Het milieubewust-leven-topic

Discussie in 'De lounge' gestart door rijo, 6 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.034
    113
    Wij doen zelf al heel veel, van compostbare wattenstaafjes tot moestuin. Ik zal alles eens op een rijtje zetten en hier plaatsen. Maar er is vast iets wat we kunnen doen, wat we nu nog niet doen! Het leek mij daarom leuk een inspiratietopic aan te maken voor iedereen die graag milieubewust(er) wil leven.

Wat zijn jouw tips op het gebied van boodschappen, verzorgingsproducten, huishouden, enzovoorts?

Vitamientjuh vindt dit leuk.
  2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Leuk topic, ik volg even!

Wat wij doen:
    - kleine moestuin (hopelijk in de toekomst een huis met grotere tuin)
    - zoveel mogelijk restjes etc in bakjes ipv folie verpakken
    - wasbaar maandverband
    - verwarming niet zo snel aanzetten
    - RVS rietjes
    - bamboe wattenstaafjes

Ik zou graag nog minder kopen wat met plastic verpakt is. Frisdrank etc drinken we niet echt. Maar verder zit bijna alles wel in plastic.

rijo vindt dit leuk.
  3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.034
    113
    Goed bezig!! Bevalt het wasbare maandverband? Ik had een menstruatie cup, maar ik kan er niet aan wennen. Ik word ook helemaal gek van al doe plastic verpakkingen.. Echt lastig vind ik dat! Daar zit voor ons de uitdaging.

Wat wij doen:
    Wasbare fruit- en groentezakjes
    Losse thee en wasbare theezakjes
    Broodtrommels en waterflessen
    Shampoo bars en zeepblokken
    Zelfgemaakte deo in glazen potje
    Arganolie in een glazen flesje, verder gebruiken we eigenlijk geen verzorgingsproducten
    Composteerbare wattenstaafjes
    Tandpasta tabletten
    Wasbare wattenschijfjes
    Moestuin, regenton en composthoop
    Geen vuilnisbak meer in de keuken (alles gaat direct in de kliko, scheelt vuilniszakken)
    Kliekjes/vlees/grote porties saus/soep invriezen in bakjes of glazen potten
    Ik gebruik geen boterhamzakjes/vershoudfolie
    Als het kan hergebruiken we materialen en verpakkingen
    Doppen sparen voor het goede doel
    Grote verftekeningen van de kinderen gebruiken als inpakpapier
    Tweedehands (kleding, speelgoed ed) - muv schoenen en ondergoed
    Planten stekken en weggeven/ruilen

We zijn aan het sparen voor zonnepanelen.

4. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Wij zijn niet zo milieubewust... maar! Mijn elektrische auto is in bestelling en onze 0 op de meter woning wordt ontworpen as we speak. Daarmee maken we best grote stappen denk ik ;). Al geef ik eerlijk toe dat de overweging een financiële is en niet per see milieubewust...

5. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ohh staan nog een paar goede tussen! Hoe bevallen de deo’s, shampoos enzo?
    Wasbaar maandverband: ik vind het prima zitten. Je voelt nog wel dat je iets draagt zeg maar, maar het voelt niet zo chemisch en plastic aan. Ik kreeg daar nog wel eens uitslag van. Na gebruik spoel ik hem uit met koud water, en kan daarna mee met de was op 60 graden. Ze zijn ook snel droog. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit ga doen als we straks weer op kantoor werken. Er zit een wetbag bij en je kan ze heel mooi vouwen. Last van geurtjes zal het niet geven. Maar vind het idee dat ik ze niet meteen kan uitspoelen niet zo fijn.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik gebruik ook wasbaar maandverband, ben dat gaan gebruiken vanwege stressincontinentie na de bevalling, broeit veel minder dan maandverband of incontinentiemateriaal. Nu eigenlijk alleen nog nodig als ik ren of spring, maar draag het dagelijks voor extra zekerheid (zodat ik ook gewoon gek mee op een trampoline kan springen enzo). Ik moet zeggen dat ik het, toen ik nog zwaar menstrueerde, combineerde met tampons, kon zelf ook niet wennen aan een cup. Nu heb ik een mirena en is mijn bloedverlies heel licht en gebruik ik alleen wasbaar verband. Doordat ze bij mij eerder alleen voor back-up waren (was wel nodig trouwens) en nu dus ook niet heel veel bloed te verwerken krijgen, week of spoel ik ze verder niet voor en gaan ze gewoon bij de 60 graden. Er zit heel veel verschil qua pasvorm tussen verschillende merken en dat is ook heel persoonlijk wat fijn zit, dus ik raad aan een paar proefpakketten te bestellen met verschillende merken erin. Zelf ben ik fan van myllymuksut, die combineren goed met mijn ondergoed qua pasvorm en verschuiven niet en ik voel ze niet/nauwelijks zitten (omdat ik dagelijks draag is dat belangrijk).

Verder probeer ik op best veel dingen te letten of er een eco variant is, ik probeer daar een goede balans in te vinden qua gemak, luxe en milieubewustheid.

