was gemaakt. De medewerker zou contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en laten weten of daar de boeking wel was doorgekomen.

Ondertussen waren de aanbiedingen natuurlijk al een stuk duurder. Ik heb toen alvast gezocht via de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee we al zouden vliegen. Zij boden op exact dezelfde vlucht tickets aan die 60 euro duurder zouden kosten. De klantenservice heeft ons teruggebeld (of ik heb opnieuw gebeld, dat herinner ik niet meer precies) en aangegeven dat de boeking niet was gemaak, helaas pindakaas, weg aanbieding. Ik heb toen gezegd dat wij verplicht waren voor dezelfde vlucht duurdere tickets te nemen, maar daar kon ze helaas niets aan doen, zei ze.

Het eerste bedrag is dus op onze creditcard teruggestort en ik heb toen de duurdere tickets genomen. Bevestiging gekregen en de reis gemaakt.

Nu kreeg ik plotseling (zeven maanden na dato) een e-mail van CheapTickets, of ik even het eerste bedrag opnieuw wilde betalen! Blijkbaar was bij de luchtvaartmaatschappij de boeking wel doorgekomen en hebben ze de tickets aangegeven als gebruikt.

Ik heb het hele verhaal uitgelegd, waarop de volgende e-mail terugkwam (ik parafraseer even):
    "Onze klantenservice heeft u gezegd dat zij contact op zouden nemen met de luchtvaartmaatschappij. U heeft echter niet tot maandag gewacht, maar op zondag al een nieuwe boeking gemaakt. De luchtvaartmaatschappij heeft aangegeven dat u de tickets voor (bedrag) heeft gebruikt en daarom is dat bedrag ten onrechte teruggestort."

Ben ik nou gek? Ik kon juist niet op zondagavond boeken! En heb de nieuwe boeking dus NA dat gesprek waarin werd aangegeven dat er niets anders op zat de duurdere tickets te nemen, op maandag gemaakt. Op dezelfde vlucht, bij dezelfde maatschappij. Ik heb nu de ticketgegevens en betalingsbewijzen doorgestuurd, maar ben bang dat wij moeten opdraaien voor die twee lege stoelen op dezelfde vlucht.

Wat als ze ons dwingen te betalen? Ik sta toch in mijn recht? Ik zou bij een positief antwoord heus geen duurdere tickets boeken.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Niemand? :)

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    De tweede boeking (die duurdere tickets) heb je dus op maandag gedaan? Heb je wellicht een bevestiging daarvan zwart op wit?

4. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    O ik zie je laatste zinnetje nu pas.

Ik zou even het antwoord afwachten dat je krijgt op de mail met het betalingsbewijs.

5. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Heel bijzonder, zij zeggen dus wel dat je boeking helemaal niet is doorgekomen bij hen als bij de luchtvaartmaatschappij? Dan ga je er toch vanuit dat je dan opnieuw moet boeken. Overigens achterlijk dat, terwijl er geld is afgeschreven je toch de duurdere tickets moet afnemen.

6. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Ik werk zelf ook bij een groot reisbureau en wij gebruiken hetzelfde systeem als waar Cheaptickets ook mee werkt.

De reden dat je eerste boeking waarschijnlijk niet gelukt is zal waarschijnlijk zijn geweest omdat iemand anders tegelijkertijd dezelfde stoelen op zijn / haar scherm heeft gehad, hierdoor kon het tarief wat jij op dat moment geselecteerd had niet afgerond worden. Het systeem wil namelijk eerst de betaling binnen hebben alvorens hij het gaat doorboeken en een reserveringsnummer gaat aanmaken. Diegene die dezelfde klasse voor die periode om zijn scherm had heeft waarschijnlijk eerder de betaling afgerond dan jij en daardoor heeft die persoon wel een reserveringsnummer gekregen en is jouw boeking als het ware mislukt binnengekomen, dit gebeurd bij ons reisbureau ook wel eens.

Soms kan het voorkomen dat er een andere reden is geweest waarom het systeem geen reserveringsnummer heeft kunnen aanmaken, bijvoorbeeld door een extreem lange naam oid en in sommige gevallen komt de boeking wel door bij de luchtvaartmaatschappij. (gebeurt bijv. vaak bij Transavia)

De procedure die Cheaptickets heeft gehanteerd komt me erg bekend voor, zo gaat het bij ons namelijk ook. Wat ik echter wel vreemd vind is dat ze nu achteraf bij jou aankomen dat je toch wel geboekt stond bij de luchtvaartmaatschappij, dat vind ik erg raar.

Heb je heel last minute geboekt of zat er langere periode tussen het moment van boeken en het moment van reizen. Vaak geeft namelijk de luchtvaartmaatschappij een signaal af naar in jullie geval Cheaptickets dat er een zogenaamde DUPO (dubbele) boeking staat, dit zou ik ook aankaarten bij Cheaptickets.

Conclusie: Cheaptickets heeft jullie verteld dat de boeking niet was doorgekomen bij de luchtvaartmaatschappij, hierop hebben jullie een nieuwe, duurdere boeking gemaakt. Persoonlijk denk ik dat er iets niet goed is gegaan tussen de communicatie tussen de luchtvaartmaatschappij en Cheaptickets en dat Cheaptickets dit nu heel asociaal op jullie probeerd te verhalen.

Ik zou een mail / brief terugsturen en daarin uitleggen dat je hier absoluut niet meer akkoord gaat en dat je indien zij hun fout niet toegeven je dit voor gaat leggen bij de geschillen commissie Reizen. Hier zijn ze vaak namelijk niet zo blij mee ;)

7. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik weet niet of je rechtsbijstand hebt ??? Anders als ze het niet netje soplossen die even een belletje geven.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties, ik voel me nu gesterkt en ben dus niet de enige die dit heel raar vindt.

Chantal84, ontzettend bedankt voor deze informatie! Ik denk ook dat er iets mis is gegaan intern. Maar dat is toch belachelijk dat ze het vervolgens, ook nog 7 maanden later, proberen op ons te verhalen? No way dus dat ik hiermee akkoord ga. En die geschillencommissie is echt een fantastische tip! Dank je wel!

Ze hebben ons al meerdere malen gebeld en lastiggevallen hiermee (mijn man dan), mijn man zei elke keer: "mijn vrouw weet hier alles van en zij is hier helemaal niet blij mee". Toen opeens verliep alle communicatie via e-mail.

Dus, wij betalen gewoon NIET als ze niet positief reageren op mijn laatste e-mail. We stappen anders naar de geschillencommissie, en rechtsbijstand is misschien ook nog een goede optie.

Het is toch belachelijk en verschrikkelijk brutaal dat ze zo te werk gaan. Heb nu zin om daar iemand door de telefoon te trekken ;)

9. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Graag gedaan.
    Heel veel succes ermee!

10. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Is zeker brutaal!!!
    Geschillencommissie (of Consumentenbond) noemen schijnt inderdaad vaak al genoeg te zijn...

11. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Dit kun je al weerleggen met je bevestiging van je op maandag geboekte vlucht! (volgens mij duidelijk genoeg dat je je aan de afspraken hebt gehouden)

12. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    of even Consuwijzer raadplegen. Daar krijg je gratis advies !
    Succes in ieder geval.

Deel Deze Pagina