Hallo! Ons zoontje is nu 6 weken oud en heeft Veel last van (verborgen) reflux. Nu is hij ook al een paar weken verkouden met hoesten, niezen, en soms een ratelende ademhaling. Ineens denk ik aan KMA; ik drink geen melk en nuttig sowieso weinig melkproducten, en het ging de afgelopen dagen veel beter met hem. Nu heb ik gisterenavond een tosti met kaas op; vannacht was het raak. Vanmorgen ontbeten met yoghurt (doe ik normaal nooit), en vandaag is het erger dan ooit. Waardoor ik denk aan KMA ipv reflux is zijn ademhaling, direct na de voeding gaat zn ademhaling enorm borrelen, alsof zn longen vollopen met slijm. Dit houdt zeker een uur aan. Is er iemand die dit herkent? Of kan dit net zo goed alleen reflux zijn? Zou KMA überhaupt zo snel problemen veroorzaken na enkel bijvoorbeeld een plakje kaas? Dankjulliewel!
Ja, dat kan best kma zijn. En je zegt dat je erg weinig zuivel gebruikt, dus dan is het makkelijk om erop te letten, toch?
Dat kan inderdaad goed; probeer eens een maand helemaal geen zuivel te eten, dus bv ook geen koekjes met melk erin, geen margarine met een spoortje melk etc. Hier was na 2 weken echt heel duidelijk dat ze op kma reageerden. Bij mijn oudste was het een paar uur nadat ik 4 slokken karnemelk had gehad al schreeuwen en gillen van de krampjes. Door de kma kreeg ze reflux-achtige klachten, eerst vooral oprispingen die ze weer wegslikte, later ook echt in bogen spugen. Maar ik op dieet was een ideale oplossing
Dankjulliewel. Ik las net dat het ook vaker voor komt wanneer een ouder allergieën heeft (Ik barst ervan haha). Ga per direct lactose vrij eten en dan merken we het hopelijk snel!
Op Facebook heb je een groep: borstvoeding aan een baby met voedselintoleranties. Hier had ik zelf veel aan. Ik volg nu ruim een jaar een koemelkvrij dieet (let op: ook geen geitenmelk/kaas of schapenkaas gebruiken, geeft kruisreactie). Als je vragen hebt, PB me gerust. Het is even wennen en dan blijkt t best mee te vallen qua hoe ingewikkeld het is.
Hi suzy85, dankjewel voor je reactie. Ik heb inmiddels nog veel meer gelezen en acht de kans dat hij hier last van heeft dusdanig groot dat ik morgen toch even een afspraak maak met de huisarts; neem aan dat zij hierin ook kan helpen? Mocht er nog iets zijn bericht ik je graag en ik ga de fb pagina bekijken!
Artsen zijn heel verschillend hierin. Er zijn ook nog altijd artsen die beweren dat kma via bv onmogelijk is. Zelf heb ik het getroffen met een hele goede huisarts die het meteen herkende gelukkig. Mocht je je niet gehoord voelen: lactatiekundige en kinderdietist Stefan Kleintjes is een grote naam op het gebied van bv en allergieën (hij zit in Groningen geloof ik, maar helpt mensen door heel Nederland heen via skype en mail; mogelijk kun je een consult vergoed krijgen via je zorgverzekering). PB me als ik je verder nog ergens mee kan helpen.