netjes leren eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door moradora, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    MIjn dochter is bijna 3,5 jaar en kan niet netjes eten.
    Ze eet wel keurig met vorkje lepel en probeert ookal met mes.
    Ze eet alleen constant met haar mond open smakt en hele stukken gaan er tegelijk in.
    Ik probeer haar nu met haar mond dicht te laten eten maar dan stopt ze het eten tussen de voortanden en sabbelt erop totdat ze het doorslikt of binnensmonds smakt wat echt een enorm geluid produceert.
    Ik heb sowieso het idee dat ze vooral brood sabbelt in plaats van kauwt.ze zit nu tegenover me een broodje te eten en alles hoor je gewoon in haar mond rondgaan. Of ze eet heel smakelijk met de mond vol en open.

Nu weet ik van mijzelf dat ik echt een bloedhekel heb aan bijgeluiden bij het eten en dan het liefste wegloop. Ik zit bijvoorbeeld op mijn werk ook nooit naast bepaalde bewoners omdat die ook binnensmondssmakken.
    ik heb zo iets van met 3,5 jaar word het toch wel tijd dat ze leert hoe het hoort.
    Iemand tips voor me?

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Veel meer dan je doet kun je denk ik niet doen, alleen moet je je niet zichtbaar ergeren aan haar manier van eten, dat kan alleen maar het tegenovergestelde resultaat opleveren. Probeer er een spelletje van te maken. Doe alsof jullie koninginnen zijn en denk samen na hoe de koningin zou eten, want smakken, dat doet een koningin niet. Of doe alsof jullie kaboutertjes zijn die hele kleine mondjes hebben en alleen maar kleine hapjes kunnen eten. Maar vooral, laat je frustratie los, als ze 18 is kan ze heus wel netjes eten!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het goeie voorbeeld blijven geven

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    laravelk; je biedt leuke oplossingen zeg!

5. knap

knap Niet meer actief

Kan ze goed door haar neus ademen.?

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja wij hebben het gevoel dat dat hier wel een probleem is...
    Wat zou je daar aan kunnen doen?

Ze smakt namelijk echt ontzettend en smakt ze niet.. Dan zit ze echt heel raar te ademen...
    Lijkt soms wel of ik naast een labrador zit. Hijgen zegmaar

7. knap

knap Niet meer actief

Er zijn verschillende dingen die je kunt onderzoeken.

Neusschotje ( staat die wel recht) keel neus amandelen zijn die niet vergroot? Ademhalen op de juiste manier of met lucht tijdens het eten.

Mijn vader letten er vroeger ook altijd op op het smakken en daar door gebeurde het juist hij was wat dat betreft een vervelende vent die altijd keek hoe je at. Echt irri

8. Saskia78

@knap: mja zo gaat het hier inmiddels ook...
    En ik heb echt het idee dat ze er weinig aan kan dien danwel gewoon niet weet hoe ze het moet oplossen want ze doet echt wel d'r best.

Maar het klinkt gewoon van geen kanten... Kleinere hapjes helpt wel... Maar het blijft een hoop geluid qua ademhaling.

9. knap

knap Niet meer actief

En als je probeert een tijdje er niet op te letten kijken of ze dan relaxter gaat eten. Want het is voor het kind zelf ook reuze vervelend.

10. Saskia78

Nope... Helaas...

En dit eet voor ons allemaal niet zo heel relaxt..
    Niet alleen voor dochterlief niet :(

Manlief opperde al om eens langs de huisarts te gaan ivm evt vergrote amandelen... Maarja ik vind dat ook weer zoiets als ze er niet ECHT last van heeft.
    Andere kant had ik ook nooit ECHT ergens last van en kan ik nu met medicatie ineens veel beter sporten... Dus tja.. Ongemerkt had ik er dus toch wel echt last van en dat wil ik bij dochterlief toch graag voorkomen.
    Ze snurkt ook af en toe.. Dat is volgens mij ook een hint.

En op zich.. Ik heb astma, dat is erfelijk.. Dus dat kan het ook nog zijn.

Maar wat zeg je dan tegen zo'n dokter "help, m'n kind smakt en hijgt bij het eten!"?

11. knap

knap Niet meer actief

Je kunt ook zeggen mijn dochter snurkt en heeft last van haar neusamandel. Baat het niet dan schaat het ook niet. Je kunt ook je door laten verwijzen naar de kno arts en dan zien wat hun er van vinden.

12. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat dacht je van.. ik merk dat ze moeite heeft met goed ademhalen tijdens het eten...;)

Deel Deze Pagina