nagels scherpen aan de bank

Discussion in 'De lounge' started by oxbow, Nov 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hoe kun je voorkomen dat je katten hun nagels aan de bank scherpen?

Sinds we een stoffenbank hebben scherpen de katten hun nagels aan de bank.

Een krabpaal hebben ze nog nooit hun nagels aan gescherpt, ze deden het buiten aan de boom, maar nu aan mijn bank helaas.

Is er een manier om dit tegen te gaan.

Het is nu een tweedehands bank dus wat minder erg, maar over een jaartje willen we een nieuwe bank kopen en dan ben ik er toch niet zo blij mee.

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

De enige manier om ze dat af te leren is door ze, zodra ze het beginnen te doen, direct op te pakken en dan met hun pootjes tegen de krabpaal aan te zetten.

Lukt dat niet of zijn ze te eigenwijs dan met een plantenspuit afstraffen, wel zo doen dat ze niet zien dat jij degene bent die hun nat spuit want anders gaan ze toch verder aan de bank als jij niet in de buurt bent.

3. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Indd hier moest ik het de kat ook leren om te krabben aan de paal. Gewoon daar neerzetten en voordoen. Hij krabt nu alleen nog aan de krabpaal gelukkig.

4. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,792
    493
    83
    Hier helpt niks :$ We kunnen nog zoveel op hun kop geven (dan denken ze dat we gaan spelen), plantenspuit erop zetten (ze zijn gek op water), in hun nekvel grijpen (kijken ze je alleen maar dom aan ;)), zodra we in bed liggen gaan ze weer net zo hard te keer in de bank :p.

Wat wel nog eens kan helpen, is een horizontale krabplank. Sommige katten krabben liever op de grond, dan aan een paal. En je schijnt er middeltjes voor te hebben, die een vieze geur afgeven waardoor de kat niet meer op die plek wilt krabben. Nadeel schijnt wel te zijn, dat het behoorlijk stinkt en je het zelf ook blijft ruiken.

En de krabpaal op de looproute van de kat plaatsen, dus bijvoorbeeld tussen de plek waar ze graag liggen (bijvoorbeeld de vensterbank) en hun etensbak. Vaak willen katten hun nagels scherpen als ze aan de wandel gaan, en op deze manier lopen ze langs hun paal en zullen ze sneller geneigd zijn om dan ook de paal te gebruiken.

Verder knippen wij altijd de scherpe puntjes van de nagels af, zodat ze minder makkelijk blijven hangen in de stof.

Maar het blijven katten, en helaas blijven dat eigenwijze dieren :D

5. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

Apr 9, 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Er bestaat een spray die dit zou moeten voorkomen. Ik heb dit zelf geprobeerd met een nieuwe bank, de spray er op gedaan en de kat leek minder geinteresserd.
    Je moet ook gewoon streng zijn. Snel afleren. Misschien een plantenspuit? Dan leert de poes dat hem iets vervelends overkomt als hij krabt. Zorg er voor dat de kat dan niet door heeft dat jij dat doet.

Ook zijn er druppels die je kan halen die katten juist aantrekkelijk vindt. Doe dat op de krabpaal. Zet de poes er dan steeds bij, zet zijn pootjes er op en laat letterlijk zien wat hij moet doen met zijn pootjes. Ik moest bij mij echt de pootjes over de paal halen en toen gingen zijn nageltjes uit. Nu is hij dat gewend.

Heel soms probeert hij nog wel aan de bank te krabben maar zodra ik ook maar iets zeg in een harde lage stem stopt hij al, hij heeft heel goed door dat het niet mag.

6. penseel

penseel Niet meer actief

Elke keer als ze het doen laten schrikken en boos worden. Kan helpen.

7. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

Mar 17, 2006
    4,738
    0
    36
    Hier hielp ook niets. Mn bank ziet er op een plek gehavend uit. Die poes is overleden, ik zie het nu maar als mooie herinnering. Maar kan me voorstellen als je een nieuwe bank wil dat je er ook niet op zit te wachten. Plantenspuit is vaak wel effectief. Mijn kat deed het vaak in haar "dolle bui" dus als je dan opstond om haar op te pakken was ze zo weg de krabpaal haalden we dus niet :D

8. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Dubbelzijdig tape op de krabplek plakken, daar houden ze niet van.

9. Arian

Arian Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,587
    36
    48
    Kat snachts niet in de woonkamer. En overdag niet op de bank. Gewoon een ander lekker plekje voor hem maken. De beestjes zijn hier snachts niet in de woonkamer. Alleen in de bijkeuken of buiten. En binnen mogen ze niet op de bank. De bank is voor ons en niet voor beestjes. :)
    Vind het vies allemaal, katten en hondenharen op de bank, en kleding.

Share This Page