Vorige week ben ik opgenomen in het ziekenhuis ivm een acute hernia. Ik heb een week geleden en mij is als advies mee gegeven dat ik 6 weken plat moet. Hoe moet dat met een baby van 4 maand? Mijn man's zorgverlof loopt af op 1 januari. Wij hebben bij de gemeente al gezinshulp aangevraagd. En daar horen we aankomende week meer van. Wie heeft zo'n zelde situatie meegemaakt? Wie kan mij vertellen wat een gezinshulp voor ons gezin kan betekenen? Hopenlijk kan ik hier een antwoord lezen. mvg Caith.
Ik denk dat je beter via je werk of via je verzekering kunt vragen. Via gemeente zal je waarschijnlijk geen indicatie krijgen omdat je man (aangezien je daar niets over zegt) niets makeert. Sommige verzekeringen hebben wel vergoedingen voor dit soort dingen en sommige werkgevers hebben ook extra dingen afgesloten hiervoor. Kan je man anders niet gewoon iets regelen met zijn werk? Lijkt me redelijk overmacht dit.
Ik denk inderdaad dat je weinig kans maakt. ik werk in de thuiszorg en maak dit soort gevallen vaak mee. vroeger werd dit wel gedaan. dan kwam er elke dag iemand die het huishouden deed en voor kindje zorgde maar dat is allemaal te duur. men verwacht dat man of andere familie/vrienden bijspringen. heb zelf een gezin gehad waarvan moeder alleen was en een leverziekte had. 2 kleine kindjes. ze kreeg alleen 2x2 uur huishoudelijke zorg. de rest moest familie doen. pas nog iemand die na een KS niet goed opgeknapt was. een kindje van 2 en een pasgeboren tweeling. we mochten er een paar uurtjes per week heen om moeder te helpen met de kleintjes. bij hoge uitzondering. en ook maar van korte duur. tijdje terug nog een alleenstaande mama gehad die been gebroken had. we kwamen elke dag 's avonds om kindje eten te geven, in bad te doen en naar bed te brengen. moeders kon verder niets maar kreeg niet meer hulp. ja wat huishoudelijk maar die mogen niets met de kinderen doen. de rest moest familie oplossen. dus denk niet dat je hoeft te verwachten dat er iemand een paar uur per dag komt helpen. hoogstens iemand die jouw 's ochtends verzorgd en met een beetje geluk je kleine verzorgd. ze zeggen dan doodleuk dat je je kindje maar uit logeren moet doen. en 6 weken plat voor een hernia??? Dat is al zo vreselijk achterhaald. tegenwoordig is het advies om te blijven bewegen. meerdere mensen verzorgd en allemaal mochten ze juist niet te lang plat liggen. in beweging blijven. wij krijgen regelmatig bijscholing van een fysio zodat we goed blijven tillen en bewegen en zelfs die adviseerd om te blijven bewegen. niets plat op bed liggen. is echt uit den boze.
ik denk dat je ook geen indicatie krijg. Als je gezonde man heb, krijg je zeer waarschijnlijk geen idicatie. Ik ben ook accuut opgenomen een week in het zh gelegen en daarna thuis geweest, maar niet in staat voor kinderen en huishouden te zorgen. mijn man heeft vrij genomen en zorgverlof. Heeft ons best veel geld gekost. Mijn man maakt normaal veel overuren en dan nog alle vrije uren die hij heeft op moeten nemen. En mijn moeder heeft ook veel geholpen. is er niet iemand die je verder nog kan helpen? of kind naar een opvangmogelijkheid brengen? gr brenda
6 weken "plat"met wel enigsinds wat beweging en fysio, Maar veel meer dan dat niet. Schrik wel van de berichten die ik lees omdat ons heel overtuigend werdt gezegd dat we zonder problemen gezinshulp konden regelen. Morgen gaan we weer even contact opnemen. Bedankt voor de reacties en een fijne avond
Misschien kan je even je verzekering na kijken er zijn namelijk wel zorgverzekeringen die hulp vergoeden bv FBTO Zorgverzekering
tja dat zal hooguit een paar uur zijn als je het in het aanvullend pakket had zitten. Ik ben met de ambulance afgevoerd, ik heb een week in het ziekenhuis gelegen. Toen ik thuis kwam, mocht ik 3x 100 meter lopen. En 2x pw naar fysio 3 oefeningen. Maar totaal geen recht op hulp! ondanks het ziekenhuis dit wel opperde! Maar mijn man is gezond. En tja over de kinderen. Mijn man heeft ook een week thuis gezeten toen ik in het ziekenhuis lag, want ja wie zorg dan voor de kids. En dan heb je een oppasprobleem en geen zorgprobleem! want ik werd op dat moment verzorgd in het zh. Toen ik thuis kwam heeft mijn man dus nog zorgverlof opgenomen en af en toe gewerkt als het kon en mijn moeder kon zorgen voor ons. En de rest waren tijd voor tijd uren. Dus veel vakantieuren heeft hij niet meer! Hij moet nu verplicht minimaal 2 weken vakantie opnemen, de zaak gaat dicht, ik denk dat hij dik in de min komt! gr brenda
Bij mijn dochtertje ben ik door HELLP syndroom zo ziek geweest dat het 6 weken duurde voordat ik bijvoorbeeld zonder hulp kon douchen. Maar daar krijg je geen hulp voor thuis. Dit moet allemaal door mantelzorg worden opgevangen, dus door je man, familie, buren etc. Tenzij je, zoals hierboven al aangegeven, een verzekering hebt die het dekt of tenzij je echt een schrijnend geval bent, dan geven ze af en toe een paar uurtjes. Maar laat weten wat de gemeente zei, ik ben verbaasd dat ze zeiden dat het zo makkelijk zou zijn!
