Wanneer van 12 naar 16 inch fiets?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ikkie97, 17 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Onze dochter kan al enige tijd los fietsen op haar 12 inch fietsje. Alleen heeft ze er bijna nooit zin in en ik denk dat dat komt doordat ze het nut er niet zo van inziet. We wonen buitenuit aan een rustig weggetje dus meestal is het hier wat heen en weer fietsen. 'Door de buurt fietsen' is er nog niet bij en om echt een blokje om te fietsen gaat het nog net niet goed genoeg. Opa en oma wonen op 2 km dus zou op zich een mooi ritje zijn, maar dat wil ze nog niet.
    Nou heb ik wel gehoord dat het makkelijker fietst op een iets groter fietsje als ze het trucje één keer door hebben.
    Wat is nu een goed moment om over te gaan op een grotere fiets?
    Of kan ze beter eerst nog een tijd op de 12 inch blijven? Ze kan nu wel heel goed met haar voeten bij de grond en dus ook zelf afstappen (wel praktisch).

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Vanmorgen het zadel ietsje hoger gezet en het fietst al een stuk beter! Een grotere fiets lijkt me verder nog niet een goed idee, buurmeisje even oud heeft net een grotere fiets gekregen maar die kan daar zelf nog niet op en afstappen, alleen fietsen dus dat lijkt me niet echt handig.
    Maar wel nieuwsgierig naar verhalen wanneer jullie kinderen op een grotere fiets gingen!

3. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Er zijn ook 16 inch fietsen met een laag frame, dan zit het zadel laag genoeg en hoeft ze ook niet zo hard te trappen.

4. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Op zijn 4e verjaardag kreeg onze zoon een 16 inch fiets. Heel stoer ding, maar frame/zadel waren hoger dan bij de gemiddelde 16 inch fiets. En onze zoon is klein. Nu heeft hij sinds een paar maanden een 20 inch.
    Dochterlief fietst nu nog op een 12 inch (zonder zijwielen), maar zadel moet al omhoog. Weet niet of zij het tot haar vierde verjaardag op deze redt. Hebben een 18 inch meisjesfiets in de schuur staan (gekregen van vrienden, geen idee wanneer ze daar op past)

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 4,5 en 12inch fietsje, ze is ongeveer 110cm. Ze crosst er hele lange afstanden op, ook al is het wat klein. 16inch zal denk ik ook wel passen, maar met 12 heeft ze nu heel veel vertrouwen. Zodra het écht te klein is en ik zie dat dat haar belemmert, gaan we nieuwe fietsjes passen.

6. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Dochter is 4 en fietst sinds een week op een 16 inch fietsje. Gaat prima!

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier toen ze het los fietsen goed doorhad op de 12inch, zijn we overgestapt naar 16inch. Ze was toen ruim 4

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    De oudste heeft los leren fietsen op een 16 inch, toen was ze vijf (en vrij lang). De jongste fietst nu ongeveer een jaar los en kan sinds deze vakantie op die fiets fietsen, ze is 4,5 en vrij klein, maar zelf opstappen lukt nog net niet, met afstappen springt ze er op een gegeven moment gewoon vanaf. :D Ze gebruikt de fiets alleen met spelen, als we ergens naar toe moeten zit ze bij mij achterop.

9. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Op de vierde verjaardag overgestapt op 16 inch. Ik merk dat het voor mijn zoontje hiermee gemakkelijker is om wat langere afstanden te fietsen en samen met mij te fietsen. Het op em afstappen is even wennen, maar dat hebben ze snel genoeg onder de knie.
    Weer niet hoe oud je dochter is. Misschien kan je van iemand anders eens 16 inch proberen?

10. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn oudste (bijna 5 jaar) heeft toen hij ruim 4 was een 16 inch fiets gekregen, en hij is klein voor zijn leeftijd. Ik merkte dat hij wel heel snel moest trappen op een 12 inch fietsje en daardoor erg moe werd, zeker op langere afstanden. Hij kon er vlot mee weg fietsen en op en afstappen was ook geen probleem, hij heeft inmiddels het zadel al wat hoger staan maar fietst nog met veel plezier op zijn 16 inch.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje fietste ook niet graag. ineens wilde hij los te fietsen. hij had een 12inc met zijwieltjes. die hebben we er uit gehaald maar het lukte niet meteen om los te fietsen. hij wilde een nieuwe fiets. we gingen naar een winkel om een 16inc te kopen, hij koos er een maar er zat geen zijwieltjes aan. hij ging dan meteen los fietsen bij proefrit, dus 16 inc gekocht. hij was net 4 jaar oud. rond. 106cm.
    zelfde verhaal, hij fietste met 18 inc ook niet graag op een gegeven moment er een 20inc gekocht nu fietst hij veel beter en graag.
    teveel moeten trappen met kleine wielen is het probleem denk ik om bij te houden. zadel hoogte maakt niet zoveel verschil denk ik wanneer het niet zo leuk gaat. wiel grootte maakt het makkelijker om te fietsen. zadel moet natuurlijk niet te hoog zijn.

Deel Deze Pagina