Vandaag had ik eindelijk mijn afspraak bij de kinderarts voor mijn dochter. We kwamen iedere keer met iets nieuws. Eerst was het geelzucht, toen acne/eczeem en nu overmatig spugen. Voor het spugen ben ik al een aantal keer naar de huisarts geweest en uiteindelijk hebben ze gezegd dat ik het maar moet bespreken met de kinderarts. Zo gezegd zo gedaan.. Vandaag dus bij de kinderarts.. ik heb mijn verhaal gedaan, namelijk; ze spuugt erg veel en het gaat gepaard met heeel veel pijn. Ze is heel de dag door niet te troosten en slapen zit er ook niet in. ik mag haar niet platliggen want dan is het nog harder krijsen. Dus jaa.. ze bevestigde dat ze inderdaad reflux heeft, maar ze krijgt er geen medicijnen voor!!! Ze vinden dat we het nog 2 weken moeten afzien (ze is al 11 en een halve week oud). Daar ben ik het dus niet mee eens gegaan en moet over eeen week terug komen. Ik moet haar bedje ophogen en haar maar iedere x 1 borst aanbieden, ongeacht of ze nog honger heeft.. dan moet ik haar maar de speen geven vinden ze.. Ik heb zooo lopen aandringen op medicijnen omdat ik zeker weet dat ze het nodig heeft maar ze wilde het echt absoluuuut niet.. Ik ben zoooo moe.. Mijn kleine heeft alleen maar pijn en huilt de heledag.. Wie herkent dit??? (de artsen gedoe..)
Nou dat is ook wat. Geven ze de klachten een naam en doen ze er niets aan.... Waarom moet je nog 1-2 weken afwachten? Zelf heb ik geen ervaring met niet meewerkende artsen. Mijn huisarts adviseerde meteen nutriton. Doe je zelf al nutriton door de voeding. Dit kun je gewoon bij de drogist/apotheek halen en dikt de voeding iets in (maar je geeft borstvoeding dus dan moet je het even met een lepeltje geven). Doordat het wat dikker wordt kan de voeding niet zo makkelijk terugstromen zeg maar. Wel kan het zo zijn dat ze wat last krijgt van d'r ontlasting, maarja een hele zere slokdarm doet meer pijn denk ik dan! En je hoeft echt niet perse de dosering van het pak aan te houden, wij deden het met veel minder. En bedje omhoog zetten kan ook echt goed werken hoor. Hier heb ik onder het hoofdeind 2 dikke boeken gelegd. Je moet alleen wel op gaan letten als ze zicht kunnen omdraaien. Anders ligt ze nog verkeerd om in bed.... Succes en sterkte ermee hoor.
Blijven aandringen of een andere arts zoeken. Ik kreeg trouwens de medicijnen van mijn huisarts. Ik gaf niet aan dat ik zelf dacht aan reflux, de arts stelde zelf die diagnose en schreef meteen medicijnen uit (Zantac). Toen ze eenmaal de juiste dosis had was het huilen dat ze hele dagen deed zo goed als voorbij. En let op, als je kindje vaak spuugt kan het de slokdarm beschadigen! Dus medicijnen zijn erg belangrijk! Niet bij laten zitten hoor, gewoon aandringen of via andere routes hulp zoeken.
Eens met Sabse.. Absoluut aan blijven dringen, niet nog een week afwachten.. Er moet NU actie ondernomen worden.. En als het nodig is een andere arts zoeken.. Ze kunnen zo'n klein ukkie toch niet met die pijn laten doorsukkelen.. Desnoods de HAP bellen vanavond, misschien kunnen zij je voor vannacht en/of morgen iets voorschrijven? Sterkte..
nutriton heb ik al geprobeerd, maar daaar kreeg ze weer krampjes van. Ze willen eerst alles proberen en dan pas medicijnen. Ze nemen dat als uiterste.
ik ben zaterdagnacht naar de hap geweest, ik moest afwachten tot woensdag. Daar ben ik dus helaas ook niks mee opgeschoten
Hier ook (verborgen) reflux.. Dezelfde symptomen, maar dan zonder spugen. Via HA naar KA verwezen en daar werd meteen Zantac voorgeschreven. Volgens KA zeer onschuldig medicijn, beter meteen proberen dan eerst allerlei testjes te doen om de reflux te bevestigen... Wij hebben er ook erg goed resultaat van, kan voor het eerst wakker in bed gelegd worden op de rug of in de box zonder dat het drama is! Zou er zeker op aandringen, anders om andere KA vragen... Off topic: het geven van de Zantac is overigens wel even drama (sterke smaak), maar dat is zo weer weg..Hoe geven jullie dit?
