Dames ik zit met iets in mijn maag. Hier is groep 1 en 2 nu (te) groot en daar baal ik ontzettend van! Er zitten nu 33 kinderen gezamenlijk in 1 klas. Ze kunnen niet splitsen omdat het net te weinig is voor een apart groep 1 en 2. Maar ze splitsen overdag wel zoveel mogelijk. Dit heb ik begin schooljaar aangekaart. Als in ' Let op, de klas wordt heel erg groot en ik wil niet dat ons kind ondergesneeuwd raakt '. En wat gebeurt er?! Juist ja. Hij vindt het te druk, hij klaagt over de schreeuwende kinderen en hij kan zich niet goed concentreren. Zijn rapport en cito score was gewoon goed, maar er zitten dingen in waar wij ons kind niet herkennen! Hij zou niet deel nemen aan gesprekken, hij doet niet met de groep mee etc. Terwijl het echt een spontane gezellige kwebbelkont is. Er zitten een stuk of 5 herrieschoppers tussen die de hele klas op zijn kop zetten. De juffen (altijd 2 ) proberen zo goed en zo kwaad als het gaat het op te pakken maar dat lukt natuurlijk niet met zoveel kinderen. Man ik ben er echt pissig over! Wij hebben a.s. maandag een gesprek over zijn rapport en daarna een gesprek met de directeur. Maar wat te doen? Verder is het echt een fantastische school met kwalitatief goed onderwijs. De oudste zit in groep 4 en al die klassen hebben max. 25 kinderen. Op dit moment ben ik in staat om hem van school af te halen en op een andere ( ook goede ) school te doen. Maar de oudste wil ik liever niet van deze school af halen. Hij doet het zo goed, heeft veel vriendjes en zit helemaal op zijn plek.
Oei lastig...maar wat ik niet snap is dat ze niet kunnen splitsen terwijl er wel 2 juffen staan overdag. Das toch hetzelfde als splitsen? Nu moeten er toch ook 2 juffen betaald worden? Ik snap je gevoel...maar het is idd nogal wat om ze van school te halen. Zeker omdat je weet dat het verder een goede school is en de klassen verder kleiner zijn. Ik zou iig een stevig gesprek met d directeur houden en je beslissing af laten hangen van zijn reactie: ziet hij oplossingen....gaat hij iets proberen te ondernemen op dit gebied enz...
Nou 1 is onderwijs assistent en mag dus (blijkbaar) niet een complete klas alleen hebben. Wel voor gedeeltes maar niet in zijn geheel. Dat is tenminste wat ik begrepen heb. Maar ik kan het mis hebben. Nu heb ik in september dus ook al dat gesprek gehad met de directeur. Hij gaf aan zich er bewust van te zijn. Nu splitsen ze dus wel, maar het resultaat is imo niet goed genoeg. En ik weet dat ik niet de enige moeder ben die het niet aanstaat en dat er veel meer kinderen zijn die er last van hebben. Ik weet de procedure niet precies bij een klacht, dus daar ga ik me in verdiepen. Het nieuwe schooljaar starten ze trouwens met 18 kinderen, en de prognose was ongeveer 8 kinderen er bij.
Lastig dat er niet gesplitst kan worden. Wij hadden dit probleem aan het begin van het schooljaar ook. Onze school is gefuseerd en sinds 5 januari hebben ze een aparte groep 1 en een groep 2. Voor mijn zoon wel wennen, eerst een fusie met nieuwe kinderen en leerkrachten, daarna alweer een splitsing. Ook de bovenbouw merkt het, kinderen irriteren zich mateloos aan elkaar. Ik zou eerst het gesprek afwachten en kijken of er een oplossing kan komen.
Ja dat dacht ik dus al..een onderwijasssistente. Mijn probleem daarmee is dat dat dus geen "echte" juf is. Een oa heeft dezelfde opleiding die ik heb. Ze is prima in staat orde te houden en op te letten in de klas. Maar heeft gewoonweg geen pabo gevolgd. Dus in zekere zin staat er nig steeds maar 1 juf maar wel op 33 kleuters. Qua toezicht prima en een oa kan ook prima bepaalde werkjes uitleggen aan kleuters maar voor her echte onderwijs is er dus maar 1 juf. Dat zou mijn probleem eigenlijk zijn. Ik zou er dus minimaal een LIO bij willen. Al ben ik bang dat dit halverwege het jaar te laat is.
