Borstverkleining, eerste stap gezet

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 29 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Phooee ik moet even gewoon wat kwijt

Na jarenlang twijfelen, wikken en wegen heb ik zojuist een afspraak bij mijn huisarts gemaakt om de mogelijkheden voor een verwijzing voor een borstverkleining te bespreken.
    Ik heb een traject fysiotherapie afgerond zonder resultaat voor mijn nek/schouder en rugklachten. Fysio beaamde dat de oorzaak grotendeels in mijn zware voorgevel ligt, maar heeft toch een oefeningentraject gedaan om de boel qua spieren wat sterker te maken. Helaas helpt het niets.

Ik ben echt helemaal klaar met die borsten. Zo'n mega cupmaat heb ik niet eens, 80F, maar tot mijn 21e had ik 75C. Daarna begonnen ze te groeien tot 75E zonder dat ik qua gewicht aankwam, en na mijn zwangerschap ben ik blijven hangen op 80F. Omdat ik verder vrij klein (1.65) ben en een bmi van 24 heb, valt het allemaal extra op. Familiekwaaltje, ik heb nichten en tantes met cup H.

Ik was er al klaar mee, maar puur cosmetisch had ik de ingreep er niet voor over. Maar nu ik steeds meer pijn krijg, heb ik toch de knoop doorgehakt. Ongeacht of het vergoed word. En ik moet zeggen dat ik me best blij voel dat ik deze afspraak gemaakt heb. Opgelucht. Ik ga het doen :D wachtlijst vind ik niet erg, sowieso is mijn zoontje nu nog erg afhankelijk, waardoor ik net zo lief pas in de herfst of winter geholpen word. Als ik hem niet meer voor alles hoef te tillen (hij loopt nog niet, wordt dinsdag een jaar).

Wie heeft er ervaring mee en wil haar ervaringen delen? Hoe verliep het voortraject, heb je veel pijn gehad, lange hersteltijd nodig?

2. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Je mag me een pb sturen als je wil. Ik heb het twee jaar geleden laten doen op 19-jarige leeftijd. Ik ben van een 80I naar een 80F gegaan.

3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Geen ervaring, maar ik wil je wel heel veel succes wensen. :) Leven met pijn lijkt me zo vreselijk..

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ik zit nog in het traject.
    Hier ook een 80f en maandelijks fysio ed.
    Ook ik ben klein van formaat, 1.63.
    Heb alle gesprekken al gehad,zorgverzekering heeft goedkeuring gegeven.
    En nu eind juni is het voor mij eindelijk zo ver,kan niet wachten tot de pijn weg is.

5. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Ik heb het in 2006 laten doen. Van een 75E naar een kleine C cup. Beste beslissing ooit! Ook ik ben klein van stuk (1.55) en woog toen ook nog eens net geen 50 kilo. Ze vielen behoorlijk op dus.

Succes met het hele traject!

6. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Geen ervaring mee,zou eerder wat meer gewild hebben :)
    Wil je wel even succes wensen :D

7. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik wil het ook al erg lang. Maar wou eerst 'klaar' zijn met het krijgen van kinderen.
    Wat zou een mooie leeftijd van de jongste zijn? Het schijnt toch wel een zware operatie te zijn waardoor je even uit de running bent. Het lijk me handig dat de kinderen dan ietwat zelfstandig zijn?

Ik heb normaal 70g. Ik ben dus redelijk smal maar heb flinke borsten. Ze zitten in de weg. Kan geen leuke lingerie kopen. En heb idd altijd zere nek spieren/spanningshoofdpijn.

Weet jij ook hoe het met vergoeding vanuit de verzekering zit?

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    10 jaar geleden een borstverkleining gehad, beste beslissing ooit!

Mijn borsten zijn heel mooi geworden vind ik zelf!
    Wel was mijn hersteltijd langer dan ik me op had ingesteld, de eerste week kon ik amper mijn eigen drinken optillen.

Maar ik zou het zo weer doen!

