Hallo, Onze peuter (bijna 3) stottert sinds een week of 4. Dit is zo van de een op de andere dag begonnen. De ene dag stottert ze meer dan de andere dag. Kan dit een fase zijn en vanzelf weer overgaan? Ik ben benieuwd of iemand dit herkent.. Groetjes!
Hier ook gehad. Ineens ging hun taal zo snel. Hun mond kon niet zo snel als het koppie En blijkbaar was het ineens over. Want nu ik je bericht lees doen ze het niet meer. Hier was het trouwens aan het begin van een zin en dat eerste woord heel vaak zeggen: mama, mama, mamma ik wil.... Heeft denk ik een half jaartje geduurd misschien. Daarna praatten ze met lange zinnen Haha.
Dat gevoel heb ik ook, haar vocabulaire is ineens een stuk groter. En ze doet het vooral aan het begin van een zin, inderdaad ook bij 'mama'. Hopelijk gaat het bij haar ook vanzelf weer over!
Uk is net 3 geweest en in eens begon hij ontzettend te stotteren, hij kwam er niet uit en bleef hangen op veel woorden, begon te knijpen met zijn ogen, balde zijn vuisten en kon er echt om huilen. Hij was zich er echt van bewust. Nu de vakantie is begonnen heeft hij meer rust en is het een heel stuk minder. Niet elke dag en nietbij elke zin/woord. Onze uk praat heel veel en snel, merk dat zijn zinnen/ woorden moeilijker worden dus dat is wel grappig dat hij dat in eens kan.
Ja hij storte ook echt neer op de grond als hij bleef hangen en eigenlijk niet meer goed kwam. We hebben gelezen dat in de periode dat je kind stottert je eigen tempo eigenlijk omlaag moet brengen ( was voor mij moeilijk omdat hij het snel praten niet van een vreemde heeft hehehe). Wij laten hem vaak ook even diep adem halen en rustig opnieuw beginnen. We nemen de tijd en dat lijkt te helpen. Gelukkig helpt de rust en hij weet dat hey ons niks uitmaakt en we toch luisteren. Hopelijk hebben jullie ook een relatief korte stotterfase
Meestal is het een fase. Heel vaak als het vanaf het vierde jaar voor het eerst gebeurt blijft het vaak. Mijn dochter heeft het om de paar maanden een paar weken last, maar er is geen pijl op te trekken wanneer. Ze is trouwens 5,5 jaar.