Seizoenswerkers op je vakantieadres

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Zuidriem, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Tijdens onze zomervakantie hier in NL zaten er Poolse seizoensarbeiders (appelplukkers) in de appartementen naast ons.
    Ik had daar wat moeite mee.
    Vakantieburen associeer ik altijd met een gezellig praatje (lekker weer, waar zijn jullie geweest enz)
    Niet met mannen die na hun werktijd op hun terrasje rondhangen, er andere gewoontes op na houden, altijd blikken bier in hun handen en overal rekken met vieze en schone werkkleren. Verder veroorzaken ze geen overlast oid gelukkig.

Ik heb er verder helemaal geen mening over dat seizoenswerk ze doen, ik veroordeel ze er ook niet om. Maar het hoort gewoonweg niet bij het vakantiegevoel wat ik op dat moment wil hebben.
    Eigenlijk heb ik er ook wel medelijden mee. Waarschijnlijk hebben ze ook een vrouw en kinderen thuis en zien ze ons gezin vakantie houden met veel plezier en zij kunnen dat niet...
    Dat geeft me ook een onplezierig gevoel...

Wat zouden jullie denken/voelen in zo'n situatie?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik snap het probleem niet?
    Ze veroorzaken geen overlast maar wonen en werken gewoon tijdelijk hier.

3. Zuidriem

Ik word er gewoon een beetje onrustig van. Voor mij hoort het zien van deze situatie niet bij het vieren van vakantie.
    Natuurlijk weet ik wel dat ze gewoon hier tijdelijk werken en ze veroorzaken geen overlast.
    Maar normaal gesproken heb ik alleen vakantievierende mensen om me heen en nu werkende mensen uit een heel andere cultuur.
    Ik vroeg me gewoon af wat anderen in zo'n situatie zouden voelen/denken.
    En er zullen er misschien een heleboel zijn die het gewoon normaal vinden en er niks bij denken of voelen. Ik dus wel...

4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hangt een beetje af van het soort appartement welke je hebt geboekt. Als het op een vakantiepark was kan ik me je teleurstelling voorstellen. I.g.v. een privéwoning in een 'normale' woonwijk zou ik zeggen 'dat kun je verwachten'...

5. Zuidriem

kleinschalig iets bij een boerderij. Je deelt de tuin en binnenplaats. De appelpluk is dit seizoen eerder begonnen. Normaal gesproken komen ze pas in sept. Eigenaar heeft zich ook verontschuldigd, wat voor mij niet perse gehoeven had hoor.
    Ik ben er eigenlijk een beetje verbaasd over dat ik er van alles bij voel. Dat had ik helemaal niet verwacht van mezelf.
    Ik weet al jaren dat dit seizoenswerk zo geregeld wordt, maar er eigenlijk nog nooit mee geconfronteerd. En al helemaal niet op mn vakantieadres.
    Het is dus ook niet echt teleurstelling, ik weet niet precies hoe ik het moet noemen. ;)

6. Eriva

Eriva Niet meer actief

Ik begrijp je gevoelens wel, zou me er ook een beetje ongemakkelijk bij voelen. Hoort niet echt bij een vakantie sfeer.

7. topper12

topper12 Niet meer actief

Ik snap je gevoel wel. Ik zou bijvoorbeeld ook liever geen vakantiewoning in een gewone woonwijk huren. Als ik op vakantie ben wil ik ook dat gevoel hebben en evt. met de vakantieburen even ervaringen uitwisselen: waar zijn zij geweest en wat zijn aanraders in de omgeving. Het is toch anders als je tussen de werkende mensen zit een ander ritme ofzo.

Gek eigenlijk, nu ik er over nadenk: uiteindelijk bepaal je zelf het ritme en zou dat toch niets uit moeten maken. :)

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Eigenlijk helemaal niks. Nou ja, ik dan. Ik zou gewoon lekker vakantie vieren en het ervan nemen. Ik ben zo niet met een ander bezig. Ik zie hen waarschijnlijk niet eens. En dat bedoel ik niet rot van 'ze zijn niks in mijn ogen', maar meer zo van: goedemorgen buurman! *gaat door met haar eigen leven*. Ik zie ze wel, maar ik heb er verder geen associaties bij. Ik sta er niet bij stil. Ik krijg vaak nog wel te horen dat ik zelfs nog in staat ben om de kleur nagellak op een poot van een weerwolf opvallender te vinden dan de weerwolf op zich. Nou ja, vreemd genoeg klopt dat eigenlijk ook wel :D

Het is normaal, vanzelfsprekend, niet apart genoeg om eruit te springen, of zoiets. Dus ik voel/denk niet zo veel in zo'n geval.

9. Alf

Alf Niet meer actief

Niet dat daar iets mis mee is, maar daar kun je het natuurlijk ook wel eerder verwachten dan elders. Hier in de buurt veel bedrijven die verhuren maar ook een bedrijf te runnen hebben, en dus werknemers huisvesting bieden gedurende die maanden.

Ik snap wel dat je je opgelaten hebt gevoeld. Zeker als je het niet verwacht had. Jij zit heerlijk te niksen en zij werken 12 uur per dag.
    Maar over het algemeen is het werken hier vrijwillig en nogal de moeite waard. Niet schuldig voelen dus, en volgende keer opnieuw overwegen waarheen je gaat en wat je er zou kunnen tegenkomen :)

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ja dat is het nadeel van een boerderij... ik kan het me helemaal voorstellen hoor, daarom kiezen we nu alleen nog maar voor boerderijen die niet meer echt in bedrijf zijn als vakantiebestemming ;) Waar de eigenaren hooguit wat hobbydieren hebben en een moestuin.
    Al zitten er geen Polen naast je, dan is het wel een tractor die om 6 uur begint met voor je raam heen en weer rijden... een indringende mestlucht op je balkon.. ;)

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het nogal intolerant.

Je zegt dat deze hardwerkende gastarbeiders geen overlast veroorzaken, wat is dan het probleem? Je wilt 'vakantievierende' mensen naast je? Wij hadden een deel van onze vakantie 'vakantievierende' mensen naast ons, nou, ik zal je de details besparen, maar ik had graag geruild!
    (En wij zaten nog in een vrijstaande accomodatie ook...).

Als je daar zo gevoelig voor bent, moet je iets zoeken wat geen naaste buren heeft. Ik neem trouwens aan dat die Polen er overdag niet zijn en 's avonds op tijd naar bed gaan, omdat ze vroeg opstaan.

12. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Nou ik zou me ook opgelaten voelen hoor. Allerlei kleine dingen dragen bij aan de vakantiesfeer, en werkende buren i.p.v. Vakantievierders helpen daar niet bij.

Ik zou trouwens ook minder makkelijk op m'n terrasje/balkon in m'n bikini gaan zitten als de buren werkende Poolse mannen zijn dan wanneer het ook vakantiegangers zijn. Dat soort dingen.

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij gaan al jaren naar dezelfde camping op de Veluwe.
    Een camping een stukje verderop staat helemaal vol met stacaravans waar oost- europeanen wonen.
    Ik zou daar zelf ook nooit voor kiezen (omdat ik exact hetzelfde gevoel heb als jij). Op "onze" camping stonden dit jaar allemaal gasten die eerst op die andere camping stonden. Er zijn dus blijkbaar meer mensen die dit gevoel hebben;).

14. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Een ander is niet de oorzaak van je gebrek aan vakantiegevoel, dat ben je zelf.
    Ze veroorzaken geen overlast, dus ik zou het negeren en me concentreren op de leuke punten van je vakantie.

Deel Deze Pagina