Wat vinden jullie? Na vakanties is er op school altijd een luizencheck. Mijn kinderen zijn gisteren op school begonnen en ik zag vandaag al berichten op FB staan van moeders: er zijn luizen! Check je kinderen! etc. Wat ik nu zo raar vind, waarom wordt er geen nadruk gelegd op het feit dat ouders hun kinderen grondig zouden moeten checken VOOR dat ze weer naar school gaan. Nu worden sommige gevallen op school ontdekt en dan zijn er misschien al kindjes besmet geraakt. Zelf check ik mijn kinderen regelmatig en zeker aan het eind van vakanties, omdat ik niet op schooldag 1 of 2 wil horen dat ze luizen hebben. (En natuurlijk gaan ze naar school met tea tree oil achter hun oren, op hun kragen en op hun tasjes , laat die luizen alsjeblieft buiten blijven!) Kortom, wie is 't met me eens, zou het niet VEEL slimmer zijn om die controles al eerder te doen, thuis. En zou het niet heel normaal zijn om ouders daarom te verzoeken, vanuit school bijvoorbeeld.
Ja, dat zou veel beter zijn en iedereen zou het moeten doen. Maar helaas is niet iedereen zich hiervan bewust of nemen ze hun verantwoordelijkheid niet omdat ze het zelf niet belangrijk vinden. Daarom vind ik de luizencontroles op school wel goed.
Ja Tupp, ik vind de controles op school ook goed en daar moeten ze zeker mee door gaan. Maar waarom wordt er nooit eens hardop gezegd: mensen, check even voordat ze weer naar school gaan. (Als er dan behandeld moet worden, kan het nog op tijd) Ik snap dat het nooit gerealiseerd kan worden maar iedereen heeft het altijd over 'bewustwording'. Dat lijkt me hier nu echt op z'n plaats.
Mja als dat voor de vakantie in de nieuwsbrief staat... Is menig ouder dat na 6 weken wel vergeten. En om nou alle ouderseen weekend vantevoren even na te bellen.. Al ben ik het er wel mee eens dat het een stuk nuttiger is om het VOOR dat ze naar school gaan op te lossen
Nou, ik zal het maar zeggen: ik ben zo'n onverantwoordelijke moeder! Ik heb er helemaal geen erg in om mijn dochter een week voor het einde van de vakantie te controleren. Ik ben altijd al blij dat de dagelijkse worstelpartij door haar krullen ten einde is. Sta ik nu op een zwarte lijst voor slechte moeders?
Dat er luizen zijn geconstateerd? Mwah vind ik niet zo'n punt. Zou het vreemder vinden als school dat via fb verspreid
Hoezo, dat mag iemand toch zelf weten? Dit was een moeder die toevallig in mijn vriendenlijst staat en die op dag 1 haar dochter thuis had gekregen met luizen. Vond het wel slim van haar om anderen daar op te wijzen. Het is niet zo dat ze het naar de hele school stuurde.
Als het over je eigen kind is, vind ik het anders. Zoiets posten over een ander kind voelt voor mij niet oké. Puur gevoelsmatig dus.
Dat zou ik ook niet tof vinden... Als je fb leest dat een ander moppert dat JOUW KIND luizen mee naar school nam. Maar je mag best mopperen dat er luizen zijn op zich. Hier trouwens (even afkloppen) nog geen last van gehad. Liefst hou ik dat zo
Het ging echt over haar eigen kind. Ze liet daarmee wel weten dat er op school luizen zijn, maar ze zou nooit iemand noemen. Dat zou ik ook belachelijk gevonden hebben. (en kan me ook niet voorstellen dat mensen dat doen)
Ik kwam hier ook niet om te rellen of zo. Ik beschuldig niemand en ik snap best dat mensen er niet aan denken. Maar juist daarom zeg ik: zou het niet goed zijn als het eens hardop werd gezegd, dat mensen hun kinderen kunnen controleren, vlak voordat de scholen weer gaan beginnen. Ik let zelf heel goed op mijn kinderen, neem ook preventieve maatregelen. En aan het eind van de vakanties let ik er extra op. Daar hoef ik geen moeite voor te doen, dat gaat vanzelf. Maar ik begrijp dat we dat niet van iedereen kunnen verwachten.
@Flerk: Ik wil hier ook niet rellen, maar wel zeggen dat ook 'gewone' moeders er gewoon niet aan denken. @Saskia: Mopperen op luizen in het algemeen is geen probleem. Het lijkt me zo'n hoop werk met zich meebrengen.
Dat weet ik. Ik had het ook niet over 'gewone' moeders en 'ongewone' moeders. Ik had het over ouders. En nogmaals, ik wil niet oordelen, ik heb al aangegeven dat ik het begrijp.
Ach, misschien ben ik ook wel een beetje een aansteller, maar ik ben gewoon bang voor luizen... Heeelp!
Jij niet alleen hoor... Heb ze zelf een keer gehad toen ik volwassen was... Lekker zo'n lotionnetje in m'n haar enzo... En daar dus hartstikke allergisch voor bleek (En ik heb vrij dik, lang haar... Dus het huidige advies van kammen is net zo min een pretje..) Als er nu iemand op school in het haar van zijn/haar kind staat te kijken.. Gaan bij mij alle alarmbellen al af
Ik check AL mijn kids sowieso wekelijks, en dit weekend voor school begint ff grondig, zo gedaan ff bij het haren kammen. Hier is het horror als er 1 mee thuis komt hebben ze het allemaal!! Ik snap ook niet zo goed dat ouders het ook niet door hebben...ik merkte het toen de kinderen het een paar jaar geleden hadden direct....
Mja tot nu toe hier nooit gehad bij dochterlief. Maar die is blonder dan blond en heeft flink lang haar dat dus dagelijks goed geborsteld moet worden. Dus ik vermoed.. Dat wij er ook wel heel snel achter zouden zijn. Als je de tijd neemt voor het borstelen.. Moet je het haast wel zien toch?