Ja dat is mijn probleem dus ook. En tot een paar maanden geleden was er ook nog nie zoveel aan de hand. Maar de laatste tijd zijn er veel groep 0 'ers in gestroomd en het loopt de spuigaten uit. Ik leg het maandag bij de leraressen en directie neer. Krijg ik geen passende oplossing dan dienen wij een officiële klacht in. De school is onderdeel van een stichting met meerdere scholen, dus ook daar zal ik de klacht neer leggen. Dan is het afwachten wat daar uit komt. Is er dan NOG geen oplossing dan gaan wij naar de onderwijsinspectie en in de tussentijd oriënteren wij dan of en hoe wij gaan overstappen naar een andere school. Hij moet nog 1.5 jaar in groep 1 en 2 zitten en ik wil dat mijn zoon goed onderwijs krijgt!
Daar zou ik ook niet blij van worden. Hier was groep 1 voor de voorjaarsvakantie heel groot geworden met 28 kleuters. Te veel gewoon. Gelukkig zagen ze dat op school ook in. Na de voorjaarsvakantie zijn de jongste 8 kinderen naar groep 0 gegaan en alle nieuwe kleuters komen nu ook daar terecht. Groep 1 is nu een fijne klas met 20 kleuters die alle aandacht krijgen die ze verdienen en nodig hebben. Ik zou toch echt aandringen op een oplossing, er zullen nog wel meer kinderen instromen dit jaar.
Ik zou een goed gesprek aangaan met de juf In een klas van 20 kinderen kun je 15 herrieschoppers hebben, en dan ben je nog verder van huis. Het is de taak van de juf om het beste uit het kind te halen, ongeacht het aantal drukke kinderen in de klas. Als het in de klas onrustig is en er geschreeuwd wordt heeft de juf geen controle. Ongeacht het aantal kinderen. Ik herken je verhaal een beetje bij mijn dochter. Vorig jaar in groep 1 was zij een bang vogeltje in de klas (26 kids), ze was afwezig, deed niet mee, was onzeker enz. De juf wilde haar zelfs laten testen op autisme. Gelukkig herkenden wij ons kind totaal niet in haar verhaal. Toen ze over ging naar groep 2 (33 kids) en een andere juf kreeg, werd het een heel ander kind. Ze is helemaal uit haar schelp gekropen en heeft onwijs veel plezier op school. Bij hen is het overigens helemaal niet druk in de klas. Kinderen werken in aparte groepen en zijn met Max 5 kinderen aan het werk of in het spel. Mijn alle 3 kinderen zitten bij elkaar in de klas en op sommige dagen komen ze elkaar alleen in de kring en met buitenspelen tegen.
Lastig. Maar na de zomervakantie is de groep een stuk kleine wanneer er kleuters doorstromen. Bij ons ook hetzelfde probleem. Groep 1/2 is overvol vanwege de grote instroom vierjarigen de afgelopen maanden, waaronder ook mijn zoon. Hij komt totaal overprikkeld thuis. Ik hoop dat het gaat wennen...
Gewoon gaan praten hoor. Met een bevoegde onderwijsassistente en een goede kleuterleerkracht kun je echt wel zo splitsen dat ze bijna nooit tegelijkertijd in de kring zitten. Kwestie van goede organisatie.
Dit probleem speelt op veel scholen. Grote klassen maar op moment van telling ( wat ik heb gehoord) is dat ergens in oktober niet genoeg aanmeldingen om een extra leerkracht aan te nemen. En als er dan in het loop van het jaar veel kindjes bij komen worden de klassen erg groot. Bij de school van onze dochter is dat ook een probleem en dan vooral in de kleuterklassen. Dit zijn regels door hogerop opgelegd en helaas kan school hier ook niet altijd wat aan doen. En zouden scholen ook liever voor kleinere klassen kiezen.
hier hadden ze in groep 1 en 2 30 kinderen dat is ook gesplitst.. Wat hier nu is is dat er op maandag en dinsdag 2 juffen zijn waarvan 1 een groep neemt en de ander een groep, Als 1 van de juffen er niet is komt de onderwijsassistent in beeld die vangt groep 2 op, terwijl de officiele juf de andere groep kring geeft en dus onderwijs. Daarna word groep 1 aan het werk gezet of mogen spelen en Wisselen ze om dus de onderwijs assistent blijft bij groep 1 terwijl die spelen/werkjes maken terwijl de juf Les geeft aan groep 2. Dit gaat tot nu toe erg goed.. Kinderen begrijpen het en zo is er genoeg aandacht voor de leerlingen..
Hier hetzelfde, kreeg van de week te horen dat het er zelfs 34 gaan worden. Ze hebben nu wel een Lio-er voor de klas die de jongsten vaak meeneemt naar een andere ruimte.
