Oke, zoon is in februari ernstig overspannen ingestort, waarbij school grootste probleem lijkt te zijn. Bezig met school, hulpverleners, psychiater, leerplicht, om het beter te maken voor hem. Net voor de zomervakantie nog met iedereen om tafel gezeten om te evalueren. Toen besloten dat we na de zomervakantie door zouden gaan met plan van aanpak, omdat hij eindelijk een beetje de weg omhoog gevonden leek te hebben. Dat houdt in: Ma, di en do in de ochtend naar school, de rest van de tijd thuis met PGB-er en/of mama. Om 12:00 uur wordt hij op schooldagen opgehaald door PGB-er (of mama). De overige schooluren is hij -met goedkeuren van leerplicht- ziek gemeld. In oktober gaan we evalueren hoe het dan met hem gaat, hoe we dan verder moeten. Dit staat ook in zijn ontwikkelingsperspectief (OPP). Kom ik vandaag op school hem halen en dan blijkt zijn (nieuwe) leerkracht van he-le-maal NIETS te weten... Verwacht ik nu echt te veel dat zijn leerkracht had geweten dat hij slechts deeltijd naar school komt en wat daar de reden van is!? (ik ben boos, maar ik hoor graag als ik onrealistisch ben...)
Tuurlijk hoort zijn nieuwe leerkracht op de hoogte te zijn. Vindt dat wel een plicht van de schoolhoofd om de leerkrachten op de hoogte te stellen betreft leerlingen waarmee afspraken gemaakt zijn.
Dit vind ik inderdaad ook wel erg kwalijk! Kan me heel goed voorstellen dat je er enorm van baalt. Ik kan me je verhaal van toen nog herinneren, zo ontzettend zielig voor hem en ook voor jou natuurlijk zwaar. Ik zou zeker zo snel mogelijk in gesprek gaan om te zorgen dat zijn leerkracht op de hoogte is en ook om je ongenoegen te uiten.
Nee je verwacht zeker niet te veel. Is dit een leerkracht die ook nieuw op school is?? Anders is het ook raar dat die niet betrokken is geweest toen de afspraken gemaakt werden. Ik zou morgen even een korte uitleg doen en eisen dat je deze week nog samenkomt om het hele verhaal te bespreken.
Je bent terecht boos hoor. Ik vind dat leerkrachten op de hoogte horen te zijn over hun leerlingen. Zou zo snel mogelijk een gesprek aanvragen, om duidelijkheid te krijgen in jullie wederzijdse verwachtingen. En de afspraken helder te maken.
Dit vind ik wel heel bijzonder.. Zelf ook leerkracht en wij hebben altijd in de laatste schoolweek groepsoverdracht waarbij we dus dit soort dingen bespreken. Vind echt dat de nieuwe leerkracht dit had moeten weten.
Dit inderdaad. Hier ook groepsoverdracht en daarnaast het doornemen van overgangsformuleren, handelingsplannen etc. Zou zo snel mogelijk in gesprek gaan.
Hier is er altijd van íedere leerling een overdracht, dus ik vind dit echt heel raar! En zelfs al is zo’n overdracht niet standaard, gemaakte afspraken draag je over lijkt me, dus ook dán vind ik dit een rare gang van zaken.
Heb net een mailtje terug van directrice, die 'ook erg geschrokken is' en mijn boosheid zegt te begrijpen. Ze gaat het intern oppakken en ik hoor nog van haar... (directrice is bij ieder zorgoverleg aanwezig geweest en in die zin ons 'aanspreekpunt') We zullen zien. Het is het zoveelste staaltje van (zeer) slechte communicatie en organisatie van deze school helaas... Fijn te weten dat ik me niet aan stel .
Je bent zeer terecht teleurgesteld! Een nieuwe leerkracht hoort dat te weten. Dit is geen goede start. Wat vervelend voor jullie beide! Hoop dat directrice je snel iets laat weten.
Yep inderdaad, hier ook komende week overleg over de laatste dingen. Plus dat eind van het jaar de overdracht naar nieuwe groep, de leerlingen ook nog besproken worden met de nieuwe leerkracht
Ik gind het zeker terecht dat je hoos bent. Een leerkracht hoort van zo'n situatie te weten. Niet alleen praktisch omdat hij eerder gehaald wordt, maar ook gewoon om te weten hoe hij erbij zit in haar klas. Ik vind dit echt heel slecht. Heb je ondertussen een verdere reactie gehad van de directrice? Of met de leerkracht gesproken?
Zijn oude leerkracht van vorig jaar heeft opgebeld om zich te verontschuldigen, schaamde zich diep en vond het vreselijk dat het zo gelopen was. Zij heeft met de huidige leerkrachten om tafel gezeten en alle afspraken op een rijtje gezet (ook schriftelijk) en heeft mij in mail datzelfde lijstje gemaild zodat ik zou weten wat besproken is en dat ik dan nog aanvullingen of opmerkingen zou kunnen maken. Maandag zie ik huidige leerkracht zelf weer, we zullen zien of hij er nog iets over te zeggen heeft? Van directrice nog niets vernomen (en haar kennende gaat dat ook niet gebeuren, hoewel ik eigenlijk wel vind dat dit zou moeten...) Ik heb in ieder geval iedereen horen zeggen 'ik nam aan dat...', dus ik hoop dat iedereen daar in ieder geval de les leert dat je geen aannames moet doen... (maar ook dit zie ik somber in )