@rijo hoe maak jij je deo? Ik gebruik voor dagelijks gebruik geen deo, maar dep met appelazijn, maar als ik een afspraak heb en lang de deur uit ben en ik wil wat extra zekerheid, dan wel normale deo (daar doe ik hierdoor minimaal een jaar mee, dus dat vind ik eigenlijk ook prima). Appelazijn werkt best goed. Eerder heb ik ook wel kokosolie gebruikt, maar dat vond ik niet zo fijn.

rijo vindt dit leuk.
  7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Maar je doet toch wel de basis dingen?
    Afval scheiden, de auto laten staan en wat vaker de fiets, de verwarming niet te hoog, niet te vaak vlees, dat soort zaken?

8. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wij eten geen vlees meer. Wel vis.

Ik gebruik Nuud deodorant. Echt een uitkomst. Heb ook deo zelf gemaakt eerder maar van kokosolie en dat is vloeibaar in de zomer en keihard in de winter.

Ik probeer ook minder afval te produceren maar is echt heel moeilijk. We hebben een verpakkingsarme winkel maar is heel duur. Nu dus de markt en bepaalde dingen zelf maken (platbrood, wraps, koekjes).

Shampoo en conditioner bar werd mijn haar niet mooier van. Nu weer een fles maar zag laatst shampoo vlokken waar je water bij moet doen. Misschien dat ik dat ga proberen.

Ik heb menstruatie ondergoed van Thinx voor gebruik met tampons. Hoef ik voor doorlekken niet bang te zijn. Zo fijn, vooral met mijn werk (weinig tijd voor pauzes). Hoef geen inlegkruisjes meer te gebruiken en uiteindelijk minder tampons want doorlekken is niet erg.

Minimaliseren. Opruimen, wegdoen en minder kopen. En wat ik koop ook vooral tweedehands aanschaffen. Niet altijd een succes trouwens, kleding via marktplaats bijv. Alleen een trui was echt top maar veel miskopen gedaan al.

9. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Shampoobars, herbruikbare zakjes, wasbare fruit/groente zakjes, regenton, badwater gebruiken om toilet door te spoelen, zelf wasmiddel maken, verwarming minder warm, zuinige lampen.
    Afval scheiden: wij hebben een restafval en een gft container, papier gaat naar papiercontainer, glasbak, kledingcontainer etc. etc.

10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Afval scheiden we wel maar we hebben nog steeds elke week een zak rest afval (al zal dat minder worden als de jongste uit de luiers is). Auto laat ik vaker staan sinds ik de elektrische fiets van m'n moeder heb maar daarvoor fietste ik letterlijk nóóit. Verwarming kijk ik echt niet naar, ik weiger om te verkleumen in m'n eigen huis. Ik wil dat het altijd behaaglijk is.

Vlees probeer ik wel te minderen maar dat lukt niet zo goed. Porties zijn zeker kleiner en bij Marley Spoon probeer ik er regelmatig een vegetarisch gerecht in te doen maar dat is lastig. Voordat mijn zoons met de pot mee aten koos ik elke week wel een soepje maar ze eten dat gewoon niet. Andere vegetarische maaltijden spreken met name mijn man niet aan. En ik lust graag vleeswaren op mijn brood. Gewoon een lap vlees bij het diner heb ik zelf weinig mee maar gehakt of kip door een schotel, rijst of pasta....

Dus ik denk dat ik vrij onbewust ben. Gebruik overigens wel menstruatie ondergoed maar dat is weer uit een andere overweging dan het milieu.

11. Happyhope

Happyhope Fanatiek lid

15 sep 2018
    1.531
    677
    113
    Vrouw
    Wat een leuk topic! En wat zijn sommigen al goed bezig. Ik volg voor inspiratie!
    Wij proberen wel milieubewuster te leven, maar dat lukt niet altijd. Wij hebben wel veel zonnepanelen, een warmtepomp (geen gas meer), regentonnen voor het water in de tuin, eten bijna geen vlees meer, scheiden al het afval en proberen vaak de fiets te pakken.
    Van wasbaar maandverband had ik nog nooit gehoord, wel interessant en iets om te onthouden!

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    @Mythique wanneer je jezelf eraan went om de thermostaat een halve graad lager te zetten verkleum je echt niet hoor. ;) En zodra je dat gewend bent weer een halve graad etc. Je lichaam kan zich prima aanpassen. Misschien dat je sowieso al rond de 18 graden stookt en dan zou ik ook niet omlaag gaan, maar een huis van 21/22 graden is echt veel te heet en dan kan je jezelf heel makkelijk aan wennen om minder heet te stoken.

