Hallo allemaal, Dit is meer een hulpvraag. De kinderen van mijn vriend wonen sinds 1 april dit jaar bij ons zijn dochter is 12 en zijn zoon is 10. Ze hebben bijde een behoorlijke rukzak mee. Mijn vriend is in 2006 gescheiden hun moeder is meteen ingetrokken bij een nieuwe partner. Binnen die relatie zijn ze nog eens verhuist, die relatie ging over en meteen weer samen wonen met een andere partner. Die relatie is over en sinds dien wonen zijn kinderen bij ons. Eerste periode hebben we ze alle ruimte gegeven om ze te laten wennen en alles wat er in hun leven gebeurt is een beetje te laten vergeten. Ze zijn nu al 5x van basisschool veranderd wat natuurlijk niet gezond is voor de ontwikkeling van een kind. De oudste veranderd dit jaar nog een keer van school ze gaat na de vakantie naar de brugklas. Hun gedrag kan niet meer door de beugel. Als je ze straft is de reactie wat maakt mij dat nou uit. Ook lacht voornamelijk de oudste der vader gewoon in zijn gezicht uit als hij haar straft. Ze kan het niet laten om elke dag haar broertje te kleineren en hem zo kwaat te krijgen dat hij zijn zelfbeheersing verliest. Hoe kunnen mijn vriend en ik het gedrag het beste aan pakken? Wij zitten met onze handen in het haar wij weten het niet meer. Groetjes Vivian
ik denk dat ze teveel vrijheid gehad hebben en daardoor nu zoiets hebben van bekijk t maar lekker . enige wat je kan doen is net als bij peuters kleuters en kinderen , straffen belonen en slecht gedrag negeren .
Het lijkt me toch dat de kinderen proberen te beoordelen/bepalen wat jullie grenzen zijn, voornamelijk de oudste doet dit. Kan het zijn dat hun moeder geen grenzen heeft gesteld aan het gedrag van de kinderen? Of in ieder geval vaak over haar grenzen heen liet lopen? Uiteraard hoort het ook bij de leeftijd van de oudste (12) ivm het beginnen van de puberteit/tijd Op zo'n moment zou ook je eigen kind vergelijkbaar gedrag kunnen gaan vertonen. Probeer toch in een gesprek met de kinderen, samen met je partner aan te geven dat ze nu bij jullie wonen en zich hebben te houden aan jullie eisen/grenzen. Geef ook duidelijk aan dat jullie er voor ze zijn en jullie best doen om voor ze te zorgen ook op emotioneel gebied en dat jullie van hen net zo veel houden als van jou kinderen (ik meen te hebben gelezen dat jij zelf ook 2 kleintjes hebt) maar dat er wel grenzen zijn in zijn/haar gedrag en dat daar ook consequenties bij horen wanneer ze zich niet aan de afspraken houden. Blijf zelf ook consequent, dus is er bepaald dat gedrag niet wordt getolereerd dan ook de bijbehorende straf uitdelen. Het is erg moeilijk, maar je komt er wel~! Sterkte ermee.
dat is best heftig en pittig. Ik wil je heel veel sterkte toewensen. Duidelijke regels en structuur zijn heel belangrijk. Maar die kinderen hebben al heel wat meegemaakt. Zij zullen nu ook weer moeten wennen aan deze nieuwe situatie. Misschien een idee om hulp te vragen, je kan ook informatie en tips inwinnen bij centrum jeugd en gezin. In elke gemeente kun je daarbij terecht. Blijf vooral ook praten met je vriend, en hij met jou. Dat lijkt mij in deze situatie heel erg belangrijk. misschien ook goed om met de kinderen te praten, ze zijn op een leeftijd dat het kan. Dat jullie aangeven in het gesprek dat jullie blij zijn dat ze nu bij jullie wonen, maar dat er wel wat afspraken gemaakt moeten worden om het samen gezellig te hebben. Misschien samen een paar regels/afspraken maken, deze op een centrale plek in huis hangen? Begin niet met een hele waslijst. Wat vinden jullie belangrijk?
Hartelijk bedankt voor jullie reactie's Duidelijke regels hebben we a ze hebben er alleen maling aan. Want er al vermeld was dat ze alle ruimte gekregen hebben dat denk ik niet maar mijn vriend heeft de ervaring met zijn ex dat de kinderen dwars over haar heen lopen. Ze zijn al 6x verhuist de oudste is altijd gepest op school ze gaat nu voor het eerst in haar leven met plezier naar school, Ze heeft angst voor de middelbare school omdat ze bij niemand van deze klas in de groep komt. Ook hebben wij het iedee dat t ook door hun moeder kan komen. Omdat haar gedrag 10x erger is als ze haar moeder aan de telefoon heeft gehad of een weekendje daar is geweest. Wij proberen ze alle liefde en aan dacht te geven die ze verdienen. er hangt op elke slaapkamer en op de deur in de woonkamer een briefje met de huisregels. Die regels en afspraken zijn samen met de kinderen gemaakt. Wij vinden het belangrijk dat ze nu eindelijk rust gaan ervaren in hun leven. Vooral kind kunnen zijn. Wil ze zo graag zien stralen. Ze mogen best veel als ze maar luisteren
nja lijkt me logisch, ze hebben teveel vrijheid gehad (ook bij moeder?) en denken nu dat ze "de wereld aan kunnen" wat dus niet zo is. ook hoort het natuurlijk een beetje bij de leeftijd, dat is nou eenmaal zo. verder heb ik geen tips, ik was zelf ook geen lieverdje vroeger en mijn dochter moet nog 2 worden.. sorry!