Hoop dat ik hier goed zit? Mijn verhaal: Op dit moment doe ik een HBO opleiding in voltijd. Helaas loopt deze maand mijn stufi af. Ik heb de volledige 4 jaar gehad en mag nu nog 3 jaar doorlenen. Ik heb twee studiejaren gehad en moet er dus nog 2. Nu heb ik op dit moment al een schuld van 40.000 euro aan stufi. Hiervan kan mij nog wel 18.000 worden kwijtgescholden als ik mijn diploma haal voor 2013. Nu komt het probleem: door mijn zwangerschap heb ik een deel van dit jaar moeten missen. Mijn uitgerekende datum valt precies in het begin van het nieuwe studiejaar dus een stukje daarvan zal ik ook moeten missen. Nu is het zo dat als ik door blijf lenen en deze opleiding afmaak, ik eindig met een schuld van 80.000 euro... Deze moet je over het algemeen terug betalen in 15 jaar. Hopend dat het rentevrij aflossen is spreek je dan over een bedrag van 470 euro per maand... *slik* Ik ben helaas alleenstaand met een dochtertje van bijna 4. Ik ben zwanger geworden door de pil heen en mijn vriend weet tot de dag van vandaag nog niet wat hij er nou van moet vinden. We wonen dus niet samen en ik weet niet of dat nog (snel) gaat gebeuren. Wat moet ik nu doen?... Ik kan geen bijstand krijgen en dan doorstuderen. Ik kan niet doorlenen omdat ik mezelf dan helemaal klem zet voor de komende 15 jaar. Als ik bijstand aanvraag en stop met mijn studie, hoe gaat het dan met de kleine? studeren is anders dan voltijd moeten werken. Met mijn docenten heb ik daar goede afspraken over en ik kan af met een paar uurtjes school per week. Die uurtjes kan Oma nog wel opvangen. Maar hoe strax? Met sollicitatieplicht en totaal geen inkomen moet ik wel voltijd gaan werken. Uiteraard zal er een wachtlijst zijn voor het kinderdagverblijf... Ik ben op zoek naar ervaringen over combinaties van kind en studie, hoe het aflossen gaat als je een tijdje bezig bent en hoe het gaat als je bijstand krijgt en 6 weken na geboorte je sollicitatieplicht ingaat... Ik wil graag mijn studie afmaken, maar krijg het gevoel dat dit met onmogelijk wordt gemaakt... Ik weet het even niet! Ik hoop dat er hier meiden zijn met ervaring of tips! Liefs, Janneke
Ik heb geen kinderen en ga niet meer naar school maar het volgende weet ik wel: Het geld dat je terug moet betalen wordt inderdaad vooraf bekend gemaakt aan de hand van je schuld, MAAR, als jij dat bedrag niet kan betalen dan kun je een daadkracht meting doen en wordt er gekeken wat je wel kan aflossen of eventueel een deel kwijtgescholden of wordt de schuld opgeschort. Rentevrij aflossen doe je niet, je betaald geloof ik nu 5 procent rente bij DUO, (correct me if i'm wrong).
Klopt. De rent is nu 2 procent, maar dat houdt in dat je per jaar, op een schuld van 80.000, 1600 euro rente erbij krijgt. Stel je betaald naar draagkracht en je betaald 100 euro (lijkt me mooi) dan betaal je per jaar 1200 euro terug. Dan betaal je elk jaar dus nog niet eens de rente terug... Daar zit ik een beetje mee. Heb het gevoel dat ik dus helemaal klem zit
Misschien een idee werken en leren? En over de studieschuld ik heb ook een schuld van 30.000 en betaalde vorig jaar per maand 45 euro af ( ze kijken namelijk naar je inkomen en was toen meer dan een half jaar werkloos) en dit jaar hoef ik niets af te lossen omdat mijn inkomen over 2010 te laag was. Misschien met iemand op school er over hebben of naast je opleiding als je toch bijna klaar bent waarschijnlijk veel vrij bijbaantje en kindje naar je oma of andere bekend/opvang. En je hebt je vriend toch? Die moet ook zijn verantwoordelijkheid dragen en jou helpen....
Volgens mij word na 15 jaar je schuld kwijt gescholden als je elke maand gewoon netjes hebt betaald nav je draagkrachtmeting??
Wat een vervelende situatie! Waarom draagt de vader niet bij? Hij weet misschien niet wat hij er van moet vinden maar hij is net zo verantwoordelijk voor je kind als dat jij dat bent. Ongelofelijk dat hij je zo aan je lot overlaat. Sterkte!
