help, wat nu?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lynnetjee, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lynnetjee

lynnetjee Bekend lid

30 jan 2014
    647
    0
    16
    verzorgende ig
    limburg
    Hallo,

Ik ben 1 november bevallen van ons meisje met 33 weken. Ik ben toen begonnen met kolven. Nu ben ik gister bij de prematuur arts geweest en moet ze ipv 60 ( wat ik net haalde met kolven) naar 70/75 maar dit ga ik dus niet redden. Hoe kan ik zorgen dat de borstvoeding meer word? Ik ben sinds gister al om de 2uur aan het kolven maar dat is best heftig met zo'n kleintje, vooral omdat ik de nachten dan ook om de 2uur doe.
    Ik ga vandaag voor de zekerheid ook een doos voeding halen want ik ben bijna Door de voorraad heen, ik wil niet dat ik dadelijk in de nacht zonder voeding zit ( ofja überhaupt wil ik niet zonder voeding zitten)

Dus mn vraag is Hoe ik "snel" meer voeding kan aanmaken

Dankjewel alvast!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je al contact met een lactatiekundige?

Ik heb de eerste 10 weken ook moeten kolven voor mijn dochter. En er zijn zat manieren om meer melk te krijgen hoor!
    Waar kolf je mee?
    Hoe kolf je?
    Hoeveel kolf je per keer?
    Hoe vaak kolf je?
    Waar kolf je?
    Mag je al buidelen en aanleggen?

I.p.v. kunstvoeding kun je ook kiezen voor donormoedermelk voor je kind. I.v.m. de prematuriteit lijkt dat me gezonder.

3. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Mijn oudste meisje was ook prematuur, ook met 33w geboren. Ik heb eerst voor haar gekolfd, maar mijn productie was zeer slecht (lang verhaal maar de kern is slechte conditie en nog slechtere begeleiding). Ze is 3w in het ziekenhuis gebleven, en de laatste week hebben we intensief geoefend aan de borst. Dat lukte, ze was op enkele dagen volledig aan de borst. Pas daarna is mijn productie verbeterd (overigens is dit nooit top geworden maar wel voldoende).

Tips voor nu:
    - clusterkolven (power pumping)
    - geven wat je hebt, dus mogelijk "maar" 60cc, en dan iets vlugger de volgende voeding kolven (mijn dochter prefereerde sowieso ook vaker kleinere voedingen, het "officiële schema" werkte niet voor haar)
    - de best mogelijke kolf gebruiken (dubbele elektrische, of zo'n mega huurkolf)
    - rust, comfort, warmte en hulp voor jou (zodat je absolute focus voor nu de borstvoeding kan zijn)

Voor later:
    - veel oefenen aan de borst, goeie plek daarvoor vond ik samen in bad of douche (voordeel van huid op huid contact, en door de vochtige warmte stroomt de melk makkelijker)
    - andere borst kolven terwijl zij drinkt/oefent (maximaal profiteren van de tsr)
    - eens ze volledig aan de borst is, wisselvoeden

Mijn meisje is thuisgekomen met een gewichtje van 2,250kg en toch heb ik ervoor geopteerd haar zelf te laten werken voor haar voeding. Ik gaf geen kv bij (in het ziekenhuis heeft ze beperkt donorvoeding bijgekregen omdat ik te weinig kolfde). De eerste weken thuis waren clusterweken. Er waren dag en nacht voedingen, ongeveer een 20-tal in totaal, en 1 héle lange clustervoeding van 20u tot 22u/23u. Maar het loonde, want 4w later (uitgerekende datum) was ze 3,5kg.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Jemig, ik vind je inzet echt top! Kan me voorstellen dat dit zeer, zeer vermoeiend voor je moet zijn!
    Wat Dirksmama al vroeg, heb je al contact gehad met een LK?
    Das eigenlijk onmisbaar in deze situatie!
    Zeker als je baby weer aan de borst wil krijgen, maar ik weet niet wat je plan is natuurlijk, maar ik begrijp dat meer productie je priorieit heeft nu

Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen

Neem eens contact op, ik denk dat ze je echt goed kan helpen!
    En wie weet heb je ook wat aan de goede tips hierboven.
    Succes!

Deel Deze Pagina