Ik denk dat ik een speurtocht uit ga zetten door het huis en als het bevalt misschien ook door de buurt.
Foktop dit weer, die opvang dicht. Amazing, fulltime thuiswerken met 2 kinderen. Een 4 maanden oude baby slaapt nog veel.. maar met 2 jongens van 3 en 1 wordt dit erg lastig. Echt kut met peren. Het is dat ik net nog even een uurtje gewerkt heb en nu duik ik met een glas wijn op de bank. We redden het wel. Leuke dingen om te doen thuis: - stickeren met de oudste; - met de oudste kerstfilmpjes kijken; - wijn drinken en dramaseries kijken ; - iets lekkers maken - rondjes autorijden - cocoonen; - DE DAG BEGINNEN MET KOFFIE IN BED!
Ik voorspel in elk geval dat dry januari niet gaat lukken met de Lockdown Wat ik fijn vind thuis: - filmavond of spelletjesavond met oudste. - kinderen naar boven. Glas wijn. Muziekje aan en lekker relaxen, kletsen, en haydayen met man. - gravitrax banen bouwen met de jongens
Tijd voor mezelf met 2 kids onder de 5 kan ik wel vergeten de komende 5 weken Maar we maken er het beste van!
dit doe ik ook met thema’s van hun huiswerk... De jongste moet dan bv de getallen zoeken in de volgorde van de getallenlijn. En de oudste moet de antwoorden zoeken op de vragen. Kan vanalles zijn: her antwoord op de franse tijd, een rekensom een begrip uit hun natuurles... groep 6 en groep 3...
Oh man ik zie zo op tegen de komende maand. Waar ik in de vorige lockdown iedere dag meerdere keren naar buiten ging om gewoon een rondje te wandelen of naar het bos oid te gaan, kan ik nu echt niet meer uit de voeten. Zoveel bekkenpijn. Man brengt nu net de kinderen weg naar de bso voor hun laatste schooldag voorlopig en ik lig nu na weer een rotnacht in m'n bed. Morgen zal heel anders zijn. Goed, de leuke dingen vroeg je om... - strijkkralen met de kinderen. We hebben enorm veel strijkkralen, heel veel gelamineerde voorbeelden uit de hama inspiratie boekjes en nog een extra strijkkralen boek, dat is echt leuk om te doen. - spelletjes spelen, gisteren gelijk een bestelling de deur uit gedaan. - kleuren op een tas oid met textielstiften, net even anders dan gewone stiften.
Dat waren wij ook van plan! Vorig jaar gedaan omdat dat de eerste O&N was met onze hond en we niet wisten hoe ze op het vuurwerk ging reageren. Maar dat was zo gezellig, dat we daar gewoon maar een traditie van maken. Verder vooral veel spelletjes doen komende tijd en heel veel wandelen met de hond. En koken/bakken vinden we ook altijd leuk, vooral het op-eet-gedeelte . En mijn dochter wil wat truien gaan naaien in de vakantie, dus we hebben gisteren stofjes besteld en patronen getekend.
Dubbel en dik genieten als ze in hun bed liggen. Niet iedere activiteit moet leuk zijn voor de kinderen. Lekker drankje, sneukeltje, voetjes omhoog en niets doen.
Wat hier al genoemd is: spelletjes, knutselen, lekker koken/bakken, films kijken, WII, wandelen, fietsen, basketten op het plein, kamer opruimen/herinrichten, uitslapen, rondhangen in pyama, ... en ook nog: Wij maakten tijdens de eerste lockdown weekuitdagingen. Bijvoorbeeld: iedere dag van de week een tekening maken (op maandag van iets wat begint met een -a (appelboom, auto,...) dinsdag iets met de B,...), iedere dag een dobbelsteenwandeling (je vertrekt en telkens wanneer je een richting moet kiezen, gooi je met een dobbelsteen (even getal = rechts, oneven getal = links of bij 3 keuzes 1 of 2 s rechtdoor, 3-4 rechts, 5-6 links, ...) iedere dag een gekke foto nemen, iedere dag een sprookje kiezen en dat uitbeelden, ... Wie de weekopdracht goed deed, krijgt een prijs: waterijsje, donut, stickervel,... We hebben ook een fotozoektocht gemaakt voor de buurt. We namen foto's van verschillende dingen: strandbal, parasol, zandbak, ... (was toen mooi weer). Met 10 foto's zijn we de buurt rondgegaan en hebben aan verschillende buren gevraagd om zo'n foto voor het raam te hangen (zichtbaar van op straat). Dan hebben we een blad gemaakt met daarop in het klein alle foto's in de andere kolom alle adressen waar iets hing (totale wandeling was ongeveer 2 km). En dan moesten de kinderen lijnen trekken tussen foto en juiste adres. De ingevulde formulieren staken ze in onze brievenbus en 2 weken later werden 2 winnaars