Ja ik zou de vader aanspreken op zijn verantwoordelijkheid. Misschien ook even kritisch kijken hoe groot de kans is dat je de studie snel gaat afmaken. Als je nu al 4 jaar doet over 2 jaar, dan is nog minimaal 4 wel heel erg veel met 2 kids lijkt me. Maar goed kan niet relevant zijn natuurlijk als je bijv geswitcht bent. Ik zou gewoon gaan werken, als je alles op orden hebt straks kan je vast wel wat leuks aan opleiding doen via je werkgever. Nu ben je jong en is er werk zat. Straks ben je 4 jaar verder zonder ervaring, veel slechtere arbeidsmarkt...
Bedankt voor jullie antwoorden. De vader wil wel bijdragen aan de kosten van het kindje, maar niet mijn gehele levensonderhoud zeg maar. Ik denk dat er niets anders op zit dan te gaan werken en ik beide kindjes heel snel op een kinderdagverblijf moet inschrijven. ik weet het anders ook niet meer. Ik vind het wel enorm jammer dat je als jonge moeder probeert een diploma te halen en het eigenlijk zo moeilijk gemaakt wordt... Ik doe er idd al wat langer over. Het eerste jaar was afstandsleren en dat werkte niet zo goed voor mij. Het jaar daarop voltijd onderwijs en daar nu het tweede jaar van! Helaas... Een halve studie heb ik dan Het is wat het is
Hoi Janneke Ik zit in precies dezelfde situatie als dat jij zit. Ik heb mijn studie gestopt vanwege dat ik me lesgeld niet meer kon betalen. Ik krijg nu een uitkering die een stuk lager is als de studiefinanciering. Helaas het is niet zo. Ik ben eind dit schooljaar uitgerekend. Vanwege wat schulden zit ik nu bij de stadsbank. Zij regelen voor mij de schulden. Wat ik je kan adviseren is gewoon door gaan met studeren. Diploma behalen. Ookal is het nu een lening. Zorg dat je het diploma haalt. Voordat jij je diploma hebt ben je ruim 2 jaar verder. Misschien vind je aansluitend aan je studie een baan misschien ook niet. Je kan er voor kiezen om na je studie naar de stadsbank te gaan en hun een schuldtraject te laten starten. Dit is een traject van 3 jaar en na 3 jaar ben je schuld vrij. (dat wil niet zeggen dat je al je inkomsten naar je schulden gaan maar een bepaald deel ervan. dit word berekend e.d. voor je) Het is al met al een traject van 6 jaar. (behalven studie en schuldregeling). maar dan ben je er wel vanaf. Ik heb ervoor gekozen om nu tijdelijk in de bijstand te zitten en zit nu in dat traject. Dat wil dus zeggen als ik over 3 jaar uit dat traject ben ik weer ga studeren en weer HBO ga oppakken. Als je wilt mag je me wel een pb sturen! groetjes, Anna
Je zou je studie ook in deeltijd verder voort kunnen zetten. Het collegeld is dan lager, je verdient je eigen inkomen en je studieschuld loopt niet verder op. Misschien wel zwaar de komende 2 jaar, maar het is EEN oplossing die het overwegen waard is....
hoi, hoi, ik heb je berichtje gelezen.Ik heb bij een sociale dienst gewerkt. Je geeft aan dat je sollicitatieplicht heb bij de bijstand en dat dat niet lukt met je kindjes. Die sollicitatieplicht is niet zo zwart wit als het lijkt. In overleg is van alles mogelijk, de sociale dienst kan rekening houden met jouw ( alleen)zorg voor je kindjes en kan bijv. tot een compromis komen om bijv. 20 uur te gaan solliciteren. Daarnaast kunnen zij, afhankelijk van je leeftijd ook bezien of er een deeltijdstudie mogelijk is. Dus dat ze helpen om een baan te vinden voor 20 uur en daarnaast 1 dag in de week je opleiding. Ook voor de kinderopvang kun je vanuit de sociale dienst een vergoeding krijgen ( wet kinderopvang). E.e.a. zal nog wat kunnen verschillen per gemeente. iedere gemeente heeft naast de vaste,wettelijke regels (bijv. hoogte van de uitkering) weer eigen beleid en verordeningen ten aanzien van werken, scholing en reintegratie. v.w.b de stufie: zolang je onder een bepaalde inkomensgrens zit, hoef je nog niet af te lossen. ik hoop je hiermee wat info te hebben gegeven, mocht je meer willen weten kun je me een pb sturen. groetjes en veel succes!