Zwangerschapscursus

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Uilenmama, 1 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Maandag was ik bij de verloskundige, en ze gaf me op mijn kop ( zo voelde ik het dan ) dat ik nog niet inschreven was bij een zwangerschapcursus.
    Ik heb er zelf niet aan gedacht, er zijn zo veel dingen te regelen!
    Maar ik heb me nu wel inschreven voor een cursus, ik hoop niet dat ik te laat ben. Mijn vraag is, ben ik te laat? En wat doen jullie voor een cursus?

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ga toevallig vanavond naar de Cesar zwangerschaps cursus. Ben benieuwd

3. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Helemaal niet gedaan bij mijn eerste zwangerschap en ik ga er ook niet aan beginnen nu ik weer zwanger ben. Dat past gewoon niet bij mij. Werd ook helemaal niet raar over gedaan of op gehamerd bij mijn vk hoor.

4. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Ik ben 1 september begonnen met de cursus "van buik tot baby", deze cursus doe je dan als stel. Dat bevalt erg goed. We krijgen informatie over de bevalling, stap voor stap, wat je kan verwachten, wat je kan doen in welke situatie. Ook oefenen we pershoudingen, het klonk eerst heel raar maar vond het op de avond zelf ontzettend fijn, ik weet nu hoe ik sowieso NIET wil gaan persen ;)
    Ook hebben we het over de eerste uren na de bevalling en wat er dan gebeurt. Het is erg fijn en verhelderend, vooral voor mijn vriend. Voor hem is het allemaal nog veel nieuwer!

We hebben ons daarvoor in juli ingeschreven. Als jouw cursus binnenkort begint ben je nog niet te laat hoor! Wat voor cursus ga je doen?

5. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik heb me net ingeschreven voor Zwangerschap gymnastiek, dat start in mijn woonplaats op 27 oktober.
    Ik wilde eigenlijk Mensendieck gaan doen, maar dit zit al vol, en de volgende cursus is pas in januari.

6. Joyyke85

Joyyke85 Bekend lid

18 mei 2014
    682
    0
    0
    NULL
    Zuid limburg
    Ze gaf je op je kop? Vreemd hoor, hier bij mijn 1e geen cursus gehad en wederom niet van plan daaraan mee te doen. Verloskundige heeft me die open vraag gesteld en toen ik daar niet aan mee wilde doen geen probleem

Bevallen is in mijn ogen iets natuurlijks en als je op jezelf vertrouwt heb je daar echt geen cursus voor nodig.. Mijn verloskundige heeft me toentertijd wel wat ademhalingstechnieken aangeleerd om de weeën te kunnen wegpuffen en dat was echt alles wat ik nodig had tijdens mijn bevalling.

Ieder zijn ding natuurlijk, als je je er prettiger bij denkt te voelen moet je het natuurlijk gewoon doen.

7. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik ben een paar keer naar yoga geweest. Wel wat dingen geleerd maar het is elke keer hetzelfde.
    Ook op youtube staat trouwens veel instructiefilmpjes.

Hier zei de kraamzorg (die ook de cursussen geven) op het laatste moment af omdat er te weinig inschrijvingen waren.
    En nu vind ik het te zwaar worden om nog te gaan.

8. anjak

anjak Actief lid

13 mrt 2014
    219
    0
    0
    Freelance Fotograaf/Grafisch vormgever bij eigen s
    Groningen
    Ik ga deze maand aan gewoon reguliere yoga beginnen.
    Voor mijzelf en voor mijn spieren/bekken en ademhaling..
    iemand zei me laatst ook.. waarom geen zwangerschapsyoga?
    Nou... om heel eerlijk te zijn wordt ik een beetje kriegel wanneer mensen de hele tijd over zwangerschap en Baby's willen praten.. dat getuttel en al die goedbedoelde adviezen..

daar heb ik dit forum voor!
    Als ik iets wil lezen ovwr zwangerschap of die van anderen ga ik hier gewoon mee in een topic, maar heb zelf niet zo de behoefte om met alleen zwangere vrouwen op te trekken ^_^

Mijn vriend (de vader) gaat graag mee naar de echo's enzo..
    maar die cerplichte partner cursussen enzo past gewoon niet zo bij ons :)

Maar dat is gelukkig ieder voor zich!

maar laat je niks opleggen! Als je het doet dan doen omdat je het zelf leuk/nuttig lijkt ;)

9. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Ah natuurlijk, als je fysieke klachten hebt dan kan de vk je aanraden een ander soort cursus te doen dan een "pufclubje" zoals yogo oid.

