Zodra het iets voor zevenen is denk ik pffffffff daar gaan we weer...de kinderen moeten naar bed. Mijn 2 oudsten zijn 6 en 4 jaar oud en zijn tegen bedtijd helemaal hyper. Lachen, schreeuwen, gillen, klieren, niet luisteren enz. Het begint met het de kinderen naar boven krijgen. Ik geef ze een heads up zo van we gaan over 5 minuten naar bed maar zodra het tijd is om te gaan stribbelen ze tegen. Nee ik wil niet, ben niet moe of mij gewoon doodleuk negeren. Wanneer de kids eindelijk boven zijn is de sfeer al zo gespannen (voor mij dan, kids zijn dan nog steeds gek aan het doen en aan het klieren) dat ik doorga met het gillen. Ik haat het om te gillen maar ze luisteren gewoon niet. Hoe gaat het er bij jullie aan toe? Bij wie gaat het naar bed brengen wel makkelijk en wat voor tips kun je mij geven?
Ik lees mee. Heb ook zo'n dwarse van 5 jaar Edit: Bij mij ook pas nadat hij in zijn bed ligt. En het vele rekken...
Gaan ze om 7u naar bed? En hoe laat staan ze op? Slapen ze, eenmaal in bed, wel altijd snel? Naar bed gáán is hier eigenlijk nooit drama. Ze kan wel een beetje tegenstribbelen en rekken doet ze zeker 'mama, ik wil nog iets vertellen..' We doen wel vaak nog een klein spelletje boven, misschien dat dat helpt. En een redelijk vast bedritueel. We hebben wel eens van die periodes. Maar bij haar is het dan vooral nádat ze in bed ligt. Dan gaat ze roepen of uit bed komen. Ik ga daar meestal niet teveel op in. Toen ze jonger was gebruikte ik nog wel eens een beloningskalender. 10x goed slapen (in je bed blijven, pas na half 8 van je kamer etc), kreeg ze een klein cadeautje.
O wat herkenbaar.. mijn kindjes zijn 4 en 3 (en nog eentje van bijna 1) en die oudste twee sputteren ook altijd tegen.. als ik dan gestrest ben ga ik ook wel eens mee gillen hoor.. tuurlijk vind ik dat niet leuk om te doen, achteraf schaam ik me weer voor dat gedrag. Maar tegenwoordig lukt het me aardig (vind ik ). Ik zeg bv om half 7 dat als het 7 uur is (als de klok slaat zeg ik erbij) , we naar boven gaan en naar bed gaan. Dan is het echt wel feest beneden maar ik blijf bij de deur staan, zeg tegen ze dat ze zachtjes moeten doen en NU meegaan naar bed. Zeg dit allemaal op rustige toon maar wel direct en beslist. En ja, het werkt wel. Eenmaal bij het bed (pyjama aan, tanden gepoetst, snoetjes gewassen) probeert de 3-jarige nog even de boel aan de gang te maken door te gaan springen op bed . Dat laat ik dan heel even toe, om vervolgens toch rustig maar streng te zeggen dat we nu gaan slapen. Verhaaltje lezen, knuffelen, kusje hier en kusje daar.. scherm dicht en nu gaan we slapen...
Ik heb 1 zoontje en naar bed gaan is nooit een drama geweest. Het enige wat ik doe is altijd hetzelfde ritueel aanhouden. Na het eten nog even spelen, vervolgens tandenpoetsen, boekje lezen en naar bed. Misschien zou het helpen als je ze afzonderlijk naar bed brengt? Eerst de jongste die dan de volledige aandacht krijgt en de oudste dan een half uurtje later?
Maar zijn ze dan wel moe? Als ik mijn kinderen "iets voor zevenen' zou roepen om naar bed te gaan zou ik dezelfde reacties krijgen. Omdat ze inderdaad niet moe zijn. Hier gaan om 7 uur drukke dingen uit (zoals TV en druk speelgoed), en doen we rustig aan tot ong 8 uur. Dan gaan ze naar bed, en slapen meestal gelijk.
Die van mij is nu 3,5 en heeft er vaak ook wel last van. Tegenwoordig vind ze het geweldig om zichzelf aan en uit te kleden. Smorgens trekt ze ook zelf haar outfit aan en mag ze het uitkiezen. Savonds vind ze het ook leuk om zichzelf om te kleden. Doet ze dit niet maak ik er een spelletje van: 'mama gaat je pyama aantrekken hoor!' Dan komt ze met een spurt op me afrennen 'nee ikke!' Met tandenpoetsen wil ze ook wel rekken maar dan waarschuw ik 3x en dan pak ik dr wangen vast en hou ik dr mondje open (word ze boos en dan blijft ie wel open haha). Ik ben zelf vaak erg moe dus wat makkelijk, ze ligt dan wel is bij mij in bed of op de bank. Kusje, knuffel, slokje water en lekker oogjes dicht
Hier eigenlijk nooit echt problemen, na het zandkasteel gaan we naar boven en dat weet ze precies, tuurlijk probeert ze wel tijd te rekken maar dat hoort erbij he Eenmaal boven is het tandjes poetsen, boekje lezen, laatste plasje doen, instoppen, nog even kletsen en dan lekker slapen! Misschien beter om ze afzonderlijk naar bed te doen voor de rust?
