Hoe kies je een naam?

Discussion in 'Babynamen' started by Jade12, Aug 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jade12

Jade12 Niet meer actief

Ik ben nog niet zwanger, maar denk wel vaak na over welke naam ons kindje dan zou krijgen.

Maar hoe kies je nu eigenlijk een naam? Ik vind het namen leuk, maar wanneer is het een "wauw" naam. En waar moet je op letten bij het kiezen van een naam. Moet het bij onze namen passen?

Ik vind bijvoorbeeld

Julian
    Floris

Leonore
    Julia
    Sophie

leuk. Maar mijn vriend vind hele andere namen leuk. En ik kan ook niet zeggen "wauw" zo wil ik mijn kind noemen. Eigenlijk vind ik elke maand wat anders geweldig (wel zelfde stijl, maar andere naam).

Hoe ging dit bij jullie?

2. tulip

tulip Niet meer actief

och hier is het 9 maanden durend drama:p

onze eisen

- niet eindigend op -a ivm met achternaam
    - kort
    - niet een top 100 naam
    - niet makkelijk te rijmen op scheldwoorden
    - niet makkelijk te verkleinen of verlengen
    - geen gekke betekenis
    - initialen moeten geen gekke combi zijn (mijn vader heet bv B.H)
    - en we moeten het ook nog allebei leuk vinden;)

We zijn nu begonnen met afzonderlijke lijstjes, maar aangezien ik veel kritischer ben, heb ik de mogelijke namen van zijn lijstje overgenomen en noemen we iets als we iets horen. Is het het overwegen waard, dan zetten we die erbij. Nu hebben we voor een jongen ongeveer 7 namen en voor een meisje 8 dacht ik.
    We laten het nu een tijdje bezinken (mijn man moet overal wat langer aan wennen) en dan maken we straks allebei een top 3. Daar gaan we uitkiezen....en nu maar hopen dat er namen overeen komen;)

3. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

Jun 17, 2012
    2,078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Hier ging dat eigenlijk vanzelf. We wisten van elkaar dat we niet van Nederlandse namen houden maar van goed uitspreekbare buitenlandse (internationale) namen:D Voordat ik zwanger raakte van onze 1e vond ik Justin altijd al een mooie, leuke en stoere jongensnaam.......ik was wel veel meer met namen bezig dan hubbie maar bij het horen van Justin was hij het meteen met me eens dat ons zoontje zo moest heten.

Bij ons dochtertje ging het weer anders.......toen las ik de naam Samira in een vrouwenroman en voor mij was het meteen duidelijk dat ons meissie zo moest gaan heten, ook manlief was het er weer helemaal mee eens:D

Voor ons 3e kindje, is het weer anders gegaan.....we zagen een auto voor ons rijden met kids want op de auto zat een sticker met .... en .....are on board........we keken elkaar aan en dachten precies hetzelfde. Ons 3e kindje krijgt 1 van die namen:D

Natuurlijk hou je ook rekening met de achternaam, het moet wel goed klinken en ook hebben mijn kids allebei nog een 2e naam.
    Justin heet voluit Justin Thijmen en Samira heet voluit Samira Denise:) Ons 3e ukkie krijgt ook weer 2 namen.

Maar namen uitzoeken is zoiets persoonlijks.....dat gevoel van wauw, dit is DE naam komt echt vanzelf hoor.

4. Jade12

Jade12 Niet meer actief

pfff knap hoor dat jullie dat zo wisten!

Volgens mij komen wij er nooit uit!

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik had het namenboek gepakt en een lijstje gemaakt met namen, manlief mocht keuren. Zo verdween Julliette meteen van het toneel.
    En bij dochters naam riep man meteen ja die is het. Dus meteen de wauwfactor gevonden.

Bij zoonlief was het lijstje een stuk korter, maar ook daar snl de naam uit gehaald.

6. Ik ben verliefd

Ik ben verliefd Fanatiek lid

Apr 26, 2011
    1,576
    0
    36
    NULL
    Buitenland
    Hier ook namen op zitten lezen en toen we beiden bij een naam hadden van ja, die is wel leuk, ging hij op het lijsdtje, en daarna afstrepen ...

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,552
    3,057
    113
    bij Jamelie had ik haar naam al ergens gehoord voor ik zwanger raakte (was 14 ofzo toen ik m hoorde) en opgeslagen in mn telefoon (achteraf was het denk ik Jamie-lee) en ik raakte zwanger en zei ook tegen mn man dat als we een meisje kregen, ik die naam wilde. Hij vond het ook een mooie naam dus zodoende.
    Bij viënna ben ik heel lang op internet wezen zoeken, en lijstje gemaakt, mn man ook.
    Bij haar naam had ik geen wow gevoel, maar manlief WEL.. en ja ik ben er nu toch wel erg tevreden mee!

8. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Wij vonden dat een naam aan de volgende criteria moest voldoen

- Tijdloos en niet aan de mode onderhevig
    - Geen top 10 naam
    - Goed passend bij achternaam
    - Geen gekke betekenis in andere (europese) taal
    - Geen vreemde combi van de initialen
    - Ook internationaal uitspreekbaar

Was best moeilijk want mijn man is engels en we wonen in spanje dus best veel dingen om rekening mee te houden, de uitspraak in de omgeving, schoonfamilie enz en eigen familie
    Mijn man vond Raegan een mooie naam, maar lijkt weer zo op het nederlandse regen, hetzelfde had ik met Brooke- broek, Morgan op morgen enz enz.
    Tenslotte twee namen gevonden die we allebei mooi vonden en aan alle criteria voldeden en die hebben we dus alletwee gegeven.

9. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Jawel hoor, dat gaat helemaal goedkomen.
    De naam vind jou uiteindelijk... op een gegeven moment heb je samen zoiets van dit is DE naam.

Ik vind niet dat het bij jullie namen hoeft te passen.

10. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Ik roep mn meisjes naam al heel lang! Toen ik zwanger was en hoorde het het een meisje werd, stond de naam dus al vast!
    Voor een jongen hadden we ook al namen, gelukkig hebben mn vriend en ik dezelfde smaak :)

Share This Page