Ik heb het idee dat ons zoontje te weinig binnen krijgt . Hij is nu dik 12,5 maanden oud. Hij slaat het warm eten en fruit steeds af. Dit eet hij nu: 7.00: 180 fles (hier laat hij ong 30cc van staan) klein stukje brood (meestal een korst) meer weigerd hij. 10.00: Fruit als hij een potje krijgt eet hij iets meer als de helft op. Liga met sinaasappel eet hij ook niet helemaal op. 12.00: 180 fles, hier laat hij zo'n 40cc van staan. Een half broodje, soms nog niet eens. 15.00: Roosvicee, drinkt hij ong 30cc van op + een koekje (soepstengel of rijstewafeltje) 16.30: warm eten, eet hij op het moment nog niet de helft van op + een half toetje. Hij is er om deze tijd echt aan toe want hij lijkt dan honger te hebben. Als wij eten rond half 6 dan eet hij soms ook nog een hapje mee. 18.15: 180 fles waar ij zeker 30cc van laat staan. Ik weet dat ze nu ongeveer wat minder eten nodig hebben. Maar krijgt hij wel genoeg zo?
Hoe bied je 't eten aan? Kan me voorstellen dat hij het op die leeftijd wel gehad heeft met prutjes? Geef je al eten in stukken? Een gezond kind eet wat hij nodig heeft. Na een jaar is de grootste groeispurt voorbij en gaan ze minder energie nodig hebben. Hier spelen ze zelf goed op in door minder te eten. Dreumesen en peuters die 2 hapjes eten op een dag hoor ik veel om me heen, schijnt heel normaal te zijn. Soms zit er dan wellicht ineens een bunker dag tussen? Ik vind zelf een half bordje warm eten bijvoorbeeld al best netjes! Als hier slecht gegeten word, dan eet ze echt geen hap warm eten. Loslaten als ze niet willen eten is the key word, en gezonde maaltijden voorzetten voor als je kindje wel wilt eten. Oh en is er een reden dat je kindje(s?) zo vroeg voor jullie eten? Zit dan het tussendoortje en het warme eten niet dicht op elkaar?
Ik weet niet of je altijd eerst de fles geeft, of eerst de boterham? Want als je eerst 180 ml melk geeft, dan is het op zich niet raar als hij daarna niks of nauwelijk nog iets wil. Rond die leeftijd gaven wij bijvoorbeeld tussen de middag een boterham, zoveel als ze op dat moment wilde (kon 1 zijn, soms 2) en daar gaven we dan 100 ml melk bij, nadat ze de boterham op hadden. Vanaf een jaar zijn wij trouwens ook gestopt met opvolgmelk en zijn we gewone melk gaan geven. 's ochtends gaf ik ene keer pap, andere keer brood zoals met de lunch. En met avondeten hebben wij ook regelmatig meegemaakt dat ze weinig warm wilde eten. Heb toen echter nooit een fles melk ter vervanging gegeven. Wel soms nog 100 ml voor het slapen gaan, maar ook hier zijn We vlak na de 1e verjaardag mee gestopt. Toen gaven we nog wat sap tussen 6 en 7 uur 's avonds. Kan je er iets mee, hoe wij het deden?
Ik zou eerst de flessen weghalen. Hij krijgt daarmee nog een hoop voedingsstoffen binnen, die hij eigenlijk nu uit gewone voeding moet gaan halen. En niet teveel willen proppen. Ze kunnen het goed aangeven, en de behoefte veranderd ook per dag/week.. Je zou bijv naar zoiets kunnen werken: ontbijt: boterham met 150cc halfvolle melk tussendoor: fruit en wat thee of sap (vers fruit ging veel beter dan potjes Lunch: boterham met thee/sap/water Tussendoor: fruit, rijstewafel/soepstengel en thee/water/sap avondeten: met de pot mee en yoghurt/kwark toe. Voor het slapen: thee met melk (hier half om half) Ipv om 16.30 hem alleen warm te laten eten, kun je ook rond dat tijdstip het toetje aanbieden. En dan een uurtje later de warme hap met jullie mee. Op de site van het voedingscentrum staat wel een verzicht wat ze ongeveer moeten eten bij welke leeftijd. En misschien ook wel in het boekje van het CB?
Hij krijgt om 16.30u warm eten omdat hij er dan echt aan toe is. Hij wordt dan ook alweer wat moe en red het dan niet tot 17.30u als wij eten. Onze dochter at ook altijd eerder als ons. Ik gaf hem eerst de fles omdat hij die voedingsstoffen nog nodig had. Ga hem vanmiddag eerst een broodje geven, kijken hoeveel hij dan van het broodje wil eten. Hij krijgt wel eten uit een potje maar ook gewoon van ons hoor, dat vind hij toch lekkerder @sannie30: hier kan ik wel wat mee. Hij kreeg eerst de fles en dan de boterham, ga het straks andersom proberen. @suusjeuh: ik prak het eten gewoon, dus niet echt fijn hoor.
