Wat doe ik toch verkeerd? (boodschappenbudget)

Discussie in 'De lounge' gestart door Lt20, 7 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lt20

Lt20 Niet meer actief

He meiden,

Iedere maand kom ik net wel/ niet met mijn budget (400 euro) rond.
    Als ik andere topics lees zie ik dat velen voor minder rondkomen.
    Wat doe ik toch apart/ verkeerd??

- zoontje: pampers
    - dochter: pampers, fruit en koekjes
    - katten: brokjes, bakjes vlees en kattengrint

Dit kost me totaal zo'n 125 euro per maand, de rest gaat dus alleen maar op aan eten.

We drinken beide bijna altijd water. Soms groene thee of iets dergelijks maar er gaan liters doorheen dus ook daar gaat het geld niet heen.

Snoepen doen we heel weinig, 1 zak chips in de maand is veel. Af en toe een koekje maar ook dat is niet iedere dag/ week.

Alles gaat dus op aan avondeten en ik weet niet hoe ik dat voor minder kan doen. Van de week hebben we taco's op maar dat kost dus even 15 euro. Ik ind het best duur voor 1 avond eten maar ik weet niet hoe ik het goedkoper kan doen.

Verder eten we regelmatig pasta's of rijst. Aardappels zijn we niet dol op dus doe met een zak van 5 kilo een maand.

Iemand tips hoe ik het in de hand kan houden want na mijn idee kan ik dus niet minder uitgeven.

2. Tese

Tese Niet meer actief

Gewoon aardappels groente vlees eten. Dan ben je de helft minder kwijt per avond.

3. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
  4. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    - Andere winkels boodschappen doen
    - Maaltijd proberen af te stemmen op wat in de aanbieding is
    - Pastasauzen enzo zelf maken, al is dat niet altijd goedkoper
    - Vlees/vis kopen als het erg afgeprijsd is, bij ah, en dan invriezen

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    #5 miis, 7 jul 2012
    Laatst bewerkt: 7 jul 2012
    koken voor 2 dgn ( bami, nasi, stamppotten, ovenschotels, soep)

taco's...hmm je kan ook al die kruiden dingen zelf maken ipv los kopen? zoals de gehaktkruiden en salsa
    alle losse groentes gewoon bij de aldi of lidl

als je een week wat over hebt qua geld, gelijk vlees enz groter inslaan en per portie invriezen...

verzorgingsproducten en schoonmaamiddelen bij zeeman, wibra of action kopen

6. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    15 euros aan taccos? jeetje wat vreselijk duur, zelfs als ik een compleet pak koop van de ah, zelf vlees etc kom ik daar nog niet op.
    misschien wat minder uitgebreid maar wel voedzaam (bonen bv vullen heel goed en zijn niet duur)
    wij kopen niet alleen vers, maar ook uit pot (diepvries alleen spinazie)

vorige week dure week 77 euro, maar meestal rond de 50 euro per week, met 3 personen, nu is dochter wel overdag uit de luiers, en savonds alleen aldi luiers.
    als ik ga bulken ga ik naar de aldi en de rest haal ik bij de ah.
    wij kunnen het redden met 150 a 300 euro per maand.v(wel veel beesten, die verse groente eten)

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Wat ik tegenwoordig probeer is de aanbiedingen bekijken en daar mijn lijstje op afstemmen. Verder heb ik veel gerechten die max een tientje kosten. Bijvoorbeeld een goede maaltijdsalade, soep en dergelijke. Verder voor twee dagen koken minimaal een keer in de week en dan of twee dagen van eten of invriezen en de laatste week van eten. Vlees groot inkopen is ook een goede!

8. Trees

Trees Niet meer actief

15 euro voor taco's vind ik ook erg prijzig!

Wij maken alles zelf en veel heeft een dubbelfunctie. Bijvoorbeeld voor vandaag heb ik zelfgemaakte tomatensoep gemaakt met broodjes en sla. Morgen eten we pasta, waarbij de saus wordt gemaakt van de tomatensoeprestanten die ik laat inkoken met extra kruiden. Wat over is kan weer bij de taco's, eventueel met nog wat gepureerde paprika erbij. Lekker vers en puur eten voor weinig eten. Zelf maken loont, mits je het een beetje slim aanpakt. Pakjes zijn vaak duur en ik vind het vaak ook helemaal niet lekker.

Hetzelfde met groentes, geen voorgesneden zakken kopen, maar een berg groente voor een week. Veel van de groentes combineer ik in verschillende grerechten, bijv. de champignons, courgette, tomaten, mais eten we deze week zowel in de pasta, rijst als de taco's. Idem vlees. Spek- of hamreepjes zijn lekker goedkoop en kan prima in pasta en rijst. Aardappels, groente, vlees eten wij bijna nooit, dus dat is zeker niet nodig om te besparen.

