Welke 3e naam voor onze dochter?

Discussion in 'Babynamen' started by Charise, Aug 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

Wij verwachten onze dochter binnen enkele weken. Nu zijn we over de roepnaam wel uit, deze word Sophia. Mijn man zei vanaf het begin dat het deze naam ging worden en heeft deze niet meer los gelaten. Ik vind het een mooie naam, maar had zelf ook een sterkte voorkeur voor Amélie.
    Voordat we zwanger waren waren Amélie en Elin onze topnamen. Maar goed nu word het dus Sophia.

Ik vind het mooi om meerdere namen te geven en ze krijgt dus 3 namen. We vinden Isabella allebei heel mooi. Dus we zijn gekomen tot Sophia Isabella .....

We twijfelen al heel lang om de oma van mijn man (ze is de laatste levende grootouder) te vernoemen, zij heet Margaretha. Omdat we niet echt een leuke (en vooral duidelijke) vernoeming konden vinden/bedenken dachten we om de naam maar helemaal te nemen. Maar ik kan gewoon niet wennen aan Sophia Isabella Margaretha. Ik weet niet waarom. Ik heb gewoon geen klik met Margaretha. (ja wel met de oma maar niet met de naam. ;) ) Mocht iemand toch nog een mooie en duidelijke vernoeming weten dan is die welkom.

Dus nu twijfelen we toch om maar gewoon een mooie 3e naam te bedenken. Dus geen vernoeming.

Nu twijfel ik zelf heel erg om de naam Amélie als 3e naam te doen. Ik vind het moeilijk... want STEL er komt ooit een 2e dochter dan zou ik die toch graag Amélie willen noemen. Maar dat kan dus niet als we nu Amélie als 3e naam geven. Maar ja STEL er komt geen kindje of geen dochter meer, dan is de naam Amélie nooit gebruikt, dat vind ik ook weer zonde. Dilemma dus.
    Ik vind Sophia Isabella Amélie echt prachtig klinken namelijk.

Juliët/Juliette vinden we allebei mooi (uitgesproken als zjuuliejet), maar de achternaam begint ook met een J. (klinkt hetzelfde als Jong)

Ik vind het overigens ook leuk als een naam een mooie betekenis heeft. Juliët bijvoorbeeld betekent volgens sommige sites "beneden gehaard" tsja, dat vind ik nou niet echt leuk klinken zeg maar.
    Het hoeft niet persé een hele diepgaande betekenis te zijn, maar in ieder geval niet iets raars.

Om het verhaal niet NOG langer te maken.
    We zijn dus op zoek naar:

* een 3e naam. Een naam die mooi, klassiek, vrouwelijk en wat langer is. (Eventueel als je een mooie combinatie kunt vinden zonder Isabella is dat ook prima.)

* toch een eventuele (DUIDELIJKE) vernoeming naar Margaretha

En ik zou jullie mening graag horen over het gebruik van Amélie. Wel of niet doen en waarom.

(Sorry voor mijn lange verhaal)

2. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

Nov 6, 2011
    3,108
    0
    36
    Lieve charise ik zou zelf geen naam acht er de hand houden.. want stel er komt geen dochter meer.. dan gebruiken jullie de naam die je zo mooi vind. Ik zou haar die naam als derde naam geven! Wat klinkt het prachtig!

succes wijffie!

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik zou ook Amélie kiezen, wie weet of er nog een dochter komt of niet.
    Amélie is een prachtige naam.

Ik vind Sophia Isabella Margareta iets te veel A's op het einde. Daarom is Amélie juist zo mooi bij de andere 2 namen.

Juliette komt trouwens van Julius, de betekenis heeft wel iets met haar te maken. Maar niet het haar daar beneden, maar de eerste wollige baardharen, dus vrij vertaald "De Jeugdige".

zie: NVB - verklaring voornaam Julius

Margaretha:
    Margreet
    Margriet
    Margarita
    Margaritè
    Margot
    Margaux

4. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

Nov 14, 2011
    9,867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Margaretha heeft als betekenis 'parel'. Misschien kun je andere namen zoeken met die betekenis.
    Hier is nog wat extra informatie over de naam, misschien vind je daardoor toch een klik:
    Het geboorte- en namenregister van NRC Handelsblad: Margaretha

Varianten: Margareta, Margriet, Margreet, Margareta, Margarete, Margarethe, Margrit
    Verkleinvormen: Greet, Greetje, Griet, Greta, Gretchen, Grete, Meta
    In andere talen:
    Greet
    Greta / Gréta
    Gretchen
    Grete / Grethe
    Gretta
    Jorie
    Madge
    Mae
    Maggie
    Maighread / Mairead / Mairéad
    Maisie
    Małgorzata
    Mamie
    Mared
    Maret
    Margaid
    Margareeta
    Margaret
    Margareta / Margaréta
    Margarethe
    Margaretta
    Margarid, Margarit
    Margarida
    Margarita
    Margaux
    Marge
    Marged
    Margery
    Margherita
    Margie
    Margit, Margita
    Margo / Margot
    Margreet
    Margrét
    Margrete / Margrethe
    Marguerite
    Marit / Maarit
    Marita
    Marje
    Marjeta
    Marjorie / Marjory
    Markéta, Marketta
    Marsaili
    Märta
    Marzena
    May, Mayme
    Meg, Meggy
    Mererid
    Merete
    Merit
    Mette, Meta
    Midge
    Mysie
    Paaie
    Peg, Peggie / Peggy
    Peigi
    Rita
    (Bron: behindthename.com)

Misschien heb je daar nog wat aan.
    Het gebruik van een naam die je voor een 2e meisje zou willen gebruiken moet je echt zelf aanvoelen. Lijkt me een heel moeilijk dilemma.

