even een vraagje. mijn man moet maandag ochtend naar een arts, zeg maar even een tandarts, maar nu is er iets tussengekomen. hij staat ingepland voor maandagochtend half 9, dat zou hij dus nooit voor 24 uur af kunnen zeggen. hij heeft ze net wel opgebeld en gezegd dat hij niet kan komen en de afspraak wil verzetten. maar hij is bang dat ze naar de reden vragen en die reden is eigenlijk helemaal niet zo urgent (meehelpen op de basisschool van zoontje) mogen ze daarnaar vragen? en kijken ze naar de reden van afmelding?
nu is het wel zo dat die arts langs de school woont en daar haar praktijk heeft, en ze is ook moeder op dezelfde school. ze kan er dus wel via via achter komen dat mijn man op school was helpen en dat dat de reden van afmelding is. vandaar dat mijn man twijfelt, maar hij kan echt maar heel weinig helpen op school omdat hij zelf altijd veel moet werken, en nu heeft hij een keer tijd, en mag hij iets heel leuks mee gaan doen op school, en dan staat er een afspraak van een half uurtje arts tussen.
Die arts mag er niet om vragen. Als ze dat toch doet ben jij (of je man) niet verplicht om te antwoorden. Dat gaat ze niets aan. Laat je man lekker op school helpen en die afspraak mooi afzeggen, naar de (tand) arts gaan kan altijd nog!
bij de logo van mijn zoon is de reden wel van belang. in principe moet je 24 uur van te voren afmelden. doe je dat niet krijg je een rekening. mits je een heel goede rede hebt. (die hun dus goed genoeg vinden) zo is het expleciet verteld en staat het ook in de voorwaarden die ik heb moeten tekenen.
maar hoe meld jij je zoontje dan af als je op maandagochtend half 9 ingepland staat? als je de voicemail inspreekt, dan horen ze die toch pas maandagochtend en geen 24 uur vantevoren.
dat kan dus alleen als hij echt plots ziek is geworden of iets anders heel dringends heeft. en dan bepalen hun of dat een gegronde reden is vertelde ze bij de intake. anders zal ik gewoon naar de afspraak moeten gaan of moeten betalen. je zou nog kunnen proberen omdat je de voicemail wel op tijd hebt ingesproken dat je dus op tijd was, maar of dat helpt weet ik niet. jullie reden is natuurlijk ook wel een beetje dubieus voor een arts.
maar je afmelding is wel 24 uur van te voren binnen. Ze zeggen niet een werkdag begrijp ik uit je post..
Dat was ook mijn tip geweest, maar hij is al gegeven Misschien kun je de algemene voorwaarden er eens bij pakken (te bekijken op de website van de praktijk?)? Dan kun je opzoeken welke regels er precies gelden bij het afzeggen. Wat is de reden dat jullie niet gisteren hebben afgezegd? Dan was je nog op tijd geweest en had je deze "stress" niet gehad. Aangezien jullie je er blijkbaar erg ongemakkelijk onder voelen, zou ik gewoon naar de afspraak gaan en ervoor zorgen dat zoiets als dit niet nog een keer gebeurt
half 9 is ook best vroeg de kans dat je met 15/20 min weer buiten staat is groot en dan heb je nog tijd zat om op school te helpen.
Aan de éne kant snap ik dat het voor je man leuk is om ook een keer op school te helpen aan de andere kant zijn er ook mensen die redelijk dringend (nog net niet met spoed) naar de tandarts moeten. Als ik nodig met die tandarts had moeten afspreken dan had ik niet om half 9 gekund omdat jouw man op die tijd staat. Nu besluiten jullie op het laatste moment niet te gaan en maken jullie weer een afspraak voor later waardoor er niet iemand anders op die tijd kan. Het is niet zo dat ik vind dat je nooit kan afzeggen. Er kunnen altijd dingen gebeuren zoals ziekte etc. Bedenk alleen wel wat er zou gebeuren als iedereen zou afzeggen omdat ze iets anders zouden hebben wat ze op dat moment leuker vinden.
Dat is dan ook vaag vastgelegd, en daarnaast gaat het hun toch niets aan, lijkt mij? En wat voor de een dringend is, is dat voor de ander misschien niet. Daarom komt het raar op me over dat zij bepalen wat wel of niet gegrond is. Sorry, beetje oftopic, maar mijn oog viel erop en vroeg het me af
klopt supernova zij in samenspraak met de ziekenfonds bepalen of je een rekening krijgt om een bepaalde reden of niet. en ja, je tekend dus zult er genoegen mee moeten nemen of anders geen logo nemen. ik snap het wel dat ze zich willen indekken voor mensen die zich om allerlei nikszeggende redenen afzeggen en hun met een half lege agenda zitten.
ik denk ook dat je man in een kwartier weer buiten staat...zo vroeg loopt er nog niks uit de school is er naast, dus kan hij daar toch wat later zijn
Iedere zorgaanbieder mag zijn eigen no show beleid bepalen. Sommige zorgaanbieders hanteren bijvoorbeeld een vast tarief per gemiste afspraak, terwijl anderen het hele bedrag van de geplande behandeling aan je doorberekenen. Omdat zorgaanbieders het eigen beleid bepalen, mogen ze ook zelf weten wanneer ze het wel/niet berekenen. Dus als jij de reden uitlegt en zij begrijpen het, kunnen ze het ook niet in rekening brengen als ze dat willen. Als je het niet wenst uit te leggen, krijg je de rekening sowieso in de meeste gevallen (als je het wel uitleg meestal ook hoor maar goed).
Niet helemaal waar. Zorgverzekeraars spelen hierin geen rol want het is de zorgaanbieder die bepaalt of hij no show beleid hanteert en de invulling daarvan.
volgens mij als zij stellen dat je minimaal 24u tevoren moet afbellen, dat je daaraan nu voldaan hebt. Als ik een afspraak heb om bijv 8 uur, dan zou ik die anders pas om 8uur kunnen afzeggen omdat dan pas iemand aan de lijn zit, dus op tijd voicemail inspreken is ook goed.
Bij mijn tandarts vragen ze dat wel, als je ziek bent hoef ik niks te betalen en als het een nutteloze reden is moet ik het wel betalen. Dus mijn eerlijkheid werd bestraft
Ik snap ook wel dat er ergens een grens getrokken moet worden hoor, want anders zullen mensen de gemaakte afspraken als iets vrijblijvends zien en dat is ook weer niet de bedoeling. Maar dan vraag ik me weer af: als ziek zijn een geldige reden is, en ...(kan even geen ander voorbeeld bedenken) is geen geldige reden. Krijg je dan niet te maken met mensen die dan gewoon zeggen dat ze ziek zijn om onder de rekening uit te komen? Gewoon weer iets wat ik me afvraag hoor