https://www.nu.nl/politiek/6120484/tot-9-jaar-cel-voor-onvrijwillige-seks-en-verkrachting-in-wetsvoorstel-grapperhaus.html#coral_talk_wrapper Voor onvrijwillige seks en verkrachting moeten celstraffen worden opgelegd van respectievelijk maximaal vier en maximaal negen jaar, staat in een wetsvoorstel van demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). De strafmaat in de vorig jaar aangekondigde verscherpte wetgeving gaat maandag in consultatie, zodat deskundigen erop kunnen reageren. De plannen voor het aangescherpte wetsvoorstel werden in november al door de minister bekendgemaakt, maar de strafmaat ontbrak nog. Volgens het aangescherpte wetsvoorstel is iemand strafbaar wegens aanranding of verkrachting als deze persoon wist, of kon vermoeden, dat de andere persoon geen seks wilde maar toch heeft doorgezet. Dwang, geweld en bedreiging zijn niet langer een vereiste voor een veroordeling maar zijn strafverzwarende factoren.
Fijn dat de straffen eindelijk eens serieuzer worden! Maar het lijkt me toch ook wel fout gevoelig en lastig te bepalen soms.. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.
Maar je zal toch op zn minst moeten bewijzen dat er sex is geweest? Aan de ene kant goed dat deze wet er is. Aan de andere kant, wat jij zegt: het lijkt me best foutgevoelig.
Het blijft denk ik een lastige situatie. Nu moet je bewijzen dat je nee hebt gezegd of dat er dwang of geweld aan te pas kwam. En straks moet je bewijzen dat het tegen je zin was en dat de dader dat had kunnen weten. Ik denk wel dat het lastiger wordt voor diegene die valselijk beschuldigd wordt. Want hoe kan je bewijzen dat je dacht dat de seks met wederzijdse toestemming was?
Voor elke vrijpartij vragen: mag ik (naam+toenaam) jou (naam+toenaam) neuken? En dat dan filmen? Grapje natuurlijk, maar als ik man was zou ik niet meer durven om een vrouw te versieren cq een onenightstand te hebben
Als ik het goed heb onthouden is er dus een land waarbij dit wettelijk is vastgesteld. Dat er dus op papier of via een app of zoiets van te voren toestemming moet worden gevraagd en gegeven vanuit beide partijen. Gaat misschien erg ver en uiteindelijk kan je ook iemand dwingen te tekenen maar aan de andere wel een punt om er even goed bij stil te staan.