De eerste klopt hier niet. Mijn zoontje zou bruine ogen moeten hebben en heeft ze toch echt blauw. Bij die andere zou het wel kunnen. Een kans van 13% maar goed, die waren dus wel overheersend genoeg . Ben heel benieuwd wat ons tweede prugeltje voor kleur ogen krijgt.
Hahaha ik gebruik altijd zulke rekenmachines voor mijn katten, (fok katten) Blauw kan altijd voorkomen, of jij en je partner nou bruin hebben ofniet. Maar beide blauwe ogen, geeft dus echt geen bruin?! Ik heb het niet over groen!
mijn man heeft bruin, ik blauw. volgens de calculator krijgen wij alleen kinderen met bruine ogen (heeft mijn zoon ook) maar dat is onzin, wij zijn met 4 kinderen, moeder bruine ogen, vader blauwe, en ze hebben 2 kinderen met bruine en 2 kinderen met blauwe ogen. ik ken zelfs een gezin waarvan de ouders beiden blauwe ogen hebben, en hun zoon heeft diepbruine.
Hi Marieke,mijn oom en tante hebben ook beide blauwe ogen en een dochter met bruine ogen. Het kan dus inderdaad wel,zoals jij al zegt
Man: Blauw Vader: Blauw Moeder: Blauw Broer & Zus: Blauw Ik: Blauw Vader: Blauw Moeder: Bruin Broer: Groen En onze dochter: Blauw Maar dat kon ook bijna niet anders met al die blauwe genen hihi Normaal zeggen ze dat bruin de dominante kleur is maar ik heb toch echt blauwe ogen en mijn broer groen (die is vast van de melkboer want niemand in de fam heeft groen haha )
dat vind ik heel bijzonder!!! Met anderen woorden, ik kan het moeilijk geloven! Zeg niet dat je liegt hoor, maar zijn de ogen van het kindje niet groenig? want blauw en blauw geeft gewoon een bruin!
Mijn dochter heeft grijze ogen.. hmmm waar is dat dan een variant van? ik heb blauw en mijn vriend bruin/groenig. Zijn ouders hebben groen en blauw, mijn ouders beide blauw. Iemand een idee?
Ik meen dat blauw het meest dominante gen is....ipv andersom. Bij mij zo er een kindje met groene ogen uit moeten komen, onze dochter heeft toch echt knalblauwe ogen. Evenals alle neefjes en nichtjes van vriend zijn kant. (varierend van knalblauw tot grijzigblauw)
Het schijnt dat 10% van de aangegeven vaders niet de echte vaders zijn......of gooi ik nu echt een knuppel in een hoenderhok??! Sorry @Hopmarjanneke: blauw is het meest recessieve gen (aangegeven door een kleine letter ipv een hoofdletter)
@hopmarjanneke, dat klopt niet, het is inderdaad zoals luun zegt In principe kunnen twee mensen met blauwe ogen dus geen kind krijgen met bruine ogen. Dit kan op een manier; als er een genmutatie plaats vind. (net als bijvoorbeeld twee blanke mensen een donker kind krijgen) Dit komt heel heel weinig voor maar kan dus wel. Maar de kans dat de vader de vader niet is is inderdaad stukken groter hihi
Ha ha grappig, mijn man is half Indisch en heeft ook bruine ogen, ik blauw. Had een kindje met bruine ogen verwacht maar ze zijn knal blauw! Blijkbaar heeft de Indische bruinogige opa toch echt een blauwe ogen gen doorgegeven.
Volgens mij is het niet eens een genmutatie.Zie de wetten van Mendel op wiki. Wetenschappers beweren dat er kans is van 25% op bruine ogen en 75% op blauwe ogen maar dat hoeft dus niet altijd op te gaan. Bij 2 ressesieve allelen krijg je bruine ogen. Dus die kans dat de vader de vader niet is gaat hier niet op
Heb je bij de eerste calculator niet alleen de kleur van je eigen ogen maar vervolgens ook de kleur ogen van je vader/moeder etc. ingevuld? De kans is nl. geen 0%. Bruin is dominant maar je kunt daardoor ook blauw doorgeven omdat je er twee doorgeeft. Dus jullie hebben beiden van jullie ouders een blauw en een bruin gen doorgekregen. Jullie kregen zelf bruin omdat bruin dominant is. Vervolgens heb je beiden het blauwe gen doorgegeven aan jullie kind en dat kreeg vervolgens blauwe ogen . Kans van 25% (als ik het even snel bedenk). Op één of andere manier vind ik dit soort genetica ook altijd erg leuk .