ik ben vorige week maandag begonnen met een vakantie baantje, ik kon langer blijven als ik wou. call centre 3 dagen gewerkt maar ben erachter gekomen dat het niet mijn ding was en dat ik rustig aan moest doen, dus zat er niks anders op te stoppen. maar nu heeft de uwv gebeld dat ik zwangerschapsverlof heb vanaf 19 augustus ofzo en dat ik voor 16 weken met andere woorden uitbetaald krijgt ene gedeelt. maar hoe kan dat nou als ik het werk niet meer doe? snapt er iemand dit hoe het zit met zwangerschaps verlof enzo. want die mensen zijn geen werkgevers van mij meer. gr loesmari
Zit je nu in de ziektewet of heb je een andere uitkering? Want met ziektewet en ww ed heb je idd zwangerschapsverlof net als iedereen.
ze zei tegen mij dus je bent niet meer ziek en z niet meer in de ziektewet? ik zei nee ben weer beter maar werkt niet meer voor de uitzendburo ze zei nou dan heb je recht op de zwangerschaps verlof. maar ja ik bel ze nog een keer denk ik voor wat meer duidelijkheid.
zwangerschapsverlof wordt nooit betaald door de werkgever..... Ik zelf zit ook thuis, ziek door zwangerschap, en het enige nadeel is dat je dus niet 4 weken, maar 6 weken voordat je uitgerekend bent met verlof gaat... Ik ga na mijn verlof ook niet meer terug omdat mijn contract niet verlengd wordt, en dan krijg je gewoon ww, maar wel pas na de zwangerschapsverlof... Bel anders het uwv even, die kunnen je het precies uitleggen... succes en ik hoor t graag knuf juud
En ik geef je een tip, dat je er ook snel en goed achteraan gaat, want ik heb nu al een hele lange tijd recht op zwangerschapsverlof en zit er nog steeds op te wachten. Ik heb recht op me verlof vanaf 17 juni, bel vanaf toen ook al zeker iedere dag, en wordt iedere dag afgescheept met een ander verhaaltje Gister vertelde ze me dat ze plotseling het verkeerde rekening nr. hadden, dus heb ik gelijk laten veranderen, vanochtend weer gebeld hebben ze het rekeningnr. nog niet veranderd,moet schriftelijk zeggen ze,en vanmiddag zeggen ze weer dat het 'waarschijnlijk'onderweg is naar het goede rekeningnr. en dat we niks schriftelijk hoeven te bevestigen! Gelukkig helpt me moeder hier ook mee, en morgen komt de krant zelfs langs ik ga dat UWV ff lekker goed zwart maken xxx Marijke ps. Maar je hebt er in ieder geval zeer zeker recht op hoor!
Als je geen baan hebt (en dus vrijwillig werkeloos bent) heb je geen recht op de zwangerschapsverlofuitkering. Gr. Cellie.
Ik denk dat ik weet hoe ze eraan komen. Je hebt voor een uitzendbureau gewerkt. Dit is een tijdelijk dienstverband. Waarschijnlijk zijn ze ervan uitgegaan dat je tijdelijke functie is afgelopen. Maar dan heb je ook recht op WW. En daarbij natuurlijk een zwangerschapsuitkering gedurende je zwangerschapsverlof.
Als je vrijwillig werkeloos bent, heb je GEEN recht op WW. Dus ook niet op een zwangerschapsuitkering. Loesmari gaf aan dat ze er ZELF vrijwillig mee is gestopt, dan heb jetotaal geen recht op welke uitkering dan ook. Gr. Cellie.
Jep je hebt wel recht op verlof. Idd geen recht op ww als je vrijwillig werkloos bent. Als je verlof krijgt zit je zeg maar in de ziektewet hoef je ook niet te solliciteren. Die mensen weten wel waar ze over praten, ze doen hun werk voor de rest alleen niet zo goed
Ik snap alleen niet dat je wel recht op zwangerschapsverlof van het UWV hebt als je geen recht hebt op WW? Weten jullie zeker dat dat wel klopt? Klinkt me een beetje raar in de oren eigenlijk.
ik werk bij een arbodienst en het zit als volgt: elke vrouw heeft recht op WAZO (= Wet Arbeid en Zorg, regelt o.a. zwangerschapsuitkeringen). dat is de uitkering die je krijgt als je met zwangerschapsverlof gaat en later (na je bevalling) je bevallingsverlof. dit verlof is altijd 16 weken (tenzij je later bevalt dan krijg je die weken extra!). je verlof gaat 4-6 weken vantevoren in. je mag kiezen tenzij je al ziek bent dan geldt, zoals ook al genoemd, de 6 weken vantevoren. vantevoren daar bedoel ik mee: gerekend tot aan je uitgerekende datum. elke zwangere vrouw krijgt dat dus. ook als je geen werk hebt (dus WW, Ziektewet, of bijstand). de instantie van wie je je uitkering ontvangt (of gaat ontvangen) moet samen met jou de WAZO aanvragen. die vraag je uiteindelijk aan bij het UWV. soms krijgt je werkgever/uitkeringsinstantie het geld en betalen zij het aan jou. soms betaald het UWV het rechtstreeks naar jou. dat is maar net hoe je het regelt of hoe je instantie/werkgever het regelt. ik kreeg gewoon mijn salaris doorbetaald tijdens mijn verlof en mijn werkgever ontving mijn salaris netjes terug van het UWV (werkgever: "dat duurt wel maaaaaanden, UWV is niet zo snel"). je hoeft dus idd ook niet te solliciteren als je met zwangerschapsverlof bent. zou ook wel erg raar zijn! en het klopt idd dat je situaties hebt waarin je geen WW krijgt maar wel recht hebt op de WAZO. jeee, wat een verhaal, en ik werk nog niet eens (1 augustus weer). ik ben het dus niet allemaal vergeten groet, Lijn
wel heel duidelijk!!dank je, ik ben zelf ook allerlei informatie aan het inwinnen hoe dat straks allemaal moet! alleen nog één vraagje, stel je neemt 6 week voor je vermoedelijke bevallingsdatum, en je bent een week overtijd, heb je dan nog steeds 10 weken erna, is het bevallingsverlof dan vast 10 weken?
@loesmari: je geeft aan dat je nog 11 weken te gaan hebt tot aan je uitgerekende datum. dan kun je dus helemaal nog niet met zwangerschapsverlof omdat dat op zijn vroegst 6 weken vantevoren ingaat. misschien heeft je werkgever van het call center jou ziek als gevolg van zwangerschap gemeld bij het UWV, dat zou kunnen. je moet het volgende even doen: bellen met je werkgever (uitzendbureau wellicht?). vragen of ze jou hebben aangemeld bij het UWV en zo ja met welke reden (ziek als gevolg van zwangerschap, zwangerschap, anders bijvoorbeel ontslag genomen). dat is nl erg belangrijk want dan weet je hoe je nu geregistreerd staat bij het UWV. met dat antwoord kun je in de wachtrij gaan staan bij het UWV (0900-9294). of wellicht bij het CWI je een bijstandsuitkering nodig hebt. want als jij vrijwillig bent weggegaan heb je geen recht op WW en heb je bijstand nodig. dat kan bij het CWI. ik hoop dat je hier wat aan hebt. succes met regelen! dag, Lijn
@sim: nee hoor, als je later bevalt krijg je die dagen of weken extra! je hebt altijd 10 weken na de bevalling om voor je kindje te zorgen. lekker he? dag, lijn