Dat je geen medicijnen krijgt, vind ik wel vreemd, want bij elke keer dat er maagzuur omhoog komt, kom je een stukje dichter bij een ontsteking van de slokdarm. Maar: de andere tip van 1 borst per keer geven en het daarbij houden is zeker niet raar in jullie situatie: hoe voller het maagje, hoe eerder en meer er omhoog komt. Dus is het zaak om kleinere hoeveelheden voeding per keer te geven! Een borst is dus prima op zich.... en dan dus wat vaker voeden, (bijvoorbeeld om de 2 uur). Verder zou je misschien baat kunnen hebben bij de osteopaat. Thirza spuugde zich hier ook het ongans en lag hele dagen en nachten te krijsen en na 1 behandeling bij de osteopaat was het over. Ik zeg wel misschien: het is maar net welke oorzaak de reflux heeft, of de osteopaat daar wat aan kan doen. Maar je zou eens kunnen bellen en je situatie voorleggen.... (www.osteopathie.nl)
Volgens mij ben ik een van de weinige die het niet vreemd vind dat je niet meteen medicijnen krijgt... Misschien dat 2 weken wel lang is om het uit te proberen, maar eerst al het andere proberen lijkt mij normaal. Onze jongens hebben beide reflux gehad tot ze ongeveer 1 waren. Ze hebben nooit medicijnen gehad. Hier was het genoeg om de bedjes schuin te zetten, nutriton in de voeding (het is even puzzelen tot de juiste verhoudingen) en het tussendoor laten rusten en boeren. Wij hadden ook een kinderarts die eerst alles wilde proberen voordat we medicijnen gingen geven. En bij ons is het dus niet zover gekomen.
herken het niet....wel HEEL raar dat een ka zo reageert...normaal hoor je dat ha zo zijn... ik zou morgen gelijk bellen naar het zh ( naar de ka).....en klagen...desnoods schepje er boven op...en zeggen dat je NIET wilt dat jouw kindje een ontstoken slokdarm krijgt ( als ze die al niet heeft)... Je moet er op staan hoor!
@zantac... hier ook erg zielig gezichtje haha...maar hij krigjt ook Motilium ( sneller van maag naar darmen) en die is lekker zoet... dus ik geef altijd eerst klein btj zoet...dan snel zantac...dan weer zoet...enz enz... Blijf het zeggen....motilium in combi met die zantac werkt echt veel beter dan zantac alleen naar mijn idee...vaak duurt het herstel langer met zantac alleen... Hier zei de ka ook dat het heeel normala is om die medicatie voor te schrijven, dat ze het ook veel doen en dat er op langere termijn geen nadelen oid aan zitten( daar maakte ik me eerst zorgen over) over verhoudingen; zoontje 5 kg krijgt 1,5 ml zantac+ 2 ml Motilium
hier geen reflux ervaring. Wel ervaring met artsen helaas. Oudste had vanaf dat hij 8 weken was bronchitis klachten en eczeem. Aangezien mijn man vroeger bronchitis heeft gehad werd het daarop gegooid. Voor z'n eczeem (hij was helemaal geel van een laag pus wat op z'n hoofd zat zo kapot was het) werden we doorverwezen naar de dermatoloog. Om z'n huid rustiger te krijgen. ben zelf ook naar een homeophaat geweest maar ook dat mocht niet baten. Na heel lang aandringen kreeg ik een doorverwijzing om bloed te laten prikken omdat ik als enige dacht dat het ook wel eens een allergie kon zijn. En ja hoor uit de test kwam dat hij allergisch reageerde. Maar zei de dermatoloog nu moet jij niet stoppen met melk drinken (gaf toen nog bv) want dat is niet goed voor jezelf..... Dus de huisarts gebeld voor raad. Hier werd ik afgewimpelt met het gegeven dat een bloedtest niet betrouwbaar is bij kleine kinderen want daar komt vaak niks uit. Maar er kwam wel wat uit bij ons!!! Dus toen naar cb. Ben 2 weken gestopt met koemelk etc. En hij was zo goed als eczeem vrij (heeft 4 maand geduurt.....). Wat waren wij verdrietig en wat had het gescheeld als er naar ons geluisterd was en meegekeken ipv gedaan wat ze dachten dat goed was ipv verder kijken. En ik moet zeggen dat ik nu met de jongste weer tegen allerlei deuren aanloop. Wil graag advies over bv en krampjes en wat is gewoon etc. Maar er zijn mensen of volledig pro-bv of tegen. Gewoon meedenken of luisteren of iets. Helaas..... Dus ik zou vooral goed bij jezelf kijken wat heb ik nodig. En dit duidelijk aangeven. 2 Weken vind ik erg lang om iets aan te kijken met een diep ongelukkig kind.