wanneer is mijn zoon klaar om op potje te plassen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door veronique34, 31 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. veronique34

    31 aug 2008
    5
    0
    0
    Mijn zoon is nu 2 jaar en 7 maand. Hij wil absoluut niets van een potje weten. Hij schreeuwt het uit als ik alleen het woord potje roep.
    vandaag met een stickerkalender begonnen. Vanavond voor het eerst met blote kont op potje gezeten. Een hele prestatie voor hem, dus een stickertje mogen plakken.

    In de omgeving hoor ik dat kindjes van 2,5 jaar allang op potje plassen, en geen luiers meer dragen. Wat is jullie ervaring? Ik hoor wel vaker dat jongetjes "luier" zijn dan meisjes, klopt dit?
     
  2. conny75

    conny75 Fanatiek lid

    18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    mijn zoontje is nu 3,5 en is nog steeds niet zinnelijk. Wel met ontlasting dat doet hij op het toilet en als ik hem er aan herinner dat hij moet gaan plassen dan doet hij het ook, maar hij vindt het makkelijker om het in zijn trainer te doen. We hebben al alles geprobeerd, belonen, spaarsysteem enz maar niets helpt.
    Hij is helemaal weg van thomas de trein en mocht een treintje uitkiezen als hij zijn luierbroekje droog zou houden. Dat lukte bijna de hele dag en hij mocht er een uitkiezen, de dag er op deed meneer het gewoon weer in zijn luierbroekje. Dus ik heb de trein nu weer weggelegd tot hij echt droog is. Ik begin ook echt radeloos te worden want over een half jaar mag hij naar de kleuterschool en moet hij droog zijn.
     
  3. Eva1983

    Eva1983 VIP lid

    2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Maak het niet te zwaar, doe er luchtig over, maak een grapje, ga zelf op de wc zitten, lees een boekje voor tijdens het zitten...Of begin vast met het voorlezen van een thematisch boekje over plassen op de pot!

    En verder niet elk kind is even snel met zindelijk worden! Neem de tijd en zet er niet teveel druk achter. Vaak werkt dit averechts!
     
  4. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    vooral niet boos worden en dwingen, een kind gaat het meestal vanzelf wel doen als hij er aan toe is!
    Maar hier heb ik ook een dochter van 3 jaar en 4 maand, en die is ook niet zindelijk te krijgen. Eerst was ze doodsbang voor potje en wc, dat is over en ze zit ook best vaak vrijwillig op de wc, maar ze durft het plasje en poepje niet los te laten op de wc. Zonder luier houd ze heel lang vol zonder ongelukjes, dus ze kan het lang ophouden maar durft het gewoon niet op de wc te doen!
     
  5. Amanthis

    Amanthis Fanatiek lid

    7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Mijn dochter was 3 jaar en 3 maanden toen ze hetzelf aangaf dat plas en poep vies was in haar luier, ze wilde voor elk plasje een schone luier, toen hebben we de knoop doorgehakt en zijn we begonnen met zindelijk maken en dit ging vrij snel maar alleen omdat ze zelf die klik had ermee, het kwartje was gevallen, zeg maar.....wij hebben het ook geprobeerd met 2,5 maar toen was die klik er lang niet bij haar......stimuleren maar niet dwingen, dwingen lost niets op.
     
  6. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Nou dit schreef ik zojuist nog, maar kan nu met trots mededelen dat tessa zojuist haar eerste plasje op de wc heeft gedaan! HOERA!
    \:D/ :whistle: :thumup:
     
  7. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik had haar zonder luier lopen, en toen kwam ze om een luier vragen, ze wilde perse niet op de wc. Haar er overgehaald met de belofte dat ik dan ging voorlezen. Dus zij op de wc ik met een stoeltje en een boek erbij, had 1 regel gelezen en daar kwam het plasje, en trots dat ze zelf was!
     
  8. Eva1983

    Eva1983 VIP lid

    2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Mijn tip heeft iemand geholpen :)
     
  9. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende

    Oeps sorry, maar had jou tip niet eens gelezen, maar het is wel een goede tip dat heeft tessa bewezen :) :) :)
     

Deel Deze Pagina