Na een aantal jaar vouwwagen en caravan, willen we voor volgend jaar eens een camper huren. We weten nog niet of we dan met de meivakantie of zomervakantie wegwillen. Dus of 9 dagen of 3 weken... Wij houden vooral van natuur en bergen/ meren (geen massale kindercampings etc) Hier heeft er al eens een camper gehuurd en een leuk rondje gereden? Ik hoor graag waar je tegen aan bent gelopen of wat juist super leuk was!
Wij vieren sinds vorig jaar met een camper onze vakanties en we hebben al heel wat leuke rondjes gemaakt: - 2,5 week west-Frankrijk - 10 dagen Schotland in de meivakantie - 3 weken Kroatië en Oostenrijk - 1 week Duitsland vorig jaar herfstvakantie - 1 week Nederland afgelopen herfstvakantie Ik heb er een blog over. Als je googelt op camperen met kinderen vind je hem wel (blogspot). In de planning staan nog voor de komende jaren: - Pyreneeën, Noord-Spanje en Portugal - Zweden/Noorwegen - Rondje Oostblok door Polen, Slowakije en Tsjechië - Rondje Engeland, in elk geval Cornwall en Wales - Ierland - Griekenland, als ik ooit 4 of liever nog 5 weken achter elkaar vrij kan nemen Waar je op moet letten: gewicht. Onze camper heeft 500 kilo laadvermogen, op het formaat camper dat wij hebben is dat echt het maximale wat mogelijk is met een B-rijbewijs. Maar we schieten er bijna altijd overheen. Alleen met ons allemaal aan boord zitten we al bijna op de helft. En dan komt je water, brandstof, inventaris, kleding, speelgoed, stoeltjes, tafeltje, boeken/tijdschriften, toiletspullen etc. er nog bij. Zeker met een huurcamper heb je daar niet zo'n erg in. Ik weet zeker dat we op onze eerste vakantie met een huurcamper zo verschrikkelijk overbeladen waren..... Met onze eigen camper letten we er erg op, maar het lukt gewoon niet om binnen de gewichtsgrenzen te blijven. We denken er nu over om ons C1-rijbewijs te halen en het maximum toegestane gewicht van de camper te laten verhogen. Oostenrijk en Zwitserland zijn erg streng in de controle hierop, maar als je te zwaar bent, ben je hoe dan ook fout. Wat leuk is met een camper is dat je op veel plaatsen, vooral in het buitenland, niet per se op campings hoeft te staan. In Schotland hebben wij op zulke fantastisch mooie plekken in het wild gestaan. En Frankrijk en Duitsland zijn echte camperwalhalla's. Scandinavië ook. Hier zijn we nog niet met de camper geweest, maar wel met een tent en toen zagen we al zoveel campers op mooie plekjes staan. Wij zijn ook niet zo van de massale campings en gaan graag de natuur in. Meestal wisselen we het af. Een of twee nachtjes op een camperplek en dan weer een camping opzoeken met wat toeters en bellen voor de kinderen (speeltuin, zwembad of meertje etc.). Onze camper is geheel zelfvoorzienend, we kunnen 100 liter water meeslepen, 50 liter gas en hebben een zonnepaneel op het dak voor stroom. Een paar nachtjes zonder voorzieningen is dan geen probleem. We kunnen ook douchen in de camper, maar heel handig is dat niet, dus dat doen we wel het liefst op een camping of bijv. bij een zwembad. Op lange afstanden overnachten we vaak bij een openbaar zwembad. Dan komen we eind van de middag aan, nog ff uurtje zwemmen, allemaal douchen en klaar is kees weer.
Super leuk berichtje! Hier idd wel al caravan ervaring, met alles wegen en op de juiste manier inpakken. Ik vind het ook altijd lastig, maar uiteindelijk past het altijd. Kinderen zijn ook gewend dat ze een rugzak met speelgoed mee mogen hebben (als we bv gaan vliegen) en dan hebben we nog wel een speelgoedkrat met buitenspeelgoed of spelletjes voor in de caravan. Camper aanschaffen is nog boven budget vooral omdat we geen ruimte voor de deur hebben om hem neer te zetten (en of te restaureren). We gaan dan huren via campto. Waar let je precies op bij kamperen in het wild? Lijkt me namelijk enorm spannend! (komt misschien ook omdat je van dit slechte verhalen hoort). Is het in de meivakantie niet koud?
Het hangt er een beetje vanaf waar je heen gaat. Wij hadden in Schotland begin mei fantastisch mooi weer, echt een volle week alleen maar zon gehad. Overdag een graadje of 13, 's nachts was het wel vrij koud, maar met de verwarming aan hielden we het aangenaam binnen. We zijn ook in de kerstvakantie weggeweest en wezen kerstwinkelen in december. Toen vroor het 's nachts, maar binnen blijft het altijd lekker als de kachel aan staat. Alleen buiten zitten is wat minder snel mogelijk, met een jas aan kan het overdag vaak wel als het droog is, maar het wordt vroeg donker natuurlijk. Je kunt helemaal vrij staan, dus zonder andere mensen om je heen, op een plek waar het niet specifiek verboden is om te overnachten. Daar zijn geen voorzieningen en je staat er gratis. Bij kamperen in het wild moet het gewoon goed voelen. We zijn wel heel voorzichtig, omdat we 1x met vandalisme te maken hebben gehad. In Schotland was ik nergens bang, maar daar is het ook zo rustig. In Frankrijk stonden we ook een keer op een wat onrustige plek, maar daar reed om de haverklap gendarmerie voorbij, dus uiteindelijk voelden we ons daar toch nog redelijk veilig. Als het echt onvertrouwd aanvoelt, dan moet je gewoon wegwezen en een betere plek zoeken. Of je kunt naar een aangewezen camperplek. Die zijn herkenbaar met bordjes. Soms zijn ze gratis, soms moet je er iets voor betalen. Soms zijn er voorzieningen als schoon en vuil waterafvoer, stroom etc. Soms is er niets. We hebben op hele leuke plekken al gestaan, in Frankrijk op plekken pal aan zee, in Duitsland en Oostenrijk in de bergen of aan een meertje. Je staat dan vaak met meerdere campers bij elkaar en dat geeft wel iets gevoel van veiligheid, hoewel het maar schijn is, natuurlijk. Er is een handige app waar ze bijna allemaal in staan, compleet met foto's en recensies: campercontact. Of je kunt naar een camping, net als met een caravan. Qua gewicht blijft het wel opletten hoor. Wij hadden ook een caravan, een grote zelfs, maar je moet bedenken dat je dan de zwaarste belading meeneemt in de auto: personen, brandstof en de inhoud van de kofferbak. Dat komt er in de camper allemaal bij en valt allemaal onder je maximale laadvermogen van een paar honderd kilo.
Ik heb je blog gevonden hoor, bijna alles gelezen! Geweldig gewoon! Idd moet ik niet vergeten dat we altijd onze voortent en tafel in de achterbak hebben liggen. Hier al 2 keer naar Ierland geweest en prachtig weer gehad. Dus schotland was wel goed te doen! Wij zijn ook bergen mensen, maar dat is lastig om helemaal naar Zwitserland te rijden in 9 of 10 dgn. Misschien wil ik ook teveel hahahaa