Wie weet dit?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by dolfijn, Dec 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dolfijn

dolfijn Bekend lid

Sep 25, 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Hee meiden,

Even een informatief vraagje.
    Ik ben zwanger van een tweeling. Ik ga dus waarschijnlijk eerder dan 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof. Meestal 28 weken?
    Na mijn 10 weken bevallingsverlof neem ik een maand onbetaald verlof op en aansluitend een paar weken vakantie.
    Hoe zit dat nu als ik na die 10 weken in de ziektewet terecht kom? Bij mijn vorige keizersnede ging het na 10 weken nog helemaal niet lekker met mij en mijn dochter. Ervanuitgaande dat het nu weer een keizersnede wordt en ik dus met 2 kleintjes zit en een peuterpuber van 2 jaar kan ik me voorstellen dat ik de ziektewet kom. Maar ben ik dan mijn maand onbetaald verlof kwijt? En mijn vakantie? Of schuift alles op en kom ik eerst in de ziektewet en evt. daarna nog een maand onbetaald verlof thuis en dan nog evt. vakantie?
    Ben erg benieuwd, want anders kan ik beter geen maand onbetaald verlof aanvragen, de kans is tenslotte redelijk aanwezig dat ik in de zieketewet terecht kom toch?

En nog even een andere vraag. Ik ben officieel op 3 augustus uitgerekend. Normaal zou ik 6 weken hiervoor met verlof gaan en 10 weken erna weer beginnen met werken.
    De tweeling komt nu bijv. met 33 weken. Gaan ze dan voor het verlof uit van 3 augustus of gaan de 10 weken in op de geboortedag? Want dan moet ik dus weer eerder aan het werk en moeten de kindjes ook eerder naar de opvang. Hoe regel je dit goed?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr. Dolfijn

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je bevallingsverlof gaat in op de datum van de bevalling. Dus als je kindjes bijvoorbeeld al op 1 juni komen (is wel erg vroeg natuurlijk, maar is voorbeeld) dan gaat vanaf 1 juni je verlof in. Omdat je dan helemaal niet die 6 weken verlof hebt kunnen genieten, gaan die 6 weken ook nog mee bij de normale 10 weken verlof en zou je per 28 september dus weer moeten gaan werken. Je krijgt dus altijd in totaal minimaal 16 weken verlof.

Hoe het zit met je onbetaald verlof en evt ZW dat weet ik even niet. Je zou evt het UWV eens kunnen bellen wat er dan gebeurt. OP basis van die info zou ik de beslissing maken.

3. mj24

mj24 Fanatiek lid

Jun 7, 2006
    4,321
    0
    0
    Amsterdam
    volgens mij gaat je onbetaald verlof gewoon door. vriendin heeft dit. heeft ouderschapsverlof voor 8 uur p.w. en zit in de ziektewet, maar haar ouderschapsverlof is gewoon in gegaan

4. dolfijn

dolfijn Bekend lid

Sep 25, 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    verder niemand een idee?

Gr. Dolfijn

5. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Tijdens je bevallingsverlof (en voor je onbetaald/ouderschapsverlof) moet je contact opnemen met je leidinggevende/bedrijfsarts/UWV of hoe dat bij jullie geregeld is. Dan betekent het dat het bedrijf niet voor de kosten opdraait en dat je ziekte dan gerelateerd wordt aan je zwangerschap. Verder ben je dan ook geen onbetaald verlofdagen of ouderschapsverlof kwijt. Dit volgens mijn bedrijfsarts.

Share This Page