getrokken. Voor hen hadden we stoepkrijt. Kostte wel iets, maar 't was zo leuk! En buren namen dit over, dus in een soort beurtrol hadden we in een mum van tijd weken lang een zoektocht (in verschillende variaties). We hebben een mail gestuurd naar onszelf voor over 10 jaar met wijze lessen (je weet toch nog dat mama altijd zei dat je moet denken in oplossingen en niet in problemen,...), met gekke vragen (zijn Hannah en Elien nog steeds goede vriendinnen,... Ik zou zo graag mijn haar kleuren, maar mag niet omdat ik te jong ben. Heb ik het toch gedurfd?, ...) We hebben fotoboeken gemaakt. Wij digitaal. Maar je kan ook gewoon foto's laten afprinten en echt zelf inkleven, teksten bij zetten,... Kinderen hebben er één van zichzelf gemaakt van geboorte tot nu, met commentaar van nu. Is later ook weer leuk om te zien wat ze nu schreven. We maken iedere week een nieuwe raamtekening. Thema kiezen, tekst kiezen, uittekenen op papier, raam poetsen, tekenen, .... We zijn een halve dag bezig! Op zich vind ik het nog meevallen. Ik heb minder 'tijd' voor mezelf (geen sport, geen shopnamiddag, ... Ik ben wel veel meer bezig met de kinderen, Maar ik voel me ook meer betrokken nu. En bovendien kunnen wij echt niet klagen. As we willen knutselen kopen we spullen, willen we bakken dan gaan we naar de winkel, zin in een film? We hebben netflix. We hebben een leuk huisje, een tuin, een leuke buurt, .... We maken er maar het beste van!
O ja, en kinderen mogen zich ook weer eens leren vervelen. Daar worden ze creatief van! Dus af en toe ga ik lekker met de voetjes omhoog een boekje lezen, zet mijn koptelefoon op en hoor echt niet als ze blijven zeuren: "wat gaan we doeoeoen????"
Wij geven ook al een paar dingetjes eerder. Geen kerstlunch geen leuke afsluiting van het jaar dus dan maken we er zelf maar wat van. Logeren in de woonkamer staat volgende week woensdag op het programma
Ik vind het vooral zo heerlijk om te merken dat man en ik tegenwoordig zo snel schakelen samen. Het was even balen, maar daarna gingen we al weer samen plannen maken om 4 kinderen bezig te houden. Dus ik bestel z.s.m. verwarmingen voor de kinderen (hebben we boven nog niet omdat we na het verbouwen eerst wilden kijken of het zonder kon,maar ik wil ze af en toe naar boven kunnen sturen om daar een poos te spelen en het is met 5 graden buiten echt net te koud daar). Mijn man gaat de houtkachel aansluiten in de schuur en zijn elektrische trein van vroeger ophalen bij zijn ouders en die opbouwen met de jongens in de schuur. Ik bedenk ondertussen welk familie spel ik kan kopen voor ze zodat we een nieuw spel kunnen doen. (Tips??) De geocachen app staat al op mijn telefoon,nog even kijken of Premium nemen het waard gaat zijn (weet iemand dat?) Zodat we doelgericht kunnen wandelen. En het stelt me gerust dat mijn directe collega's ook kinderen hebben en dus hetzelfde probleem thuis hebben en we elkaar dus gaan begrijpen als niet alles supersnel af zal komen. Mijn zus en ik hebben besloten dat logeren nog kan en mag, dus gelukkig kan neefje wel een paar dagen komen, daar zag de derde zo naar uit. En voor dochter maak ik ook wat afspraken voor logeerpartijtjes. Altijd fijner om meer van dezelfde leeftijd in huis te hebben vind ik, dan vermaken ze zich prima. Ze kunnen hier namelijk niet op straat spelen. Dus eigenlijk is mijn conclusie dat het weer bergen energie gaat kosten maar dat we het gaan proberen te zien als enorm waardevolle tijd met ons heerlijke gezinnetje. Zeker nu de oudste ouder wordt worden die momenten schaarser, dat ze wekenlang alle vier thuis zijn, dus we gaan er van genieten. Moet wel zeggen dat we veel geluk hebben dat man sowieso al 2 weken plus 1 week vrij zou zijn. De derde week zijn al zijn collega's vrij, hij zou wel wat gaan werken, maar minimaal. Dus dat komt perfect uit.
Doet me denken aan vroeger, toen de kinderen hier kleiner waren. Ik stond toen nog in het onderwijs en had vaak verbeter-/voorbereidingswerk. Ik deed dat altijd met een groene balpen. De kids wisten dat als mama een groene pen in haar handen had, dat ze me niet mochten storen (want aan het werk). Ik ging soms in de zetel zitten met een groene pen een kruiswoordpuzzel maken!