ik sluit me helemaal bij het bovenstaande berichten aan!! men krijgt zeer weinig thuishulp en men verwacht dat familie/buren/kenissen inspringen ik had na de bavalling (2weken na de tijd) zeer ernstige bi ik kon niets meer!!! ik moest mijn moeder in huis hebben en kon 2x2 uren hulp krijgen dit oplaatst maar geweigerd want daar had ik ook niks aan kwa persoonlijke zorg kin ik wel genoeg hulp krijgen maar tsja had ook 2 kleintjes dus mijn man hielp ons sochtends op te starten en dan ging hij naar zijn werk en mijn moeder sprong dan in.
Bedankt voor jullie reacties. @Brenda? Je verhaal lijkt zoveel op die van mij. Ik Zojuist weer contact opgenomen met mijn verzekering en ik ben er wel gewoon voor vezekerd, Maar bij hun moet je niet aankloppen voor zorg, Dat moet bij de gemeente. Daar heb ik zojuist weer naar toe gebelt en ik wordt morgen terug gebelt voor een telefonische intake. Morgen laat ik jullie weer weten hoe het afloopt. Nogmaals bedankt voor jullie reactie's Groetjes, Caith
Als indicatiesteller HH sluit ik me bij de reacties aan. In principe gaan ze ervan uit dat je man'"gebruikelijke zorg"levert en dta wil zeggen dat hij alle uitstelbare huishoudelijke taken doet ná zijn werkdag. Waar men wél voor kan ( en mi. moet) indiceren is de niet-uitstelbare zorg, zoals het kleden, voeden, badderen etc van je kindje, zolang jij daartoe niet in staat bent. Dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen! Dien ALTIJD een schriftelijke aanvraag in, daar moeten ze op besluiten. Een mondeling "nee"houdt weliswaar veel mensen buiten de deur, maar op die manier wordt de situatie ook vaak niet volledig bekeken. Dus..da's mijn tip.
en de gemeente zorgt alleen voor de HH-zorg. voor de gewone zorg als bijv. jouw helpen verzorgen en evt. je kindje moet je niet bij de gemeente zijn. dat gaat via een thiuszorginstelling en kan via het ziekenhuis of bijv. huisarts, aangevraagd worden. kan je ook zelf doen.
wens je veel succes. Hier al jaren rugpatient maar hulp? echt niet. ik heb een gezonde man en een moeder, buurvrouw, zus. punt Zoek het maar uit. huishoudelijke hulp, hebben we zelf maar ingeschakeld, zelf betaald natuurlijk. zorg voor mij ? tja manlief zorgverlof 1 x per week en daarna vrije dagen/overuren, 2 x per week mijn moeder hier, 1 a 2 x per week mijn zusje, 1 x per week een vriendin. Dit is in mijn 2e zwangerschap gedeeltelijk geweest en zo'n 7 maanden daarna.. In de zwangerschap had ik volledige bedrust de laatste 10 weken e n 3 van de 7 pijnlijke maanden in het jaar erna functioneerde ik op morfine/zenuwblokkers en kon ik soms niet eens zelf naar de wc lopen. Dus kinderen aankleden, verzorgen was erg onmogenlijk. hoop dat er iets lukt voor je..