Zelf brood bakken

Discussie in 'De lounge' gestart door Rooibos, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Wie van jullie bakt zelf brood? En bevalt dat?

Gebruik je de oven of een broodbakmachine?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik bak met regelmaat zelf brood maar we hebben ook vaak brood uit de bakkerij. Mn man is bakker dus neemt meestal vers brood mee, maar als hij een paar dagen vrij is dan bakken we liever zelf brood als dat we ervoor naar een andere bakker moeten. Ik gebruik een brood machine en meel van de molen hier uit de buurt. Dus geen kant en klare pakjes broodmix, ik doe zelf meel, zout, olie, gist etc toevoegen. Ik wil binnenkort weer eens heerlijk "weekend" brood maken met gedroogd fruit en noten enzo erin.

Het is ideaal, je doet 's avonds de ingredienten erin, zet de machine op de timer en 's ochtends is hij klaar! Het enigste wat ik wel doe, maar dat is weinig moeite omdat ik toch elke nacht er wel uit moet om te plassen, is als het brood klaar is ( Bv om een uur of 4, 5 ) het brood uit de machine halen en op een snijplank leggen. Als ik 't namelijk in de machine laat zitten word het zacht en dat ontbijt niet zo lekker. Je zou ook de timer zo kunnen zetten dat het brood klaar is als je uit bed komt, maar dan is 't soms wel erg vers om te kunnen snijden, dus ik haal 't er gewoon even uit als ik toch beneden ben om te plassen.

Ohja, het is niet echt goedkoper als brood bij de bakker vandaan, je kan natuurlijk brood voor een euro kopen of voor 2,80 en dat kan met broodmix ook, je kan de goedkoopste of een luxere.

3. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik bak wel eens zelf brood ja. Niet elke dag maar af en toe. Soms in de broodbakmachine maar vind het uit de oven toch net iets lekkerder. Dus meestal uit de oven en dan als avond eten met salade enzo erbij. Voor doordeweeks koop ik mijn brood wel altijd gewoon bij de ah.

4. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik bak eigen brood voor Martijn,hij mag geen koemelk en vind maar eens een betaalbaar brood zonder koemelk.
    Zelfs de bakker heeft het niet en wil het ook niet voor ons bestellen of bakken.
    Dus doe ik het zelf.
    Ik bak het trouwens in de oven.

5. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Waar het mij vooral om gaat is dat er geen e-nummers inzitten. Tenminste niet de schadelijke.
    Maar de smaak is dus wel goed? Ik koop nu 1 euro brood ( voor het smaak vergelijk misschien handig om te weten ;) )

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik heb geen brood bakmachine dus ik doe het ook in de oven. Hier in de supermarkt (DEKA) kan je de mix kopen (in het broodvak) en dat bevalt goed.

7. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Ik neem aan dat ik dan een speciaal boodblik nodig ben?

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik bak ook weleens zelf brood. Maak soms zelf een mix soms neem ik kant en klare mix. Die laatste blijft wat langer zacht. Ik gebruik vaak een broodbakmachine, maar soms gebruik ik alleen de deegfunctie en dan mik ik het daarna in de oven (als ik geen blok wil, maar een andere vorm of voor pizzadeeg).
    Je kunt voor broodbakken goed een cakeblik (zo'n rechthoekige) gebruiken. Voor foccacia kun je bijvoorbeeld een quicheblik gebruiken. Op zich maakt het volgens mij niet echt uit wat voor blik je gebruikt. Je moet alleen bij afwijkende blikken even naar de baktijden kijken.

9. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ik heb voorheen ook wel de intentie gehad om vers te bakken maar eigenlijk niks van gekomen.(vandaar ook mijn broodbakmachine te koop)Vind het vers en warm wel lekkerder dan zo uit de winkel,maar voor die paar keer in de zoveel jaar maak ik het wel in de oven denk ik.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Vind de broodbakmachine vooral voor het kneden heel fijn :) Kneed echt zoveel langer en beter dan ik zelf zou doen en dat komt je brood echt ten goede.

11. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij bakken vrijwel dagelijks een brood met de broodbakmachine. Het bevalt goed, maar omdat er geen conserveringsmiddelen inzitten wordt het wel snel 'oud' (en na 3 of 4 dagen staat de groene schimmel er al op). Nu is dat voor ons niet erg, want mijn man eet veel brood dus wij bakken toch wel bijna dagelijks een vers brood. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.

En verder, zoals hierboven ook al is gezegd, is het niet goedkoop. Als je alles rekent (ingrediënten, stroomverbruik en natuurlijk de broodbakmachnien zelf) ben je wel wat duurder uit dan wanneer je een brood bij de bakker koopt.

En je vraagt of de smaak goed is. Tja, dat ligt er maar net aan welke ingrediënten je gebruikt en wat je smaak is. ;) Je kunt natuurlijk tig verschillende soorten brood maken, het is maar net wat je lekker vindt. Bovendien kun je extra ingrediënten toevoegen zoals walnoten. Je kunt het zo helemaal zelf samenstellen (of juist kiezen voor een kant-en-klare mix). In het begin gewoon wat experimenteren en op een gegeven moment weet je wel welk brood jouw voorkeur heeft.

Succes! :)

12. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik gebruik gewoon een cake blik.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb een broodbakmachine en heb van die fases dat ik heel veel brood bak. Nu weer een hele tijd niet, maar ik zie dit topic en denk: ja, dat kan ik wel weer eens doen!

superhandig apparaat; zelf brood bakken zonder rommel, kost jou weinig/geen tijd en het lukt altijd. het resultaat: errrrug lekker brood! wel ff zelf snijden (kan ik niet goed, dus dan eet ik van die scheve boterhammen, maar daar smaken ze niets minder door!)

"e-nummers" willen vermijden vind ik persoonlijk heel grote onzin (het zijn namelijk goedgekeurde hulpstoffen, als ze in het algemeen schadelijk zouden zijn zouden ze geen e-nummer hebben gekregen), dat is voor mij dus helemaal niet de reden om zelf brood te pakken. maar puur vanwege de smaak en de heerlijke geur in huis.

14. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Hm dat brood met die noten en gedroogde vruchten klinkt lekker... Wat voor mix gebruik je daarbij?

Iemand nog lekkere recepten? Heb al jaren een broodbakmachine staan... nog in de verpakking..

15. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ik heb ook een broodbakmachine, maar een hele tijd al niets meer mee gedaan!
    zal binnenkort weer eens even een broodje bakken!
    vind het idd zo lekker! lekker warm broodje met wat kaas erop...

en het ruikt ook zo heerlijk door het huis! ;)

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt gewoon een pak wit/bruin/volkoren nemen en dat gebruiken. Kun je evt nog kruiden (koekkruiden oid) bijdoen en dan als de pieper gaat gooi je je noten etc erin.

17. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Daar verschillen de meningen over ;)
    Maar bedankt voor jullie reactie's. Ik had ook al gehoord dat zelfgemaakt brood erg droog was dus ben blij te lezen dat het ook lekker kan zijn.
    Welke machine's hebben jullie en hoe bevalt die?

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb een hele goedkope van de blokker oid. Gaat prima allemaal :)

19. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Oke, super. Zal eens rond gaan kijken naar zo'n ding. Lees dat een kneedfunctie wel erg prettig is of zit die standaard op allemaal?

20. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Rooibos, wij doen er altijd een scheutje olijfolie doorheen zodat het brood niet snel droog wordt. Ook is het belangrijk dat je minimaal een uur wacht met het snijden van het brood. Als je het brood snijdt terwijl het nog warm is, wordt het ook veel sneller droog.

Wij hebben een Panasonic. Was wel een dure (ik geloof 160 euro) maar omdat wij bijna iedere dag brood bakken, wilden we wel echt een goede kopen. Daarvoor hebben we jarenlang een (goedkope) Princess gehad. Die beviel inn eerste inatsntie ook wel, maar na ca. 3 jaar begon hij kuren te vertonen (de kneedhaak had er niet altijd zin meer in ;)) en de coating begon los te laten.

Deel Deze Pagina