Mijn zoontje is nu 8 maanden en bijna 2 weken oud. Laatste 2 nachten word hij ineens huilend wakker en is bijna ontroostbaar, alleen als ik hem oppak en vast hou stopt hij, na een beetje vasthouden kan ik hem weer in bed leggen en valt gelijk in slaap (vanaf 3 maanden sliep hij ineens de hele nacht door, nooit eigenlijk last van hem gehad snacht's). Overdag is hij de laatste 2 dagen ook "anders", hij is moe: wallen onder de ogen, gaapen en vrijven in de ogen. Maar voor een of andere reden wil hij niet gaan slapen en word dan dus "boos". Hij lijkt dan best schizo als ik het zo mag zeggen, ene moment huilen en doordrammen en andere moment lachen en spelen. Na een tijdje gaat hij dan wel eindelijk slapen. Hij ging slapen overdag al maanden zonder problemen. Hij slaapt van 21 tot 8/9 dan van 10:30/11:30 (ergens tussen 30 min en 2 uurtjes) en van 15 tot 17 (let op hebben geen echte vaste tijden, maar wel ongeveer tijden). Ik merk dat zijn ochtendslaap minder en minder word, was eerst een dikke 2 uur en nu soms alleen maar 30 tot 60 min. Beetje gegoogeld en op internet staat dat met 9 maanden ze een sprong krijgen waarbij ze snacht's wakker worden en huilen ivm verlatingsangst, weet wel dat hij huilt als ik ff wegga. Kan hij nu al die sprong hebben?
Mocht hij twee weken te laat zijn geboren, dan krijg je nu onderhand de sprong ja. Ik heb wel gelezen/gehoord dat naar mate ze ouder worden dat het aantal weken niet zo meer uitmaken. 9 maanden sprong / verlatingsangst lijkt mij het meest van toepassing. Hij kan precies in de fase zitten dat hij zijn slaapjes weer gaat verleggen. Hier duurde dat 2 weken (- de verlatingsangst) en toen had ze weer een ander schema gecreëerd. Daarna sliep ze 3 slaapjes echt heel erg goed, daarvoor sliep ze, net als jouw zoontje, extreem weinig en idd ook niet naar bed willen. Verder was ze wel vrolijk dus ik liet het maar zo. Het is nu weer "rechtgetrokken". Ze kan nu wel plots kruipen en optrekken dus bedenk dat hij na die fase misschien weer wat meer kan Sterkte!
Hier een ventje van bijna 8 maanden met dezelfde klachten. Het is nu een dag of 2 aan de gang. Hij doet een beetje ziekjes aan, klaagt veel, is moe maar wil niet slapen, heeft last van enge dromen (veel huiltjes in zijn slaap) en is heel hangerig. Zoals alle sprongen, gaat ook deze weer over. Gewoon even in de gaten houden. Succes!
Hier nog zo één hoor Hij begrijpt het concept "weggaan" steeds beter. Zwaait nu sinds een paar dagen ook gedag. Hij vind het op zich prima dat ik wegga als hij dan nog bij opa, oma of papa is, maar als ik hem in bed leg en laat hem dus alleen zonder dat hij iemand ziet, wordt hij huilerig. Ik geef er niet aan toe hoor en haal hem niet uit bed. Ik heb gelezen dat het "het beste is" om hem eerst 5 minuten te laten huilen/jammeren, dan naar binnen te gaan hem over de bol te aaien tot hij rustig is en dan weer weg te gaan. Dit herhalen met steeds 5 minuten langer ertussen. Zo weet hij dat je in de buurt bent maar dat hij toch echt even alleen moet kunnen zijn. Is ook goed voor het zelfvertrouwen, zo las het artikel