Ik doe zelf aan Zwangerfit, bij een fysiotherapeut in Utrecht.
    Het is erg fijn want je krijgt goede begeleiding en oefeningen die speciaal gericht zijn op het lichaam van een zwangere vrouw. Wij kunnen sommige dingen niet (meer) en hebben bepaalde spiertraining nodig. Ik ervaar dit zelf als erg prettig! Even wat cardio doen en dan verschillende spieren trainen.

10. FreSa

FreSa Actief lid

10 sep 2013
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je bent helemaal niet verplicht om een zwangerschapscursus te doen. Het is aan jouw de keuze of je dat fijn vindt of niet. Ik ben afgelopen maandag begonnen met een opfriscursus met als gevolg dat ik bijna niet meer kan lopen door bi. En vrijdag weer naar fysio mag. Dus een cursus is ook niet alles.

Het belangrijkste bij een bevalling is dat je je kan ontspannen, dan kan je de weeën beter opvangen (dat was bij mij zo). En je bekkenbodemspieren blijven trainen, altijd handig ;). Zwemmen is ook een heerlijk alternatief!

11. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik wilde geen zweefteef-gedoe (ga méé in je wéé...) en hoef ook geen grote groep blije, zwangere eieren om me heen. Daarom zijn vriend en ik gestart met zwangerschapshaptonomie, privé. Dus alleen "juf", vriend en ik. En Uk natuurlijk.
    Kosten €60-/uur, vanaf 20 weken elke 3-4 weken. Geoefend met contact maken met kindje, houdingen van zitten/liggen/staan voor mij, ademhalingsoefening, houdingen om weeën op te vangen en te persen, hoe en wat vriend kan en moet doen, geboorteplan gemaakt. Als erg prettig ervaren en hoop het binnenkort in praktijk te brengen :D

12. ChantalvdPol

ChantalvdPol Actief lid

19 mrt 2014
    200
    0
    0
    Ik ben vanaf week 31 gestart met de cursus Samen Bevallen, deze duurt 5 weken. Meer dan genoeg voor mij...
    Niets is verplicht, ik vond het fijn om informatie van tevoren te hebben wat we allemaal kunnen verwachten.

13. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gewoon doen wat jij zelf wilt hoor!
    Iedere vrouw/ieder stel zal weer aan iets anders behoefte hebben (open deur :D)
    Ik heb net de cursus hypnobirthing afgerond omdat ik het nodig heb een handvat te krijgen om me te kunnen ontspannen.
    Je hoeft dus geen cursus te doen want zonder zal het vast ook goed gaan, het is maar net hoeveel kennis je zelf zou willen hebben van tevoren.

14. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Als je een cursus kan vinden die snel begint dan ben je zeker niet te laat hoor.
    Ik heb een cursus die bestaat uit een combinatie van Cesar, ademhalingsoefeningen, houdingen en yoga en veel informatie over de zwangerschap, de bevalling en de tijd erna, en een nieuwe verdeling van het huishouden en vaderrol. De partner gaat 2 keer mee. Optioneel is dan nog borstvoedingsavond en babymassage als de kleine er eenmaal is.
    Deze combi sprak me wel heel erg aan.

15. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    op je kop??? hahahahahaha, mag je toch lekker zelf weten of je daar behoefte aan hebt of niet...

ik het het bij de eerste wel gedaan, zwangerschapsyoga, maar was mij veel te zweverig, ik heb er nu geen zin/tijd in/voor!

Gewoon 'altijd is kortjakje zieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek' puffen en gaan met die banaan :)

Deel Deze Pagina