Ook heb ik een hele berg verse kruiden in de tuin en keuken staan, zodat je eten op een goedkope manier goed op smaak kan brengen. Ook heerlijk om zelf (ijs)thee van te maken. Groente en fruit op de markt of langs stalletjes aan de weg is hier ook goedkoop. Ik betaal hier voor een pond aarbeien langs de weg een euro en is het nog biologisch ook. Courgette kost 25 cent, sla 50 cent etc.

Verder koop ik elke week voor 5 dagen eten. De andere twee dagen zijn voor restjes, een keertje pannenkoeken (niet uit een pak, maar gewoon zelfgemaakte), afhaal of ergens eten. Mijn ervaring is dat ik anders teveel koop en moet weggooien. Er komt namelijk altijd wel wat tussen.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat een onzin dat je aardappels groente vlees moet gaan eten om te besparen, gelukkig niet zeg....

Ga eens naar een goedkope supermarkt, groenten en fruit bij de Lidl zijn heel erg goed (veel beter dan bij de AH) en stukken goedkoper. Idem voor vlees, zuivel, nou ja, voor bijna alles (vind ik dan). Ook bij een Turkse supermarkt kun je vaak goedkoop groenten en fruit halen, daarnaast zijn dingen als rijst en thee er in grootverpakkingen goedkoop.

En hoe je 15 euro aan taco's kan besteden dat begrijp ik niet zo goed....Wij eten vanavond uitgebreid wraps met gekruide kip, gekruid gehakt, komkommer, tomaat, bosui, mais, zure room, geraspte kaas, maar dan ben ik dat echt niet kwijt....

10. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    Ik heb ook moeite met goedkoop boodschappen doen.

Ik red het met zo'n 100 euro per week maar hier zitten dan ook luiers bij in. Meestal kom ik uit op zo'n 400 euro per maand met verzorgingsproducten en luiers bij in. Ik zou graag ook met minder willen doen maar merk dat als het goed weer is ik graag bbq oid en dat is veeeelll duurder.
    Wij drinken overigens bijna altijd cola enzo

Als tip;
    *zoek goedkope lekkere recepten en maak die voor 2x
    *Hebben jullie een boerderij winkel?
    -> Vandaag gekocht bij de boer voor € 9.60; 3appels, 3 peren, 500gr wortels, 5kg aardappelen, 2 dikke nectarines, 2 paprikas, 2 komkommers, 1doosje champignons, 2 sinasappelen, 3 uien
    *gebruik seizoensgroente
    *ga op een wat later tijdstip naar de winkel, dan is er vaak %korting op vlees e.d. {houdbaarspul}
    *gebruik wat minder vlees, dit was/is hier wel wennen hoor. Of gebruik veel goedkoopvlees gehakt en spek bijvoorbeeld.
    *Hou boodschappenbriefjes bij en vergelijk, zo ben ik erachter gekomen dat de cola die we kochten bij de lidl duurder {terug rekenen per ltr} duurder is dan de cola bij de plus. {37 cnt vs 26cnt}

uhm meer tips heb ik even niet geloof ik

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat bedoel je trouwens met fruit voor je dochter, eten jullie zelf geen fruit? Of eet ze nog uit potjes? Vers maken is veel goedkoper natuurlijk. Babykoekjes vind ik persoonlijk ook onzin, met een gewoon biskwietje, of een cracotte doe je ze net zoveel plezier. En voor Pampers zijn natuurlijk veel goedkopere alternatieven, de luiers van de Aldi vind ik heel prettig.

12. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Hier kunnen wij ook nog wat van leren. Net een lijst gemaakt van alle inkomsten en uitgaven en deze maand (van de 15e tot de 15e rekenen wij) zijn we al 518 euro kwijt aan eten! Dus boodschappen en afhaal zoals McDonalds en snackbar. Veel te veel! We hebben wel 3x deze maand eters gehad, maar we letten echt niet op moet ik zeggen... Luiers zitten hier overigens nog niet eens bij!
    Vanaf nu gaan we in ieder geval weer 1x per week boodschappen doen, ben van mening dat dit heeeel veel scheelt. Ben benieuwd...

13. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik vind 125 euro best veel, voor pampers en kattenvoer! Misschien moet je daarop eens op bezuinigen? Dat vind ik minder belangrijk als eten voor jullie zelf.

ik weet niet watvoor kattenvoer jij geeft, maar ik heb 2 katten en ben lang niet zo veel kwijt. Ik haal gewoon een zak brokken van 2,5 kilo (geen duur merk) en die kost iets van 4 euro, doe ik 2 weken mee. Ik houd mezelf aan de aanbevolen hoeveelheid wat op de zak staat. Elke dag vlees vind ik niet nodig, krijgen ze 2 keer per week. Verder af en toe melk aangelengd met water, ipv kattenmelk. Kattengrit heb ik van die speciale kristal korrels, kost 5 euro per zak, en doe ik 2 weken mee. Dus zo'n 10 per maand aan kattengrit. Totale kosten voor mijn katten is ongeveer 25 euro per maand.

Pampers haalde ik altijd van een goedkoop merk, c1000 of lidle. Die van de Lidl zijn 7 euro per pak, en zitten er iets van 54 in geloof ik.

Oja en koekjes voor je kids, maria biscuitkoekjes, zo'n pak kost iets van 50ct geloof ik, stukken goedkoper.

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zat in eerste instantie ook te denken aan je soort luiers, koekjes, fruit ed. Fruit eet je allemaal neem ik aan. Vind het bedrag aan luiers en kattenvoer gewoon erg hoog eigenlijk. Hier een hond en kat en 1 luierdragend kind, maar kom echt nog lang niet aan de helft ervan per maand. Misschien daar eens echt scherp naar kijken?

- Hier kopen we eigenlijk alleen groente in de aanbieding of het moet gewoon erg goedkoop zijn. Wij eten wel vaak aardappelen (gebakken, gepureerd, stamppot, gepoft), maar vinden we ook lekker en hier heb ik wel gemerkt dat ik dat wat goedkoper vind.
    - Verder eten wij standaard 1x in de week restjes uit de vriezer en 1x een soep maaltijd met bijv stokbrood en salade. Kost echt vrijwel niets.
    - Sommige dingen zijn inderdaad goedkoper als je ze zelf maakt/combineert/aanpast ed. Neem bijv al pannekoeken; ipv een pak mix maak je ze zelf met bloem, melk en eieren. Heb je voor de keren erna ook nog heel wat bloem over ;) Of zelf tomatensaus maken ipv zakjes/potten. Zelf een roerbakschotel maken met restjes groente en bijv rijst of aardappelen of een hartige taart.
    - verder idd zoals al gezegd restjes invriezen, bijv vlees iets minderen en vervangen door eens een extra ei?, aanbiedingen nalopen en bij meerdere winkels en lokale bedrijven je inkopen doen. Word je vanzelf erg handig in.

Veel is een kwestie van wat creatiever zijn met je boodschappenlijstje, maaltijden, koelkast, voorraad etc mijn inziens.

15. Tese

Tese Niet meer actief

Tja echt een vreselijke onzin want wat een wereldramp zeg! ;)
    Ik moet juist niet aan al die taco, wereldgerechten shit denken. Ben echt van de Hollandse pot.

16. Tese

Tese Niet meer actief

Hier letten we ook echt op de boodschappen maar ik kom echt niet onder de 85€ per week uit. Maar vind ik wel netjes op zich met 4 man of niet?

17. Tese

Tese Niet meer actief

Abri wat zijn de verhoudingen bloem ei en melk voor pannenkoeken?

18. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    maar het is niet nodig, om goedkoop te kunnen eten...thats all ;)

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ Muppet: daar vraag je me wat haha, gaat hier ondertussen op gevoel. Gokje is dat ik zo'n 250gr bloem gebruik met 0,5l melk en 2 eieren. Maar anders even Google raadplegen haha.

Hier reken ik een 10,- per dag voor boodschappen (incl luiers, dierenspul en verzorgingsproducten) en dat gaat niet op eigenlijk. Maar ligt gewoon erg aan wat je wilt, kan en wil laten, aanpassen en veranderen. Wij eten bijv lang niet iedere dag vlees, vinden we niet nodig (ja is wel lekker :p), maar bespaard ook heel veel. Komen hier soms ook dingen uit de moestuin van oma en opa, oma maakt zelf jam en ja dat scheelt natuurlijk ook weer ;) Hier overigens altijd wel frisdrank, koek, snoep, chips in huis. Niet dat we het mega veel eten, maar niet zoals TS die dat nauwelijks koopt en toch aan zo'n bedrag komt. Zal aan andere dingen dus meer uitgeven. Ieder zijn eigen dingetjes, maar besparen is altijd leuk voor de portemonnee natuurlijk :D

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goed kijken waar je boodschappen doet
    Geen voorverpakte producten kopen
    Geen halffabrikaten gebruiken (of zo min mogelijk)
    Geen kant en klaar producten (dus: geschrapte wortels, geraspte kaas, pannenkoeken, salades etc)

Deel Deze Pagina