Zoontje wordt in augustus 3, dus we hebben totaal geen haast met zindelijk maken. Maar, sinds een week is meneer iedere nacht droog, bij zijn broer was dat een start van zindelijk worden, alleen hij heeft er totaal geen interesse naar. Ik wil best nog even wachten, maar heeft iemand een tip om zijn interesse hiervoor te wekken?
Mijn oudste was met 4,5 zindelijk in de nacht. Hij plaste zijn luier lange tijd pas vol als hij wakker werd. Dan had hij geen zin om naar de wc te lopen. Hem heb ik moeten overtuigen met chocolade druppels. Mijn middelste werd als eerste zindelijk in de nacht. Mijn partner was zijn luier vergeten. Hij werd nat in de nacht. Dat maakte zo'n indruk dat hij sinds dien droog bleef. Als je een flinke reeks van droge nachten hebt zou je het matras kunnen beschermen en de luier misschien kunnen 'vergeten'. Mijn dochter krijgt wat rozijntjes voor droge nachten. Afgelopen nacht ben ik voor het eerst een nachtluier vergeten. Ik ben benieuwd hoe de komende nachten zullen gaan. Als dat een week goed gaat dan zal ik ook rozijntjes gaan geven terwijl ik de luier achterwegen laat. Ik heb het één en ander gelezen over stickers. Maar dan volgt de beloning imo te lang na de prestatie. Daarom zou ik gaan voor iets wat je direct na de nacht kunt geven. Dat hoeft niet eetbaar te zijn. Het kan ook een kleurplaat van een favoriet karakter zijn oid.
hier werkte bij beide kinderen een sticker kalender. Als hij elke nacht droog is zou ik in de nacht de luier sowieso af gaan doen! Onze nacht kalender was voor de nachten iets van na elke droge nacht een sticker plakken. Na 5 stickers een ijsje kopen en na 10 stickers een klein kadotje. Na 5 ijsjes, en bij het 5e kadotje (dus sticker nummer 50) een groter kadotje om te vieren dat ze nacht zindelijk waren en was het klaar met de kalender. Voor overdag hadden we ook zo een kalender. Daar was de afspraak elke plas op de wc de was 1 sticker, elke poep op de wc 2 stickers. Bij een ongelukje begonnen we opnieuw met tellen. Bij 10 stickers een ijsje halen en bij 25 stickers een klein kadotje (dat waren de eerste keren grote kinderen ondergoed ipv rompers, en dat mochten ze zelf kiezen dus met superhelden en prinsessen omdat ze dat op kleding van mij niet mogen) en na 3 of 4 weken ongelukjes vrij een groot kadotje en klaar met de kalender. Ik snap dat je gezien zijn leeftijd geen haast hebt met zindelijk worden maar je gaat nu wel de perfecte periode in qua weer en temperatuur. In huis kun je hem nu makkelijk zonder luier en met dunne makkelijke kleding laten lopen zodat als hij naar de wc moet er niet eerst een hele berg kleding uit gegaan hoeft worden.
een goede matras beschermer raad ik zeker aan, in 2 voud want er komen ongelukjes dan moet je in de nacht alles verschonen. Dus ook extra beddengoed inslaan zodat je makkelijk de ene set de was in kunt doen en de volgende erop kan leggen. Ik had alles in 3 voud want bij zoon gebeurde er ook weleens 2 ongelukjes op 1 nacht. Dochter heeft sinds de dag dat ze zindelijk is geworden, wel wat later met ruim 3 jaar, nooit meer een ongelukje gehad. Niet overdag en niet in de nacht. Al dat extra beddengoed is bij haar dus overbodig geweest achteraf.
Thanks, ik zat ook al aan een kalender te denken, maar ik heb het idee dat hij het concept nog niet helemaal snapt. Ik kan het eens gaan proberen met paw patrol stickers, zijn grote helden. Je hebt gelijk, de periode is heel fijn. Al ben ik echt verwend met de oudste. Hij heeft nooit een ongelukje gehad, was meteen zindelijk toen hij snachts droog bleef (en kreeg ook een cadeautje, hij begreep het concept, maar hij was 5 maanden ouder).
Extra bescherming kan sowieso geen kwaad. Als een kind goed ziek is en begint te kotsen ben je ook blij dat het matras niet geraakt is. Als je een ikea waterdichte hoes gebruikt met een gewone molton en dan een hoeslaken hebben ze er (iig mijn kinderen) geen last van.
Dat was hier ook het geval. Daarom ben ik gegaan voor het snelste gevolg. Voor een hogere vorm van leren is imo ook meer ontwikkeling nodig. Met kleine kinderen zit je snel in de categorie Pavlov. Uitstellen komt later. In het geval van mijn middelste kwam de 'straf' direct. Hij was nat, wat voor hem blijkbaar heel naar voelde. Vanuit mijn planning ga ik liever voor een beloning.
mijn kinderen snapten het concept kalender op die leeftijd ook nog niet. Zoon werd bijna 2 en dochter was 3 en een paar maanden. Ik tekende op groot gekleurd karton vakjes en tekende in die vakjes ijsjes en kadotjes zodat ze wel zagen dat dat ijsje of kadotje dichter bij kwam. En ze vonden het sticker uitkiezen en op plakken op zich al super leuk om te doen! Dat was al een korte termijn beloning op zich zelf.
Ons zoontje is overdag zindelijk sinds 2 jr en 5 mnd, ‘s nachts pas een paar maanden later. Wat ik er over gelezen heb is dat je op die leeftijd ‘s nachts zindelijk worden niet kunt trainen met een beloning, het kind moet er lichamelijk klaar voor zijn, het moet een bepaald hormoon aanmaken dat het ‘s nachts geen of minder urine aanmaakt en de hersenen moet een signaal krijgen wakker te worden als je moet plassen, als dat nog niet genoeg ontwikkeld is heeft het geen zin. Maar droog zijn ‘s nachts betekent denk ik wel dat hij het lichamelijk moet kunnen. Wij zijn gestart met zindelijk worden toen hij overdag steeds vaker droge periodes had in zijn luier, dus om 8u een luier omgedaan, die om 10u of 11u nog droog was. In die periode ervoor elke dag voor het naar bed gaan ‘s avonds op het potje, nog niet als zindelijkheidstraining, wel om vertrouwd te zijn met zitten op het potje. En wat de beloning betreft, mijn zoontje vond het prachtig om een sticker te mogen uitkiezen en opplakken op een stickerkaart en dan komt de beloning net zo direct als wanneer je op dat moment bijv rozijntjes geeft. De beloning was dus al de sticker plakken, dat hij met een reeks stickers ook nog een klein cadeautje kreeg was alleen extra stimulans. Toen hij eenmaal ‘s nachts droog bleef gaf hij op een gegeven moment zelf aan geen luierbroekje meer aan te willen, de droge nachten “beloond” door te benoemen dat we trots op hem zijn en bijv een high five te geven.
Bedankt allemaal! Ik ga er toch maar eens werk van maken. Hij was al heel trots op zijn boxershort en hemd die hij afgelopen weekend aan had, zo leuk om te zien (hij wilde vervolgens geen kleren meer aan) in