Vanmiddag belde de dokter. Het is nu een half jaar geleden dat ik bevallen ben dus ik moet een uitstrijkje laten maken. Ik wist helemaal niet dat dat moest na de bevalling. Zijn jullie gebeld?
Ik ben een week na de bevalling naar belgie verhuisd dus ik heb geen idee. Ik weet wel dat het in Belgie standaard na de bevalling wordt gedaan. Ik heb het niet laten doen ( fout fout) maar vindt het een raar idee eigenlijk.
Nee hoor, in NL bij mijn weten niet standaard. In principe word je vanaf 30 jaar iedere 5 jaar opgeroepen voor bevolkingsonderzoek.
Mmm raar dan, maar mss omdat ik binnenkort 30 wordt. Maar toch raar dat ze het over de bevalling heeft. Naja het zal wel aan mijn leeftijd liggen
Jammer dat je arts het niet heeft uitgelegd. Vanaf je 30e tot je 50e of 60e ofzo wordt je iedere 5 jaar uitgenodigd om deel te nemen aan een onderzoek naar baarmoederhalskanker. Daar is het uitstrijkje voor. Als je borstvoeding geeft mag je geloof ik pas mee doen als je daar een tijdje mee gestopt bent omdat je hormoonhuishouding dan anders is. Heb hem zelf net ookw eer achter de rug. Nooit prettig
pinguin, het was de assistente die belde, maar ik vind het ook raar hoor hoe zij het vertelde Ik dacht er later eigenlijk pas over na!
Ik mag dan binnenkort ook voor het eerst, mag ik een ervaringsdeskundige vragen, wat doen ze precies? en doet het pijn?
Je ha (of een assistent) doet een eendebek in en haalt dan met een borsteltje en een spateltje wat cellen van je baarmoedermond. Meestal pakt hij die vast met een klemmetje. Ik heb het inmiddels 3 keer gehad en buiten dat het een beetje genant is, is het niet pijnlijk ofzo. Ik vond het niet vervelend in ieder geval. In 2 minuten is het klaar.
uitstrijkje, wees blij! Ik woon in belgie, hier is het standaard na de bevalling en verder ieder jaar vanaf het moment dat je seksueel actief bent dus!