We gaan met mijn schoonfamilie (totaal 11 mensen, waarvan 8 volwassenen en 3 jonge tieners) in de kerstvakantie op vakantie. Maar welk land is in december prettig vertoeven wat betreft het klimaat, met leuke bezienswaardigheden en kerst en oud en nieuw tradities? Ik ben heel benieuwd naar jullie input. (De Antillen zijn voorgesteld, maar een zwager en mijn schoonbroer vond dat te saai).
Geen ervaring, maar de kerstperiode in Zuid Europa is qua weer niet heel erg zonzeker als je dat graag wilt. Ik zou als je in Europa wilt blijven naar Finland gaan, husky tochten etc. Maken. Compleet anders, maar dat lijkt mij geweldig in die periode.
Spanje kan met kerst heel lekker zijn maar je kan ook 15 graden met regen hebben. Ze kennen daar ook levende kerststallen en natuurlijk de loterij. Verder is kerst vooral een familiefeest en zijn er een hoop restaurants gesloten. Oud en nieuw is wel super leuk, op het moment dat de klok 12 uur slaat, moet je een druif op eten, dat bij elke klokslag, dus in totaal 12 druiven mega snel in je mond proppen. Dit gebeurt vaak met alle inwoners bij elkaar op het dorpsplein. Afhankelijk van de gemeente worden deze druiven gratis uitgedeeld. Verder 'moet' je rood ondergoed dragen, anders krijg je geen gelukkig jaar. Dat rode ondergoed is letterlijk op elke straathoek te koop. Verder heb je met driekoningen hele feesten en optochten, maar dat valt denk ik niet meer in de kerstvakantie. Tot zo ver de tradities. Wat betreft de bezienswaardigheden, dat ligt er aan waar je naar toe gaat, Spanje is best groot.
Grieken zijn orthodoxe christenen en vieren Kerst traditioneel op 7 januari en Nieuwjaar op 14 januari. Oud en nieuw wordt overigens ook gevierd op 31dec.
Canarische eilanden? Wij hebben een keer of 3 de kerstvakantie op Lanzarote doorgebracht. Meestal lekker weer, zonnig, graadje of 22 en soms warmer. Ik denk dat het in die regio lekkerder is dan op het vasteland.
Ik woon op de Antillen, maar ik vind warmte met kerst en oud en nieuw ook echt geen zak aan. Ik zou dan naar Lissabon gaan ofzo. Daar is het denk ik niet. Niet al te koud, maar wel een lekker temparatuurtje om op pad te gaan.
Bedankt voor jullie ideeën. We gaan er naar kijken. Finland gaat het niet worden, dat is al wel zeker. Mijn schoonouders zijn 80 en ik zie ze toch echt niet op zo'n slee zitten.
Dat snap ik, succes met jullie beslissing! (Zuid Afrika is waarschijnlijk nog niet goed bereisbaar ivm Covid anders was dat ook heel leuk, geen tijdsverschil, dus ondanks lange vlucht wel in ritme, al ken ik niet hun tradities rondom de feestdagen)
Zuid Afrika was het eerste plan al voor anderhalf jaar, maar vanwege de Covidsituatie daar nu definitief geschrapt.