Vandaag naar de apotheek geweest om paracetamol zetpillen voor zoontje te halen. Ik vroeg om zetpillen voor mijn kindje van 16 maanden. Ik kreeg de 240mg zetpillen mee. Thuis lees ik de bijsluiter en staat er bij dosering: Kinderen van 1 tot .. (10 kg tot ..) Maar punt is, mijn zoontje is dan wel 16 maanden maar weegt (nog net) geen 9 kilo. Ik heb de apotheek gebeld en volgens de apothekersassistente kon het geen kwaad maar ik wil het toch zeker weten. Iemand hier apothekersass. en weet of het idd niet erg is? Of iemand die dit ook wel eens heeft gehad en gebruikt zonder problemen?
Ik kreeg ze ook mee toen mn zoontje ruim 10 maanden was en ruim 9 kilo woog. Geen problemen mee gehad.
ik ben geen apothekersass. maar kreeg het advies om te kijken naar het gewicht en niet de leeftijd. hier geef ik 120 en mocht het niet genoeg zijn kan ik er dan 1 meer geven( advies van de etos, ik ga het nog navragen binnenkort bij de kinderarts.
Ik ben apothekersassistente, heb er even "het grote boek" bijgepakt... Daar staat bij kinderen van 1-3 jaar 120-240mg per keer 2-3x keer per dag. Heb je nog weinig aan. Persoonlijk zou ik 'm liever ook geen hele zetpil van 240mg geven. Ik zou er zelf een stukje afsnijden van de platte kant. Dan geef je niet de volle 240mg en toch meer dan die 120mg, dat zou namelijk wel wat laag gedoseerd kunnen zijn.
Ik kreeg met 14 maanden en net geen 10 kg (9,8 ofzo) van de huisarts 240 mee. Kon geen kwaad, zei ze. Anders eerder kans dat het langer duurde voor hij van zijn extreme griep af kwam...
het kan geen kwaad mijn dochter is 19 maanden en 9300gram ik heb het er met de kinderarts over gehad en zij zei dat het er opstaat voor de veiligheid maar dat het vaak in de praktijk niet werkt en voor kindjes die tegen de 10 kilo aan zitten gewoon te kort is. wat wij doen doen als ze flinke koorts heeft krijgt ze de 240mg en als ze een klein beetje niet lekker krijgt ze de 120mg
Bij kortdurend gebruik.2-3 dagen mag je kindje 90 mg/kg/dag hebben in 3 dosis. Komt overeen met 90mg x 9 kg = 810 mg op een dag. 810mg : 3 = 270 mg zou je kindje dus max 3x per dag mogen hebben. 3 x 240 mg zal bij kortdurend gebruik geen probleem zijn.. Hier ook een apothekers. Ass. Ik heb t ff nagekeken op t kinderformularium... Veel succes met de kleine!
Sweetamber wat je zegt klopt niet... Elke zetpil is anders verdeeld & waar je hem dan ook afbreekt je weet nooit wat er in bijv. een halve zetpil zit! Zetpillen dus nooit halveren oid maar dan gewoon voor een lagere dosering gaan! Ts ik denk niet dat de 240 kwaad kan, echter geef ik mijn zoontje nu nog steeds vaker de 120 dan de 240 (hij is 2.5)
De dosering is 3x daags 30 mg/kg Een kindje van 8 kilo mag dus 30*8=240 mg per keer. En dat drie keer per dag Ik heb de 240 mg vanaf een jaar gegeven.
Ik geef ook al lang 240mg, en min zoontje zit nu misschien pas aan de 10kg. Ik heb ook van de ka begrepen dat in de praktijk een hogere dosiering mag dan wat op de verpakking staat. In ziekenhuizen geven ze standaard vaker paracetamol dan de dagelijks toegestane hoeveelheid volgens de bijsluiter.
Allemaal bedankt voor jullie ervaringen en voor degenen die het opgezocht hebben ook heel erg bedankt. Voor de zekerheid zal ik ook een pakje 120mg halen. Ik heb het nog niet nodig maar wilde het gewoon in huis hebben omdat de zetpillen op waren. Indien het voor pijn is dan gewoon de 120 en mocht het echt ernstig zijn dan gebruik ik evt. de 240mg.
en zo is het!!!!! hier in het ziekenhuis kreeg hendrik zelfs 360 (hij was toen 1 jaar en 3 maanden hij woog toen 11,6 kg) heb hier om gevreaagd want dit leek me veelste veel maar zo werkten hun en hendrik heeft geen zichtelijk pijn gehad en daar ging het om!!! hier thuis krijgt hij al tijden 240mg
ik denk dat als je het 1x per dag een keer aan hem geeft niet zo erg is als je dat maar niet dagen achter elkaar doet. Als je van plan was wel meerdere malen per dag te moeten geven, dan zou ik voor een lage dosering gaan. xxx
Hier zei toen de anethesist (Mr K kreeg een amandeloperatie) dat ik als hij erg ziek was ( dus ook na de operatie bij "gewone" ziekte) best 1 malig een dubbele dosis (toen dus 500 mg) mocht geven om ze even een boost te geven. De beschrijvingen op de vrije verkoop middelen hebben een soort van slag om de arm om zo te verkomen dat mensen hun kind overdoseren. Mr K krijgt nu ook gewoon 500 mg ondanks dat hij nog geen 22 kilo is (hij is 20 kilo) En Ms K mocht gewoon de xylo nog wattus neusspray (kinder dosering van 0,25%) voor het slapen gaan (dus 1 x per dag) ondanks dat erop staat dat het voor kindjes vanaf 2 jaar is. Moet er wel bij zeggen dat dit alles in overleg met de ha is gegaan.
Ik geef mijn zoon vanaf een half jaar al 240 mg, die van 120 werkt gewoon niet. Je kunt bij de apotheek ook zowat geen doseringen krijgen die werken omdat ze standaard te laag zijn. In het ziekenhuis geven ze nog véél meer. Bijv. neusdruppels voor kinderen, helpen helemaal niets. Maar als je ze van je kinderarts krijgt JA dán werken ze wel! Melatoninetabletjes, in de drogist 0,1 mg. Bij de kinderarts 1 mg. Dusss, je zou ze een flinke overdosis kunnen geven....