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik heb dit nu zo'n vier jaar geleden laten doen. De jongste was toen drie. Wat een opluchting was t. Van 80e/f naar 80 c. En nu geen pijn meer in nek/ schouders. Kan mijn iegen huishouden weer doen zonder pijn!
    De operatie zelf was prima, herstel eena verliep ook wel vlot. Ik heb de eerste paar weken erg rustig aan gedaan, niet tillen e.d. ,
    Mijn zoontje Zat al wel heel snel weer bij me op schoot maar dan met een kussen ertussen om zo rechtstreekse druk te voorkomen. De eerste 3-4 weken is tillen echt niet handig en zul je dus echt hulp voor je kind moeten organiseren. Ook opletten bv met pannenoppakken e.d met koken. Als je kind nog zo jong is zou je bv al kunnen beginnen nu met hem leren veilig de trap op/af kruipen e.d. Zodat je dat straks allemaal niet hoeft te tillen.
    Bij mij zat tussen 1 e gesprek bij plastisch chirurg en de operatie een krappe twee manden, kan dus echt wel vlot gaan. De operatie werd hier vergoed door zorgverZekering onder problemen.

Heerlijke nu is dat ik zonder pijn met de jongens kan wandelen, klimmen, klauteren etc. Het heeft me echt veel meer bewegingsvrijheid gegeven.

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik word volgende week 33jr. Mijn vriend wil maar 1 kind, de kans dat er nog een komt is niet zo groot. Ik heb wel gehoord dat borstvoeding vaak niet meer mogelijk is na een verkleining, maar dat lukte bij mijn zoon ook niet.

Hoe hebben jullie dat met werk gedaan? Hoe lang moest je thuis blijven? Ik heb lichamelijk geen zwaar werk, werk wel fulltime. Ik heb het nog niet durven aankaarten bij mijn baas.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik studeerde en het was precies zomervakantie dus hier geen gedoe met werk toen. Maar een borstverkleining is iets medisch. Collega op mn werk heeft het laten doen en een andere een maagverkleining. Allebei zijn iig 6 weken weg geweest. Ik zou er geen vakantie voor opnemen, je mag je gewoon ziekmelden!

Oooh ja! Je kan ook naar een kliniek ipv ziekenhuis. Volgens mij staan op borstenforum.nl best veel ervaringen en ook foto's van welke chirurg welke boobies maakt enzo :)

12. JacQie1985

JacQie1985 Actief lid

20 aug 2012
    429
    0
    0
    Hoi!

Ik heb het januari 2008 laten doen. Beste beslissing ooit!
    Ik ging van een 85g (was eigenlijk nog iets groter maar ik weigerde dure parachutes te kopen, dus ik propte ze in de 85g van de Hunkemöller)

Tussen het eerste consult bij de plastisch chirurg en de operatie zat ruim 3 maanden. Ik ging naar een 85d ongeveer.
    Bij mij werd het vergoed door de verzekering omdat ik er lichamelijk veel last van had.

Ik heb 2 nachten in het ziekenhuis moeten blijven voor ik thuis mocht herstellen. Ik vond het vrij goed te doen, toen ik thuis was wist ik niet hoe snel ik onder de douche moest stappen en haren te wassen. Armen omhoog doen viel mee, maar wel oppassen natuurlijk.
    Ik had naderhand wel een complicatie en moest nogmaals geopereerd worden. Mijn linkertepel kreeg teveel bloed om af te sterven en te weinig om goed te herstellen. Uiteindelijk dus nogmaals geopereerd en is het allemaal keurig hersteld. Het litteken rondom die tepel is wel groter en het gevoel is minder dan de rechtertepel.
    Sowieso omdat er veel borstweefsel en melkklier weefsel is weggehaald, heb ik veel minder gevoel dan voor de operatie. Dat vind ik wel jammer, maar het is niet anders.

En ook doordat er veel melkklierweefwel is weggehaald kan ik ook geen borstvoeding geven. Ik had mezelf er ook al op ingesteld toen mijn dochter geboren werd en ook nu mijn zoon eraan komt wordt het gelijk weer flesvoeding.
    Veel mensen die niet weten van mijn borstverkleining hebben gelijk een oordeel klaar over flesvoeding. Heel jammer, maar dat is weer een andere discussie.