In de instroomklas is dat meestal zo dat er rond deze tijd 30 kinderen in de klas zitten. Onze dochter die in april jarig is kwam in een groep van 32 of 33...voor het eerst. Net 4 jaar. Verschrikkelijk vond ze het. Alleen maar huilen... Onze jongste is begonnen met 12-15 kinderen ( 3 waren nog part time) maar daar zitten nu ook alweer 28 in de klas. Hier gaan ze deze klas voor het nieuwe schooljaar opsplitsen. Is dat ook niet bij jullie op school? Dat het gewoon een instroomklas is? Kan me helemaal voorstellen dat je jongste helemaal gek wordt in zo'n klas.
Nee het is nu eigenlijk groep 0, 1 en 2. Dit blijft tot begin juli, daarna zit onze zoon in groep 2 en 'verdwijnt' groep 0 even tot januari. Ik vind het gewoon zo sneu dat hij niet kan zijn wie hij is. En ik ben d'r ook echt pissig over. Ik heb hier zo voor gewaarschuwd, gesprekken aan gegaan met de directeur, juffen etc. Maar goed, maandag gesprekken. Ondertussen ga ik met de andere moeders praten waar ik van weet dat hun kinderen er ook last van hebben. Samen sta je sterk, zeg maar.
Ik vind het idd persoonlijk ook te lang duren om maar te zeggen: ach na de zomervakantie wordt het rustiger...want dat duurt nog te lang. Hier ook wel groep 0,1,2 bij elkaar maar wel maar 22 kinderen
Heel eerlijk denk ik dat je met officiële klachten niets kan beginnen. Er wordt namelijk vanuit de inspectie gezien niet gekeken naar het aantal kinderen in 1 klas maar naar het totaal aantal kinderen op school. Daaruit vloeit dan een aantal FTE dat de school mag inzetten. Beetje krom systeem maar zo werkt het. Bij mijn zoon op school is het nu geen probleem maar zijn de huidige groep 3 en 4 een probleem voor de formatie van het team leerkrachten. In de ene klas zitten er 8 en in de andere 6. Deze klas (combinatieklas) haalt het gemiddelde aardig omlaag. Voor mijn eigen zoon, nu groep 2, ben ik wel blij met die kleine huidige groep 3 want daardoor komt hij volgens jaar in groep 3 ook in een klas met minder dan 20 kinderen. Toch kan die kleine groep ervoor zorgen dat men volgens jaar bij veel instroom in groep 0 een formatieprobleem krijgt.
Ik begrijp je probleem en snap goed dat je wilt dat er wat aan gedaan wordt. Een gesprek met de directeur is dan ook zeker verstandig. Je moet alleen niet verwachten dat het meteen opgelost is want een school heeft hier niet helemaal vrije keus in. Ze zijn gebonden aan geld, er kan echt niet zomaar even een extra juf worden aangesteld, daarnaast moet er ook nog maar een ruimte vrij zijn om de groep te kunnen splitsen. De school is wel de laatste die grote groepen wil hoor, geloof me maar...
Nee misschien helpt het niets, maar ik hoop dat wij het gewoon met school op kunnen lossen. Ik heb het idee dat ze hem vergeten, omdat hij zich zo rustig houdt vanwege de drukte. Voorbeeldje. Vorig rapport en dit rapport hebben ze aangegeven dat zijn spraak onvoldoende tot matig is. Zo ook zijn vocabulaire. Ja, hij is nog vrij jong qua spraak maar absoluut te verstaan. En zijn woordenschat vonden wij juist heel erg goed. Dus in eerste instantie navraag gedaan bij onze omgeving, want als ouder zijnde versta je het toch beter. En tóch maar op logopedie, baat het niet schaad het niet zeg maar. Conclusie van de logopedist. Hij heeft alleen moeite met de L klank. Zijn vocabulaire is bovengemiddeld en hij articuleerd goed. Ja zijn wij dan gek, of zitten de juffen met een half oor te luisteren? Ik krijg het gevoel dat onze zoon 'slachtoffer' is van de hectiek. En daardoor wordt hij nu in een bepaald hokje geplaatst. Dat verdiend hij niet! En dat sta ik simpelweg niet toe!
Ik snap dat er budgetten zijn, maar wat mij dan dwars zit is dat er 1,5 jaar geleden een school van meer dan een miljoen uit de grond is gestampt, er 2 lege lokalen zijn ( waar ze dus soms in splitsen ) + er allemaal nieuwe digiborden zijn aangeschaft. Nou laat die borden dan maar lekker zitten, ik wil ook wel een hogere ouderbijdrage betalen zolang er maar goed onderwijs gegeven wordt. Want dat moet, imo, nog steeds op nummer 1 staan. Gelukkig heb ik inmiddels meer ouders gesproken die gewoon niet akkoord gaan met de huidige situatie.