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Aan de ene kant zou ik voor Amelie gaan want idd wie weet kan je die anders helemaal niet meer gebruiken. Aan de andere kant het is als derde naam dus wat doe je ermee. Op het geboortekaartje staat het mooi maar daarna gebruik je een derde naam niet echt meer. Dat is misschien ook zonde als je deze naam zo mooi vind.

6. Snootches

Snootches Actief lid

Jun 18, 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voordat ik las welke naam je wilde, schoot Marghareta me al te binnen. Ik vind beide namen erg mooi staan, maar SIM toch iets meer. En ik vind het heel logisch dat je Amélie wilt bewaren, wat heeft een kind tegenwoordig aan een derde naam? Dan is een vernoeming symbolischer en laat je de deur open om een evt volgende dochter zo te noemen. En anders noem je je huisdier Amélie.

7. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Ik zou wel voor Amelie gaan. Klinkt erg mooi samen. Daarnaast heb je nog een topnaam voor een eventueel volgend meisje...

8. MamaLinnie

MamaLinnie Bekend lid

Dec 19, 2009
    885
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 MamaLinnie, Aug 26, 2013
    Last edited: Aug 26, 2013
    Ik denk gelijk aan Sophia Isabella Mae.. Mae is ook een verkleining van Margaret...

9. MamaLinnie

MamaLinnie Bekend lid

Dec 19, 2009
    885
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken je trouwens van vorige topics, jij houdt ook van Franse namen he ;) Wat vind je van Magali(e) dat is ook een Franse naam en variant op Margaret(a) en de betekenis is parel.
    Amélie vind ik ook mooi maar ik zou het denk ik zelf voor een tweede bewaren maar mocht er een tweede komen dan vind je vast wel weer een andere mooie naam. Moeilijk he! Succes!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou voor Sophia Amélie Marguerite gaan. Of toch Isabella of Isabelle nemen en als er geen derde komt je goudvis Amelie noemen.

Of nog eens met man praten, want alle Sophia-varianten staan echt al jaren in de top twintig, dus datis wel mega 13 in een dozijn om zo te heten.

11. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou Amélie toch bewaren voor een eventueel ander kindje. Sophia en Amélie klinkt namelijk super.
    Margaretha vind ik een mooie naam, is omwisselen met Isabella nog een optie?

Sophia Margaretha Isabel(la)

12. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Ik zou Amélie gewoon als 3e naam doen want het is echt een prachtige combi.
    Stel er komt ooit toch nog een meisje en je vindt echt geen enkele andere naam mooi, dan kun je er altijd nog voor kiezen om dat kindje ook Amélie te noemen.

Wij hebben het ook met onze dochter, haar 2e naam wilde ik eigenlijk bewaren voor als we ooit nog een meisje zouden krijgen. Maar wie weet gebeurt dat wel nooit en ik vind het zo'n mooie naam, dus gewoon maar gegeven en inmiddels heb ik toch alweer een hele lijst met meisjesnamen voor een eventuele 2e haha!

13. Luja

Luja Niet meer actief

Amélie! Heeeel mooi.. Maar, te mooi om 'maar' de 3e naam te zijn.
    Idd misschien toch nog even met je man praten?? :)

Sophia Isabella vind ik ook heel mooi... Maar net wat meer 13 in een dozijn.

14. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Bedankt voor alle reacties!
    Ja ik probeer m'n man af en toe nog over te halen voor Amélie haha. Maar hij vind Sophia nu echt bij haar horen. En hij zegt dat hij Sophia mooier vind.
    We hebben hier helemaal geen Sophia of Sophie in de buurt, kennen niemand die zo heet. (ik alleen een locatie van werk die zo heet). Dus die horen we ook nooit. Maar ja ik vind toch Amélie wat aparter en unieker.
    *zucht*

Overigens wat betreft het vernoemen. Mijn man denkt dat zijn oma het niet gaat snappen als we een naam gaan gebruiken die van Margaretha is afgeleid. Dus ALS we vernoemen moet het de volledige naam zijn.

Wat een gedoe zeg om een perfecte naam te bedenken. ;)

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Sophia Amelie Margaretha?
    Nadeel: initialen S.A.M.

16. Dayna

Dayna Fanatiek lid

Jun 3, 2013
    1,742
    0
    36
    Ik zou zelf voor Sophia Amelie Margaretha gaan.
    En misschien als jullie nog een dochter krijgen voor Isabella gaan.

17. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

Nov 15, 2011
    2,349
    2
    36
    Psycholoog
    Prachtige namen!!!!
    Sophia vind ik echt geweldig, evenals Isabella :p Amélie zou ik zelf bewaren voor een eventuele tweede dochter, anders gebruik je gelijk al je favoriete namen op!
    Ik vind het idee van vernoemen ook erg mooi. Margaretha vind ik alleen een beetje hard klinken in combi met de andere mooie, lieflijke namen. Maar ik snap ook je man, en vind ook dat een vernoeming echt duidelijk moet zijn en niet heel ver afgeleid.

Nog wat andere opties in jouw 'stijl' (denk i kdan :p ) :
    Eloise
    Eléonore
    Noémi
    Josephine
    Phileine
    Louise
    Aimée
    Violette
    Helena/ Helene
    Romée
    Valérie