Ik heb in ieder geval geen last gehad van stuwing na de geboorte van m'n dochter 😁

Mocht je vragen hebben, mag je me altijd een pb sturen hoor!

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik ben vandaag bij de huisarts geweest, en ik heb een verwijzing gekregen. Mn omdat ik al fysiotherapie heb geprobeerd om mijn nek en rugspieren sterker te maken, om mijn zware borsten te dragen.
    Over 3wk kan ik terecht voor eerste gesprek bij de plastisch chirurg.

14. JacQie1985

JacQie1985 Actief lid

20 aug 2012
    429
    0
    0
    Goed van je! Eerste stap is gezet! 😊

15. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik ben gewoon enkele weken ziekgemeld op het werk. Dat was even lastig maar t verzuim was relatief kort en in verhouding hoef ik nu veel minder vaak af te haken / naar orthomanueel therapeut dan voorheen wat ook nog wel eens werktijd innam. T is eenmalig he. Ik ben overigens drie weken thuis geweest en daarna weer gaan werken, maar heb vooral een zittemde functie met weinig tilwerk ed, dus dat ging prima. Autorijden nog niet maar ben de eerste weken met mijn man meegereden dien300 mtr verderop werkt,

16. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Fijn dat je een verwijzing hebt gekregen!
    Laat je weten hoe het was?

17. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    779
    113
    Wat fijn dat je een verwijzing hebt! Ik heb een borstverkleining laten doen toen ik bijna 17 was, beste beslissing ooit! Ging van een 75F naar een 75C. Herstel viel me alles mee, ben twee weken niet naar school geweest toen (zat in de eindexamenklas), maar had toen natuurlijk niet zoveel te tillen als je met kinderen hebt. En eindelijk geen pijn meer!

Overigens heb ik 'gewoon' borstvoeding kunnen geven. Het kostte me iets meer moeite, maar misschien was dat zonder operatie ook wel geweest. Ben nu 32 dus de operatie is al even geleden, ben nog steeds zo blij dat ik het toen heb laten doen. Zou er niet aan moeten denken nog steeds iedere dag met die borsten te moeten leven. Werd toen trouwens volledig vergoed door het ziekenfonds.

Overigens, ik heb op advies van iemand foto's van mijn borsten genomen voor de operatie (zonder hoofd op de foto), en ben blij toe want kan me niet meer voorstellen dat ze echt zo groot zijn geweest. Als ik ze weer zie kan ik me niet voorstellen dat ik daarmee rond heb gelopen.

Hoop dat het voor jou ook een hoop opluchting en eindelijk geen pijn meer oplevert!

18. Moess

Moess Niet meer actief

Ik heb op mn 15e een borstverkleining gehad. Had toen 80G. Nu 85D, past perfect bij de rest van mn lichaam.
    ben er nog steeds superblij mee. Beste beslissing ooit geweest. Ik weet niet meer precies hoe het toen allemaal gegaan is. Mijn moeder regelde het toen nog allemaal hahaha. Ik weet wel dat ik een jaar op de wachtlijst hebt gestaan maar dat kwam vooral door mijn leeftijd. Ik was nog 14 toen ik op de wachtlijst kwam.

Succes!

19. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Wat fijn dat je een verwijzing hebt gekregen.
    Succes alvast :)

20. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik lees wel op sommige sites van klinieken en zhs dat je bmi niet te hoog mag zijn. Hoe was dat bij jullie? Maakten ze daar problemen door? Meestal staat er dat het max 29 mag zijn, maar soms ook dat je met een bmi van 25 al problemen met vergoeding krijgt. Mijn bmi is 24,5 zag ik gisteren.

Ik heb het mijn baas verteld vandaag. Zij is huisarts en heeft ook lang een verkleining gewild, ze had zelf cup G, maar is heel veel afgevallen en heeft nu een kleine D. Zij begrijpt mij wel, maar zei dat het eigenlijk bijna nooit vergoed wordt. Dat zij dat haar patienten ook zo verteld. Nou ja, ik hoor en lees heel andere verhalen van mensen met cup F en veel lich.klachten. Ik zie het vanzelf wel, of het vergoed wordt.

Deel Deze Pagina