rugpijn !!?? tips ??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door happymama, 17 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happymama

happymama Niet meer actief

goede avond

ik heb nu sind een aantal dagen flink wat last van mijn onder rug .
    ik heb een zittend beroep dus ik weet niet of t daar aan kan liggen !!??
    weet miss iemand hoe t kan komen en of t van de zw is ? en wat ik eraan kan doen ??
    alvast bedankt en hoop op nuttige tips
    gr lisa

2. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Misschien iets van een sport doen of zo, het is toch belangrijk als je tijdens je zwangerschap beweegt.
    Ik doe 2 keer in de week begleid fitness, Dat doe ik allang omdat ik een lichamelijke beperking heb.
    Maar ik denk dat als je oefeningen kan doen dat alles een stuk soepeler blijft en dat je beter vooruit kan.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Door de zwangerschap (hormonen) worden je banden en spieren weker / slapper. Zwemmen is zeer goed voor de rug. Gezien je zittend werk doet, een kussentje, liefst een ronde, voor in je onderrug. Zodat je geen holling meer hebt. En verder gewoon veel op je houding letten.

4. happymama

ok dank je nou dat zwemmen komt van de zomer wel goed denk ik
    en ik ga t es zeker proberen met een kussentje .

5. Bgw

Bgw Actief lid

5 jan 2009
    101
    0
    0
    @ Lisa 1983 : Hoi ik ben houdingstherapeute. Het feit dat je last van je rug krijgt komt inderdaad door de verandering in hormonen. Je banden en spieren worden wat soepeler. Normaal zouden de buikspieren ook meewerken ter ondersteuning voor de onderrug, nu worden die slapper en komt alles op de rug terecht. Het feit dat je dan ook nog eens een zittend beroep hebt werkt niet echt mee. Als je zit komt al de druk op de rug terecht, want je schakelt de benen uit (vergeet de zwaartekracht niet!!)
    Mijn advies : Vooral veel afwisselen, dus tussendoor vaak even weglopen. Daarnaast proberen goed rechtop te zitten, dus niet onderuit gaan zitten, want dan wordt de druk groter. Als je thuiskomt na een dag werken ga dan even liggen met de benen omhoog (in een hoek van 90 graden). Leg de benen op een stoel bijvoorbeeld. Zorg dat je niet op een te harde ondergrond ligt, maar ook weer niet te zacht. Ik zeg altijd gebruik een kussen van een tuinstoel waarop je kunt liggen. Op deze manier wordt de onderrug vanzelf plat gedrukt tegen de grond, waardoor de spieren in de onderrug weer kunnen ontspannen en de bloedsomloop weer beter verloopt naar de benen toe. Twintig minuutjes lekker liggen en niks doen.
    Succes met de tips!!

groetjes BGW

PS : sorry voor mijn lange stukje

6. happymama

dank je voor dat lange stukje !!! haha
    heb er tenminste wel wat aan .
    dank je

7. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Dank jullie voor de tips
    heb even mee gelezen, omdat ik ook erge last heb van mijn onderrug
    en dat trekt door naar mijn bil vooral als ik op sta :(

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik loop voor rugpijn al tijdje bij fysio.
    1 tip: op handen en knieen zitten, en dan je rug helemaal hol maken, en dan weer bol.
    dan weer hol, en dan weer bol. enz enz enz.

dit helpt je bekken en spieren te versoepelen. werkt bij mij goed! (ben al jaren rugpatient ook)

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Vraag een verwijzing aan je huisarts voor mensendieck (of cesar/fysio). Ik had er ook last van maar loop nu al een tijd bij een mensendiecktherapeute en zij geeft met echt nuttige gerichte tips. Ze kan dan even goed naar je houding kijken en wat je dus niet goed doet en tips geven waar je op moet letten. Een kussentje in je rug is volgens mij vaak juist niet goed, mij werd het afgeraden. Een kussentje zorgt er namelijk voor dat de holling nog wat groter wordt en je je bekken naar voren kantelt, terwijl ie juist naar achteren moet.

Verder werkt de tip hierboven over je benen omhoog heel goed. Ik doe het wel op de bank met mn benen over de leuning en probeer er dan op te letten om mn bekken te kantelen zodat mn rug plat is.

Ik had er eerst niet zoveel zin in, maar kon na een tijdje echt geen houding meer vinden om te zitten. Nu kan ik vaak weer prima een dag zitten, af en toe een off day maar vaak gaat het goed.

10. happymama

iedereen bedankt voor de goeie tips !!!!

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

en s avonds je mannnetje lekker je rug laten masseren. Ik heb ook veel last van mijn rug. en mijn man is zo lief mijn rug te masseren. of een kruik ertegenaan kan ook helpen toch? Maar voor de echte tips ja de fysio zou ik vragen. Dat hoor ik dat dat ook vaak goed werkt.

Deel Deze Pagina