Leuke dingen in de tuin voor een peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chantico, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik ben op zoek naar wat ideetjes (kleine dingen) voor in de tuin waar een peuter van kan genieten. Als jullie peuter in de tuin speelt, wat vindt hij/zij dan leuk?

Een zandbak en ander regulier tuinspeelgoed bedoel ik niet, maar meer de dingen die je peuter doet die eigenlijk helemaal niet als speelgoed zijn bedoeld maar wel reuze entertainend :p Een hoekje in de tuin waar hij/zij steeds gaat zitten (en wat is daar dan zo leuk aan?), steentjes van een grindpad die gebruikt worden in allerlei spel, dat soort dingen misschien.

Ik ben erg benieuwd naar waar jullie peuters zich mee vermaken, misschien kan ik mijn peuter er ook blij mee maken!

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn zoontje heeft zich werkelijk hele middagen vermaakt met een emmer en een kleikorrel. (Die je in plantenbakken doet.) Korrel erin en dan met de emmer op en neer schudden tot de korrel eruit sprong. Korrel zoeken, terug in de emmer, schudden, enzovoorts.
    Inmiddels zijn alle losliggende kleikorrels uit de tuin, hij peuterde ze soms uit de kleinste hoekjes.
    (Nu klinkt het net alsof onze tuin vol ligt met korrels, haha. Ik verpot m'n planten altijd buiten en dan vallen er wel eens een paar op de grond. Ik veeg altijd wel, maar er zijn er toch altijd wel een paar die ergens achter rollen ofzo. Onze zoon heeft er nog een stuk of vier gevonden. Maar elke keer als hij uitgespeeld was, heb ik ze weggedaan. Je zit er toch op te kijken, zo'n klein ding kan prima in een oor, neus of slokdarm. Of luchtpijp!)

Verder veegt onze zoon graag. En hij vind het leuk om met emmers rond te sjouwen. Simpel tennisballetje doet het ook goed. Maar ik moet wel zeggen; dat is voor als de tijd voor de zandbak. Sinds een paar weken heeft hij aan zijn zandbak en driewieler wel genoeg.

3. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Haha, hier zijn de rondslingerende hydrokorrels en de bezem ook een succes. Maar het mooist zijn de wasknijpers. Die bewaar ik in een koektrommel. Trommel leeggooien, knijpers bij elkaar rapen en terugsmijten in trommel (maakt zo'n leuk geluid), en maar herhalen :D

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh, herkenbaar: wasknijpers in een bakje zijn hier ook leuk. Alleen is dat bij ons een zolder-spelletje als ik met de was bezig ben.
    Hij heeft zich ook tijden vermaakt met een beslagkom en een kleine bal. Dan zette hij de beslagkom omgekeerd op de grond, stopte de bal eronder en ging rondkruipen terwijl hij de beslagkom over de grond schoof.:( :) Dat was binnen, maar het geeft ook mooi aan met wat voor kleine dingen ze vaak heel blij zijn en tijden bezig kunnen zijn.
    "Telefoontje spelen" is hier ook zoiets. Alles wat met een flinke dosis fantasie zelfs maar een heel klein beetje op een telefoozou kunnen lijken, wordt tegen zijn oor geduwd en dan volgen er hele 'verhalen'. Meestal op een paar woorden na onverstaanbaar, maar wel leuk.

5. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Krijten, bellenblazen, een lekker kleed in het gras en boeken lezen of kleuren, in haar eigen tuintje rommelen met een harkje of water geven met een gietertje en natuurlijk ook het grote speelgoed (glijbaan, zandbak, wipje, watertafel, badje in de zomer).

6. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Haha ik moest wel lachen om die bal in de emmer.. Zo heeft Mike heeeeel lang achter een lege bak van de mona aangekropen. Zo'n grote emmer bananenkwark. Geweldig vond hij het! Je kan er maar druk mee zijn :)..

Verders is mike ook druk met de zandbak, emmers, fietsje, step. tractors die zand verschuiven en ga zo maar door :)..

