Hi dames, Mijn zoontje, morgen 8 mnd, rolt al enige tijd lekker de hele kamer door. En sinds vorige week doet hij dat ook in bed. Eerst alleen als hij wakker werd, en dan ligt hij lekker te kletsen en te spelen in bed. Niks aan de hand dus. Maar nu doet hij het ook bij het slapen gaan. Daardoor duurt het wat langer eer hij slaapt, maar ook dat is nog geen probleem. Sinds een aantal nachten draait hij ook op zijn buik in zijn slaap. Hij wordt dan hevig huilend wakker, want hij lijkt het echt niet fijn te vinden. Hij kan wel terug draaien, maar als hij zo wakker wordt is hij een beetje de weg kwijt en dat zorgt voor zeer onrustige nachten. Dat is dus wel een beetje jammer, vooral omdat het slapen eigenlijk net heel goed ging na en zeer onrustige fase. Nou is het ook een beetje een te klein bedje voor mijn beer van een baby (ovaalvormig, van een vriendin gekregen) wat hem belemmert om na het rollen weer een prettige slaaphouding aan te nemen. Dus ik ga morgen even naar de ikea voor een gewoon ledikantje. Dat zal vast al helpen. Maar ik heb de indruk dat hij vooral nog moet wennen aan het buikslapen. Maar goed, mijn vraag is dus of er moeders zijn die dit ook hadden? En hoe lang het duurde voordat hun kindjes gewend waren aan het buikslapen? Hoewel ik het vermoeden heb dat dit gewoon weer een fase is waar we doorheen moeten, zijn evt andere tips natuurlijk ook welkom
Weten je zeker dat hij van het naar zijn buik draaien wakker wordt of gewoon aan het einde van zijn cyclus?
Nou beide een beetje denk ik. Ik denk dat doordat hij op zijn buik ligt hij eerder wakker wordt na en cyclus. En hij lijkt dan te schrikken van hoe hij wakker wordt, omdat zijn huil heel anders is dan wanneer hij 'gewoon' wakker wordt. Hij is dan heel boos en overstuur. Hij is ook moeilijker troostbaar en langer onrustig. En dit is echt sinds hij in bed draait.
Hij kan wel gewoon terug draaien? Mijn zoontje weigert dus terug te draaien (van buik naar rug) maar tot nu toe met slapen geen probleem. (Ff afknopen) Maar! Die boef van mij moet strak ingestopt worden. Niet ingestopt is niet slapen. Hij kan wel vrij komen hoor want als hij wat langer wakker is wil hij nog wel eens gaan wiebelen en druk doen. Maar tot nu toe gaat dat goed. Hij voelt de rust denk ik dan...geen idee. Tis nogal een drukkertje. Misschien ideetje om je zoontje in te stoppen?
Ja, hij kan goed terugdraaien. Maar alleen als hij echt wakker is. Als hij 's nachts wakker wordt op zijn buik, dan is hij daar gewoon te moe voor. Vannacht geprobeerd om hem een speentje te geven en te sussen terwijl hij op zijn buik lag. Dat ging goed, maar na 2 min begonnen hij weer te piepen en te wurmen, dus toch maar op rug gedraaid. Instoppen ben ik mee gestopt, omdat hij de deken echt helemaal om zich heen ging draaien. Maar is wel een goed idee om met het nieuwe bedje weer te proberen. Misschien krijg ik het strakker bij een rechthoekig bedje. Hier dus ook een drukkertje, haha. Hij presteert het ook tot boven in zijn bedje te kruipen waardoor hij soms echt heel raar erbij ligt, omdat het bedje bovenin smal is. Dus ovaal bedje zou ik ook niemand meer aanraden . Mijn vriendin had twee dochtertjes die er tot 3 jr ingelegen hebben en ik vraag me nu serieus af hoe, haha.
Wij hebben dat ook een tijdje gehad met ons zoontje, hij begon met op zijn rug slapen en draaide dan precies in de eerste overgang van de ene cyclus naar de ander naar zijn buik en ging dan ook hard huilen. Ik ben op een gegeven moment op de gang bij zijn slaapkamer gaan zitten nadat hij ongeveer een half uurtje in bed lag en zodra ik hoorde dat hij bij de overgang van de cyclus naar zijn buik ging draaien 'begeleidde' ik hem als het ware naar die positie zodat hij meteen lekker lag, mama bij hem was, hij zijn speentje had en ben ik hem over zijn ruggetje gaan aaien. Dat ging soms wel en soms niet goed maar na een week ongeveer eigenlijk altijd en nu doet hij het zonder te huilen, hoor ik nog wel eens een kreuntje tijdens de draai maar slaapt hij over het algemeen direct door ennnnn hij is nu een echt buikslapertje , hij vindt het heerlijk om zo te slapen en ligt uiteindelijk het grootste deel van de nacht op zijn buik te slapen. Weet niet of je er wat aan hebt en het is even een tijdsinvestering, alhoewel ik gewoon lekker met mijn telefoon of ipad op de gang zat te pielen dus dat viel eigenlijk ook nog wel mee, maar hier werkte het dus.
En als je hem alleen in een slaapzak legt zonder deken? Dan kan hij misschien makkelijker terugdraaien. Wij hebben vanaf vier maanden nooit meer een deken gebruikt in bed.
Veel kindjes ontdekken eerst dat ze op hun buik kunnen draaien in bed en pas een tijdje later dat ze ook in bed kunnen terug draaien. Weer een fase. Misschien dat een ander bedje wel kan helpen, want meer ruimte betekend ook makkelijker draaien. Draait hij overdag ook beide kanten op en terug? Soms hebben kindjes een voorkeurs kant en willen ze alleen naar rechts draaien. Dan kan je oefenen met naar links draaien.
Je hebt je kindje dus eigenlijk geholpen bij het wennen zo. Mooie manier! Kan ik wel proberen. Maar zal niet altijd lukken omdat ik nog 3 kids heb rondlopen. Maar baat het niet dan schaadt het niet. Thanks! Hij slaapt nu ook alleen in slaapzak, want hij rolde zich echt in de deken en ging dan nog meer over de rooie als ik hem daar uit moest wikkelen.
Dank je voor het meedenken! Ik heb eigenlijk nooit zo bewust opgelet op hij links en rechts rolt. Zal ik nu wel eens gaan doen. Maar volgens mij kan hij dat wel omdat ik hem in bed zowel links als rechts heel ongemakkelijk tegen de spijlen vind. En in de woonkamer kwam hij, voordat hij kon tijgeren, echt overal met rollen. En nog steeds wel. Nieuw bedje net gehaald, nou nog in elkaar zetten en de andere uit elkaar halen Ik hopen dat deze fase zo wat korter duurt haha
Mijn meisje had precies t zelfde! Draaide dan in haar slaap op haar buik en werd dan gestessed wakker. Is na enkele weken vanzelf overgegaan. Nu slaapt ze best vaak op haar buik maar weet ze zich ook goed om te draaien als dat nodig is. Groter ledikantje is een goed idee maar verder gewoon afwachten, trekt vanzelf wel bij denk ik!
'Gelukkig', ik ben niet de enige met zo'n eigenwijze baby Enkele weken... Oke, dat kan ik wel aan. Zal ook wel per nacht weer verschillen. Vannacht ging redelijk, maar 3x eruit geweest. De nacht daarvoor was drama. Dus de komende avonden maar gewoon op tijd naar bed dan.