Ik lees dat sommigen 7 uur te vroeg vinden om te slapen. Hoe oud zijn jullie kindjes en hoe laat moeten ze naar bed? Vroeger gingen we pas om 8 uur naar boven maar dan werden ze smorgens heel moe en chagrrijnig wakker. Het 7 uur slapen was eigenlijk nooit een probleem en het naar bed brengen ook niet pas sinds een aantal maanden eigenlijk Dat apart naar bed brengen ga ik idd eens proberen!
De mijne zijn bijna 4. Normaal gaan ze rond 8 uur naar bed, maar vanavond bijv om 9 uur. En zijn wakker vanaf ong 8 uur, de dag iets uitgelopen vanwege 6 uur speelparadijs en daarna uit eten. ik kijk niet zozeer naar de klok, maar bekijk per kind wanneer die moe is. Het komt vaak voor dat eentje om 19.10 al op bed ligt en de ander om 20.30. ze slapen dan wel gelijk als ze in bed liggen.
Die van mij is 3,5 en gaat doordeweeks tussen half 8 en 8 uur naar bed en slaapt vrij snel, ligt er ook aan of ze geslapen heeft op de creche. Zo ja gaat ze rond 8 uur en zo nee dan is ze rond 7 uur gesloopt en breng ik haar naar bedje. In het weekend soms idd wat later door visite of op bezoek.
Dochter is ruim 4. Ze gaat al vanaf 2,5 ofzo om half 8 naar bed (iets voor 20u erin). Tot ~3 jaar sliep ze dan nog wel tot een uur of 8. Later werd dat half 8, rond 4 jaar vaak wat voor half 8 en nu wisselend rond half 8 weer. Ik gebruik wel een vaste bedtijd, voor de duidelijkheid. Op speciale dagen mag ze wel eens wat later. Volhouden kan ze het sowieso wel, al is het tot 0u. Maar dat doen we niet Echt moe is ze 's avonds niet vaak, iig niet te merken. De periodes dat ze minder goed inslaapt, is geen teken dat ze niet moe genoeg is, maar ik denk eerder dat er dan (spannende) dingen spelen voor haar. Dan merk ik dat ze 's ochtends weer vaker langer moet bijslapen (maar kan niet altijd ivm school). Dus ik blijf de bedtijd van 19:30 wel hanteren. Ook al zitten we in een periode dat ze zegt dat ze niet kan slapen.
Als ze hier echt hyper is, is ze te moe en ben ik dus te laat met naar bed brengen. Maar om 19u kan dat haast niet denk ik? Lijkt me eerder dat ze juist nog niet moe zijn? Krijgen ze zoete toetjes? Wat doen jullie nog na het eten? Ze krijgen door het eten natuurlijk weer even nieuwe energie, niet gek dat ze eerst nog even moeten uitrazen. En verder kun je misschien proberen ze niet tegelijk naar bed te brengen, kunnen ze ook niet samen klieren en krijgen ze nog wat individuele aandacht.
Wat doe je na het eten nog? Druk spelen of rustig zitten. Wij zorgen dat we na het eten altijd nog even rustig met ze zitten anders slapen ze hier ook niet. Meestal eten we tot half 7, dan even afruimen enzo. En dan gaan we beide nog even lekker liggen op de bank met de jongens, rustig een teken film kijken en dan rond 20 over 7 tandjes poetsen en dan naar bed. Ze slapen samen op 1 kamer, soms kletsen en zingen ze samen nog even maar vaak is dat maar een kwartier en dan is het stil. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze iedere dag wel 3a4 uren buiten spelen, dus ze raken hun energie ook wel kwijt
Ja onze kinderen zijn om 7 uur echt moe. Als het niet zo is, dan gaan we natuurlijk wel eens wat later naar bed. Dat kan als de oudste niet naar school hoeft. Moet zij wel naar school de volgende dag, gaan we echt om 7 uur naar boven. Liggen ze kwart over 7 op bed en half 8 gaan ze echt slapen. Die tijd heeft zij echt nodig om goed uitgerust wakker te worden. Anders trekt ze het gewoon niet. Maar als we ze later naar bed brengen, zeggen we weer een tijd erbij en wijzen we op de klok aan waar de wijzer moet staan als ze naar bed gaan. Werkt (over het algemeen genomen) goed moet ik zeggen...
Hier is de bedoeling dat ze om 7 uur boven is en bij voorkeur uitgekleed en bezig met tanden poetsen. Verhaaltje... En voor half 8 ligt ze er in. Afhankelijk van hoe snel ze is uitgekleed is er meer verhaaltjestijd dus meestal is dat wel ee argument om op te schieten. Om half 8 gaat het aquarium uit dus dat is wel een hele duidelijke "grens". In het weekend gaat ze meestal op dezelfde tijd naar bed. Dat scheelt een hoop discussie