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Water.. En liefst water en zand natuurlijk. Ze vindt het leuk om bakjes water te vullen en de plantjes water te geven. Of gewoon het water laten lopen. Is dan wel altijd een waterballet en haar broek kletsnat, maar ach. Altijd laarsjes aan in de tuin ;).
    De zandbak heb ik nu verderop gezet, dat ze het niet te makkelijk gaat vermengen. Maar liefst loopt ze dus steeds met een bakje zand naar de emmer water (zand door hele tuin gestrooid). Tja, dat heb ik liever niet..
    Zit er aan te denken om zo'n water+zandtafel te kopen.
    Ook de bezem vindt ze momenteel leuk. Ze heeft ook zelf een veger en blik.
    Stoepkrijten en bellenblazen ook ja. Maar ja, binnen 2 minuten is de bellenblaas leeg en zit ze die weer met water te vullen. Mama, hij doet t niet meer ;)

8. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hier is een gietertje ook favoriet.
    Met mooi weer water erin en slecht weer steentjes..
    Een klein bezempje is geweldig en een plantenspuitje helemaal hot.
    En.. onkruid plukken vindt hij geweldig.

9. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier nog een onkruidplukkertje. Ze kruipt onder haar picknicktafel en gaat daar elke keer onkruid wieden. Vorig jaar was ze veel in de weer met steentjes en momenteel klimt ze graag op de glijbaan, gaat zitten, gooit iets naar beneden en klimt er weer af om het te gaan pakken.

Volgens mij doen bakjes, steentjes, bloemetjes, stokjes ed het altijd wel goed. Alles wat voorhanden is is leuk. Als mijn dochter buiten is vermaakt ze zich uitstekend en ziet dingen die mij niet meer opvallen.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    - Met een emmer water en schilderskwast kan je de muur 'verven'. Een groot succes!
    - een gieter en emmer water
    - een strandbal

11. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Hier zijn ook alle potjes en vooral zwarte zand favoriet (terwijl we gewoon een zandbak hebben...).
    En inderdaad, emmer water en dikke kwasten. Leuk voor op de muur en op de grond. (Veel fijner dan stoepkrijt, want dat komt allemaal in de kleren als ze er overheen kruipen).

12. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hier ook een emmer water wat bakjes en wat steentjes... geen kind meer aan..
    En iets van een pop of knuffel of wat dan ook wat ze kan vertroetelen, badderen, eten geven etc etc... want een poppenmoeder zonder pop kan niet.

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia speelt vaak in het gras en gewoon bij de tuin. Beestjes, slakken, plantjes, reuze interessant! We hebben een houten vlonder waar ook de schommel hangt, daar zit ze ook veel. Net vond ik haar achter in de tuin waar wat rommel ligt (een paar losse stenen, een emmer, tegels), en daar was ze naar eigen zeggen aan het 'tv kijken', heerlijk die fantasie!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    3 bakjes
    Water
    zand uit zandbak
    Klein schepje of lepeltje

Lekker laten kliederen

15. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Fles met water vullen, en van die goedkope ikea bekers.
    En maar vullen die hap. Tevens is hij nu erg blij met zijn waterplaybaan...

16. tulip

tulip Niet meer actief

emmertje, water, gras, steentjes en een stokje: soep koken!!
    Ze heeft ook dr eigen tuingereedschapsetje om onkruid te wieden en te harken enz.

17. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    toen we de tuin aan het verbouwen waren, lag er een bult zand/aarde. vond Tim helemaal geweldig.

Verder:

krijten
    planten water geven met een gieter
    voetballen
    met waterpistool op bijen of andere beesten spuiten
    chocomelk maken (in de buis voor mijn brabantia droogmolen met water en aarde en een stokje)

18. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dank voor de leuke verhalen.
    Meehelpen met tuinieren doet ze al ja, maar een bezempje hebben we nog niet. En alles met water is inderdaad ook een hit, zal daar weer eens wat gelegenheid toe geven :D
    we hebben niet echt een geschikte muur om op te 'verven'.

19. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Alles doen wat mama aan het doen was (meehelpen met eigen schepje, eigen gietertje, bezempje, enzovoort)
    Picknicken onder de boom (broodje eten op het gras op een handdoek)
    Babybadje gevuld met water, helemaal super
    Zandbak, emmertjes, schepjes, etc.
    Stoepkrijt
    Wormpjes zijn erg interessant

Deel Deze Pagina