Wanneer vertel je in een sollicitatie dat je part-time wilt werken?

Discussion in 'De lounge' started by Berte, Apr 8, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Om een lang verhaal kort te maken, ik zit binnenkort zonder werk en moet dus op zoek naar een nieuwe baan.

Nu is er in mijn vakgebied meer dan voldoende werk, dus dat is het probleem niet. Ook is het een bureaubaan waarbij het niet zoveel uitmaakt wanneer ik mijn uren maak, zolang het maar tijdens kantooruren is, ivm met de samenwerking met collega's.

Maar het is zeer ongebruikelijk om minder dan 32 uur te werken. En ik wil een baan voor 28 uur/week. Ik heb een mama-dag en daarnaast ben ik gemiddeld een halve dag per week kwijt om de zorg voor onze zorgintensieve zoons rond te krijgen. Gelukkig zijn ze wel gezond en gaat het om in te plannen afspraken, dus kan ik weken van te voren al aangeven er die week op bijvoorbeeld maandagmiddag niet te zijn.

Nu heb ik echt wel een motivatie klaar waarom ik een andere baan wil hebben, dus naar de nieuwe werkgever wordt dat echt niet dat ik mijn vorige baan niet meer kon combineren met mijn gezin.

Maar ergens in de sollicitatie-procedure zal ik toch moeten melden maar voor 28 uur beschikbaar te zijn en waarom. Wanneer zouden jullie dat doen?

Edit: het gaat om verschillende hulpverleners die op verschillende dagen beschikbaar zijn, dus daarnaast een vast vrije middag/ochtend is helaas niet mogelijk. En onze mama- en papa-dagen zijn waar mogelijk al vol gepland met zorgafspraken.

2. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik vermoed dat je het al vrij snel zal moeten vragen of 28u bespreek baar is. Is 32 of meer uur een harde eis en wordt het zo gevraagd in de vacature dan is 28u een vraag waard maar dan al wel voorin de sollicitatie procedure zou ik denken.

Succes met solliciteren!

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Tja als er fulltime gevraagd word zou ik het raar vinden als iemand zegt o maar ik kan 28 uur werken . Of staan er helemaal geen uren bij ?

4. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ik sta voor hetzelfde. Ik heb woensdag een gesprek, vacature stond voor 32 uur en ik wil niet meer dan 24 uur werken. Ik vraag mij ook af wanneer ik dat bespreek... 😕

5. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Ik zou dat eerlijk gezegd wel tijdens het eerste gesprek bespreken. Dan weet je ook zelf meteen hoe er over gedacht wordt en hoeven beide partijen er alleen energie in te steken als het ook echt een optie is.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik zou dat echt al in de sollicitatiebrief zetten. Je moet elkaars tijd toch niet gaan verspillen?

7. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Kan je nog gebruik maken van ouderschapsverlof? In dat geval zou je er voor kunnen kiezen om op contract een baan van 32 uur te nemen, en in de praktijk 4 uur ouderschapsverlof per week.

Voorheen kon dit pas nadat je 1 jaar in dienst was. Inmiddels kan je dat direct opnemen,

8. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik zou het ook aan het begin van de procedure vertellen. Niemand heeft er belang bij om tijd en energie in een sollicitatie te steken als het niet matcht qua verwachtingen.

9. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Ik heb dat tijdens het gesprek aangegeven. Wat ik toen wel heb aangeboden is om het eerste half jaar 32 uur te werken en daarna terug te gaan naar 24 uur. Er waren 117 sollicitanten en ondanks mijn wens ben ik het toen wel geworden. Mogelijk kan jij ze eerst ook tegemoet komen en dan later terug gaan naar de door jouw gewenste uren?

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,871
    5,110
    113
    Ja dit inderdaad

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het je brief melden zodat ze er rekening mee kunnen houden. Het aanta uren vragen ze vaak niet voor niks. Zonde elkaars rijd te verspillen anders....

12. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    2,888
    617
    113
    Ik heb een kopje "beschikbaarheid" opgenomen in mijn CV.

13. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Helaas kan ik niet tijdelijk meer werken en hoewel ik in principe recht heb op zorgverlof als deze afspraken binnen werktijd vallen, vind ik dat ook geen goede binnenkomer. Hetzelfde geldt voor vanaf het begin ouderschapsverlof opnemen.

Een kopje beschikbaarheid van 28 uur opnemen is op zich een goed idee.

Mijn CV sluit aan op zeer moeilijk vervulbare vacatures, dus in principe verdoe ik niemands tijd als ik op gesprek ga. Ik ga sowieso niet reageren op bedrijven die hun vacature beginnen met de mededeling dat het een fulltime functie betreft, maar op bedrijven die vermelden rekening te houden met de balans werk-privé.

Er is mij door meerdere mensen geadviseerd mijn beschikbare uren pas in het arbeidsvoorwaarden gesprek te noemen, maar dat voelde voor mij niet goed. Ik zie dat niemand mij dat hier adviseert, dus dat sluit goed aan bij mijn gevoel. Ik denk dat ik het tijdens mijn kennismakingsgesprek ga vermelden dat ik niet fulltime beschikbaar ben. Hoeveel uren ik dan precies beschikbaar kan zijn hangt natuurlijk ook af van hoe vaak een bedrijf vraagt dat ik naar de andere kant van het land rijd en dat soort dingen. Dat is dus iets voor een vervolggesprek.

14. Fridadepida

Fridadepida Actief lid

Jan 3, 2016
    387
    90
    28
    Even bellen als een vacature uitstaat om te informeren of solliciteren zinvol is als je minder beschikbaar bent dan in de vacature staat. Heb je meteen naam om aan te refereren in je brief. Zou deze vraag dan combineren met een inhoudelijke vraag over de vacature.

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,639
    5,667
    113
    Ik ook! Ik zet altijd in de brief hoeveel uur ik wil.

16. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Daar zou ik als baas echt niet mee kunnen lachen. Zo'n unfaire houding al van bij het begin...

17. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit moet je, vind ik, vanaf het begin duidelijk aangeven. Of in je sollicitatiebrief aangeven, of voor het schrijven van de brief telefonisch informeren of solliciteren zin heeft.
    De optie ouderschapsverlof, die genoemd wordt, zou bij mij vallen onder een 'vuil spelletje'. Daar maak je geen vrienden mee en draag niet bij aan een goede verstandhouding tussen leidinggevende en medewerker.

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,080
    12,033
    113
    Hier sluit ik mij volledig bijn aan.

19. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Persoonlijk geef ik het in m'n cv al aan, en geef het ook meteen aan als ik benaderd word via bijvoorbeeld LinkedIn. Mijn functie is ook niet heel makkelijk vervulbaar en maak wel mee dat werkgevers bereid zijn te zakken naar 24uur terwijl ik benaderd werd voor een fulltime functie.
    Het heeft weinig zin elkaars tijd te verdoen als geen van de partijen wil toegeven, dus daarom zeg ik het meteen 🙂

20. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Dat hangt er helemaal vanaf hoe je het gesprek insteekt en hoe je er zelf tegenover staat. Ik vind het nogal een zware reactie: een unfaire houding, terwijl ik dat toch duidelijk anders zie.

Ik heb tijdens het sollicitatiegesprek aangegeven dat net kinderen heb gekregen,en ik graag gebruik wilde maken van 1 dag ouderschapsverlof. Dat wist men dus al voor ik aangenomen werd, en het heeft geen probleem opgeleverd. Het was onderdeel van het arbeidsvoorwaarden gesprek, waarin we beide onze kaarten op tafel legden.

Daarnaast stel ik me flexibel op tegen mijn werkzaamheden. Ik neem nog wel eens werk mee naar huis, als het nodig is regel ik iets en kom ik toch op mijn ouderschapsverlofdag naar het werk, en we hebben periodieke evaluaties om te kijken of ik mijn werk gedaan krijg in deze dagen.

Dat is wel een afweging die je zelf moet maken. Hoe graag wil je de baan, en ben je bereid water bij de wijn te doen.

Als het echt een harde no-go is, en je wilt geen uur meer werken, dan lijkt het me verstandig het in je brief/cv te zetten. Maar als er flexibiliteit mogelijk is is ouderschapsverlof een praktische manier.

Share This Page