Sommige kindjes zijn gewoon erg dol op hun melk en moeten echt leren iets anders te eten.. het lijkt erop dat jouw zoontje er zo eentje is. Ik heb kleine eters en dit deden wij: ontbijt: 200 ml gewone (volle) melk + bambix + fruit (door de pap of los) tussendoor: stukjes fruit (veel leuker dan prakken ofzo) + water lunch: 1 belegde boterham (met korstjes) + 100 ml volle melk tussendoor: sap, thee of water + koekje avondeten: 200 gram warme maaltijd (stukjes en geprakt wanneer nodig) + 100 ml volle yoghurt of volle kwark En dit is genoeg - circa 300 ml zuivel (dus inclusief kaas, yoghurt, kwark) is voldoende vanaf 1 jaar. Zuivel vult enorm en is te eenzijdig. Probeer de melk te minderen zodat er ruimte ontstaat voor andere voedingstoffen. Ben je bezorgd dat je kindje te weinig vitamines binnenkrijgt, geef dan een multivitamine (liever dan opvolgmelk)
Nou ik heb hem vanmiddag eerst een boterham gegeven, hij heeft bijna 1,5 broodje opgegeten! Beter dan net een halve. Na die tijd heeft hij nog 120cc opvolgmelk gehad.
Fijn om te lezen dat je de tips op pakt en dat het dan in het geval van jouw kindje ook werkt, top! Wij hebben hier trouwens de warme hap 's avonds ook langere tijd eerder gegeven dan dat wij zelf aten. Zat gewoon nog in het ritme van de flessen en dat ben ik langzaam aan gaan rekken. Al moet ik zeggen dat ze op ht kdv nog steeds de warme hap om 16.30 uur krijgen. Ze hebben daar verder geen last van, krijgen als ze daarn thuis komen niks meer (buiten wat drinken natuurlijk).
Gisteren heb ik Lars eerst weer in bed gelegd om 16.15u hij was zo moe. Hij heeft wat last van zijn doorkomende kiezen dus hij is wat jengeliger als anders. Hij heeft toen niet om half 5 warm eten gehad maar hij heeft met ons mee gegeten en dat ging best goed. Ik ga in ieder geval de flesvoedingen wat verminderen zodat hij meer brood oid gaat eten. Morgenvroeg ook eerst maar een broodje geven en dan wat melk. Zal ik gewoon beginnen met 120cc aan te bieden of vinden jullie dat al teveel?
Hij hoeft in principe maar 300cc zuivel (max 500cc). Dat is incluus toetje. Dus 120cc is een mooie hoeveelheid. Dan zou je nu nog 3 van die flessen kunnen geven en toetje. En dan even later ook die 3e fles laten vallen..
Ik denk dat je bij jezelf ook de knop om moet zetten. Jouw schema uit het eerste bericht past meer bij een baby van 7 maanden dan bij een dreumes. Hij heeft al die flessen echt niet nodig. En een dreumes/peuter vindt meestal het avondeten veel interessanter als die met zijn ouders mee mag eten. Eten wordt op deze leeftijd ook een ervaring aan zich, niet alleen maar voer naar binnen werken. Zet hem met jullie aan tafel, geef hem zijn eigen bordje en schep eten voor hem op en laat hem lekker zelf eten. Qua leeftijd is hij daar al lang aan toe. Als hij te moe is rond 16uur, kun je hem idd even naar bed doen, en daarna met jullie aan tafel zetten. Onze dagindeling was met die leeftijd: - bij opstaan 180cc melk + pap of brood - fruit (gewoon in stukjes) en wat drinken - slapen tussen 10.30 en 12uur ong. - lunch 2 boterhammen + thee/sap - rond 15uur een klein schaaltje yoghurt en liga - slapen - rond 17-17.30 avondeten. Op kdv dagen kregen ze toen nog om 16.30 een prutje, thuis aten ze volledig met de pot mee; - rond 20uur een fles 180/6 en naar bed - rond 15uur een klein
Vanmorgen lukte het niet. Hij heeft 3 stukjes brood gegeten en gooide het toen op de grond of sloeg mijn man zijn hand weg. Mijn man heeft hem toen maar de fles gegeven (180cc), deze heeft hij wel opgedronken. Morgenvroeg maar pap proberen met gewone halfvolle melk.
Hier scheelt het ook enorm veel of ze samen met ons eet of dat ze eerder/later (dus in ieder geval 'alleen') eet... Als we allemaal gaan eten dan gaat het veel beter!!
Onze dochter eet juist beter als ze "alleen" eet. Ik schep haar eerst het eten op, dan kan zij alvast beginnen. Dan scheppen wij ons eten op en gaan we ook aan tafel. Ze begint dan juist te ouwehoeren
Omdat eeen broodje s'morgens geen succes was hebben we onze zoon gistermorgen en vanmorgen pap gegeven, dat ging goed! Dus hij krijgt nu s'morgens pap, gemaakt van halfvolle melk en s'middags eet hij een broodje met een fles melk van 120cc. Dit is wel opvolgmelk, mag dat ook evt gewone halfvolle melk zijn?
Ja, mag best (half) volle melk zijn. In principe kun je die poedermelk de deur wel uitwerken als het zo goed gaat..
@deepfreeze: dat willen we ook hoor. Maar geef het hem nog s'middags en s'avonds omdat ik anders denk dat hij niet genoeg of nog honger heeft . Dat gevoel zit meer tussen mijn oren denk ik .
Bedenk ook dat die melk nog behoorlijk vult. Maar mijn kinderen krijgen ook nog steeds s ochtends en s avonds melk hoor. Zolang ze de rest goed eten vinden wij dat prima.
Nou het ging zo goed. Nu ook nog wel maar hij wil s'middags geen brood. 3 stukjes en een korst en het is afgelopen. Vanmiddag maar pap geprobeerd, 2 hapjes heeft hij gehad daarna slaat hij de lepel weg. Heb hem uiteindelijk maar een fles gemaakt van 150cc, hiervan heeft hij 100 opgedronken.