Wat vinden jullie een normale tijd dat je kindje opstaat? Ik belde net met mijn zus ze klaagde dat haar zoon van bijna 4 al om kwart voor 7 wakker was vannochtend. Ze heeft hem dus boos naar zijn bed gestuurd. Ik stond er nogal versteld van, vind kwart voor 7 namelijk helemaal niet vroeg voor een kindje wat er ook al om 19:00 in de avond in ligt.
Hmmm, eerlijk gezegd zou ik kwart voor 7 ook erg vroeg vinden. Maar het is natuurlijk maar net wat je gewend bent. Mijn meisje van bijna 4 slaapt meestal tot 8.15 / 8.30 uur. Over een paar weken gaat ze naar school en dan zal ik haar iedere ochtend een uur eerder moeten wakker maken. Hopelijk is ze er snel aan gewend. Maargoed, er zijn natuurlijk ook kindjes die iedere ochtend om 6 uur wakker zijn. Dan denk je als ouder: heerlijk, hij heeft tot kwart voor 7 uitgeslapen. Dus het idee van vroeg of laat wakker worden heeft vooral te maken met wat je zelf bent gewend (eigen referentiekader).
Nou, het is hier vaker kwart voor 6 dan kwart voor 7 en dan liggen ze er nooit om 19.00 uur in, dus ik vind het wel een beetje raar dat ze dat zegt.
Het is maar wat je gewend bent. Ik vind 6:45 ook vroeg omdat hier het meestal tussen 7:30 en 8:00 is... ja, dan baal je van 6:45. Laat je zus lekker haar ding doen. En terug naar bed sturen? Zou ik ook doen (niet boos trouwens maar wel doen)
Ik vind alles voor 7 uur vroeg maar als mijn zoontje wakker is komt hij gewoon uit bed bij mij liggen en dan liggen we nog even lekker te kroelen. Maar vind het heel raar dat ze haar zoontje weer naar bed heeft gestuurd.
Hier zijn ze normaal tussen 8 en 9 uur wakker. Als ze bijv rond 7 uur wakkerzijn dan stuur ik ze echt wel terug naar bed
Ja in het weekend dit ook. Maar goed Julian kan nog niet zelf uit bed komen dus die wacht gewoon. En Isabella speelt liever met Julian op zijn kamer of met haar DS dan dat ze ons komt storen. TS: Maar kwart voor 7 vind ik wel vroeg. Dan kan je zus beter haar kindje iets later op bed doen.
kwart voor 7.. uitslaapfeestje! liefst staat emvrouw om half 6 al naast haar bed. nu het weer winter word is de regel dan ook "niet uit bed zolang het niet licht is" komt ze er dan uit.. dan gaat ze inderdaad zonder pardon weer terug naar bed
Om kwart voor 7 je dochter terug naar bed sturen, dat zou mijn keuze niet zijn. En al helemaal niet boos... maar goed, ieder zijn ding!
Natuurlijk ieder zijn ding, ik ben zelf een ochtendmens en sta zelf altijd om kwart over 6 op ook mede omdat ik moet werken en de oudste naar school moet. Maar zelfs op mijn vrije dagen ben ik vroeg. Doordeweeks worden mijn kinderen meestal tussen 7 en half 8 wakker gemaakt en in de weekenden worden ze meestal rond 8uur wakker. Ik vind zelf niet dat je een kind kan verplichten uit te slapen, helemaal als deze het klokje rond heeft geslapen. Dan inderdaad maar later op bed leggen.
@lovely83 maar het klokje rond is toch niet heel gek op die leeftijd? ht is natuurlijk wel wat je gewend bent.. AS slaapt meestal 11 uur.. maar dat is meer dankzij vroeg op staan doordeweeks en de gewenning daaraan dan dat het mijn voorkeur heeft hoor
@saskia: Ik zeg juist dat wanneer een kind het klokje rond heeft geslapen, je toch niet kan verwachten dat het nog langer gaat slapen terwijl deze waarschijnlijk al de slaap uit heeft?
Bij ons is alles tussen half zeven en zeven uur normaal. Om 6:30 staat op werkdagen onze wekker, dus vanaf dan is het eigenlijk al ochtend. Alles na 7 uur noem ik uitslapen. Voor half zeven probeer ik zoonlief (die is meestal het eerste wakker) wel terug z'n bed in te krijgen, of desnoods stil in z'n kamer te laten spelen tot het een wat normalere tijd is.
nouja.. als hij/zij normaal van 7 tot 8 slaapt... wat op zich wel vaker voorkomt... dan is kwart voor 7 ineens heel vroeg. en dan kan het best hier slaapt ze nu 11 uur.. maar dat is eigenlijk precies te weinig nu ze naar school gaat. maarja.. ivm werk gaat het niet anders
tja ik vind dat ze zeurt dan moet ze der kind niet zo vroeg na bed brengen als ze niet wilt dat ze zo vroeg wakker is
Hier gaan ze rond 19.00 uur naar bed en voor het ingaan van de wintertijd werden ze rond 7.00 uur wakker. Maar nu is het dus rond 6.00 uur en dat vind ik toch echt veel te vroeg. En nu bij dag 5 ben ik ook boos geworden en heb de dames terug naar bed gestuurd.
hier ook zo helaas. mijn zoontje is nog jonger, maar ik denk dat het gewoon zo blijft in de komende jaren.pfff.