Zoe123 vindt dit leuk.
  13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Paar jaar geleden was ik er veel mee bezig maar door drukte is het er een beetje bij ingeschoten (slecht excuus maar het is nu eenmaal zo). Wat we nu doen;

Shampoo bar.
    Zelfgemaakte deo (alleen in de winter, zomers wordt deze vloeibaar).
    Zelfgemaakt wasmiddel wanneer ik de tijd heb.
    Broodtrommels, fruitbakjes en waterflessen.
    Wanneer het kan materialen hergebruiken (bijv verpakkingsmateriaal voor pakketjes).
    We proberen zo min mogelijk eten te verspillen.
    We hebben geminderd met vlees.
    Kopen veel tweedehands.
    We minimaliseren flink.
    Kachel lager en die staat hier inmiddels al sinds voor de lockdown helemaal uit.
    Ik doe zelf alles lopend of op de fiets.
    Ik heb (nog) geen wasbare menstruatieproducten maar gebruik de producten van oa Yoni.

We zouden minder plastic kunnen gebruiken en beter recyclen maar we wonen erg klein en kan niet echt een goede plek vinden voor een recycle station in huis. Verder wonen wij in een slecht geïsoleerd huurhuis (willen graag weg) dus ga niet investeren in zonnepanelen oid. Al wil ik nog wel een verzoek indienen voor een grasdak bij de woningbouw. In de winter is het hier koud en in de zomer ver over de 30 graden binnen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Leuk topic!

Wij leven op bepaalde vlakken redelijk milieubewust, maar het kan natuurlijk altijd veel beter.

Afval heb ik weinig want het meeste is verpakkingsvrij (olie, meel, havermout, noten/zaden, losse thee, specerijen, peulvruchten etc), groentenschillen gaan naar het schaap van de buren. Schoonmaakmiddel kopen we in grootverpakking, alleen wasmiddel is verpakkingsvrij.

Wasbaar maandverband, wasbare zakdoekjes en make-up verwijder doekjes, geen wegwerp schoonmaakdoekjes etc.

Vlees eten we matig en dan vooral wit vlees (zelfs kaas is meer milieubelastend dan wit vlees). Als we kip eten dan gebruiken we ook alles van de kip. Verder proberen we geen voedsel weg te gooien.

Ik maak veel zelf. Zoals verschillende soorten brood, pindakaas, jam, koekjes, sambal, sojaloze "ketjap" en tofu, seitan, bouillonblokjes die ik invries etc. Deels ook omdat het niet verkrijgbaar is waar ik woon.

Qua verzorgingsproducten gebruik ik maar weinig. Hier heb ik nog nooit shampoobars gezien maar koop wel weer een grootverpakking shampoo waar we lang mee doen. Verder olijfoliezeep voor de huid en handen wassen (laatst ivm corona noodgedwongen een pompje zeep moeten kopen omdat alle blokken op waren. Maar die ga ik, zodra het op is, vullen met zelfgemaakte vloeibare zeep), olijfolie als make up verwijderaar, haarolie en bodylotion.

Ik probeer zuinig te zijn met elektriciteit, gas en water. Bijvoorbeeld vaker de bezem pakken ipv stofzuiger. Wassen doe ik niet extreem veel, droger hebben we niet en de was hangt altijd heerlijk buiten te drogen. Lampen uit in ruimtes waar we niet zijn, etc. Water waarmee de afwas is nagespoeld gebruiken we nog voor iets anders, zoals doorspoelen van de wc. We hebben een "ouderwetse" gaskachel in het midden van het huis die aanstaat als het echt koud is (was hier van eind november tot begin april, met tussenpozen dat ie uit stond). Heb geen thermostaat maar in de woonkamer wordt het dan rond de 19 graden (kan ook warmer door op een hogere stand te zetten maar wij dragen liever een dikke trui dan dat heel het huis onnodig warm wordt). Nu in de hitte alleen een ventilator, geen airco.

Verder hebben we geen auto, kopen we kleding meestal 2ehands etc. Ben vast wel wat dingen vergeten.

Elena22 vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    @Elena22 die Deo kan je ook in de koelkast bewaren. ;)

16. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Heeft iemand goede recepten om wasmiddel van Marseille zeep te maken? Of vloeibare (hand)zeep?

17. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Klopt maar dan kan die niet in mijn tas mee naar het werk oid.

citroenrasp vindt dit leuk.
  18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij hebben trouwens ook rvs rietjes en nemen ons eigen tassen mee naar de winkel. Mochten we onverwachts naar de winkel gaan en een tasje moeten kopen dan hergebruiken we die.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Ik smelt gewoon geraspte zeep in heet water in de verhouding van 40 gram op 2,5 liter water. Vervolgens een nacht laten staan, daarna eventueel even de staafmixer er doorheen.
    De zeep schuimt overigens niet echt maar dat vind ik niet zo erg in een sopje of voor handen wassen, voor douchen gebruik ik liever een blok zeep.

20. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.034
    113
    Ik heb nu nog een door een vriendin gemaakt potje deo staan, met kokosolie, maizena en nog iets (kan even niet op de naam komen). Als dit op is ga ik het zelf maken. Bedankt voor de tips die je hebt gegeven!

De deo en de shampoo bevallen beide goed. Ik gebruik shampoo bars van Helemaal Shea. Bedankt voor het delen van je ervaring. Welk merk heb jij?

Ik reageer morgen even op de rest!

MamavanLieverd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina